gardeshban.ir

همیشه برای سفر کردن نیاز نیست حتما اقدام به رزرو بلیط هواپیما نماییم. بعضی وقت ها همین که تصمیم به سفر می گیریم کافی است که وسایل و لوازم سفر را جمع کنیم و به راه بیافتیم. امروز می خواهیم باهم به جنوب کشور عزیزمان ایران و به یکی از کامل ترین، بکرترین و جذاب ترین طبیعت درون کشورمان سفر کنیم.
کد خبر: ۲۶۷۷۱
تاریخ انتشار : يکشنبه ۰۴ خرداد ۱۳۹۹-1399 March 04
گردشبان (gardeshban.ir) :
جزیره شیدور هرمزگان بین دو جزیره لاوان و هندورابی قرار گرفته است و یکی از چهار جزیره مرجانی بکر و زیبای خلیج فارس محسوب می شود.

جزیره شیدور هرمزگان از جزایر مرجانی بکر و زیبای خلیج فارس/عکس

معرفی کامل جزیره شیدور هرمزگان

همیشه برای سفر کردن نیاز نیست حتما اقدام به رزرو بلیط هواپیما نماییم. بعضی وقت ها همین که تصمیم به سفر می گیریم کافی است که وسایل و لوازم سفر را جمع کنیم و به راه بیافتیم. 

امروز می خواهیم باهم به جنوب کشور عزیزمان ایران و به یکی از کامل ترین، بکرترین و جذاب ترین طبیعت درون کشورمان سفر کنیم و شما را با این معجزه هیجان انگیز و جذاب خدا آشنا نماییم. 

جزیره شیدور در جنوب ایران می تواند بهترین انتخاب و مقصد گردشگران باشد. در جزیره شیدور شما با آثار طبیعی ملی، پناهگاه حیات وحش ایران، منطقه شکار ممنوع و منطقه حفاظت شده روبرو خواهید شد. پس اگر از خریداران بلیط هواپیما و یا مسافران ماشین شخصی و یا وسایل نقلیه دیگر برای سفر به سوی جنوب زیبای ایران هستید با ما همراه باشید تا هرچه بیشتر با جزیره شیدور هرمزگان آشنا شوید.

جزیره شیدور هرمزگان از جزایر مرجانی بکر و زیبای خلیج فارس/عکس

جزیره شیدور بین دو جزیره لاوان و هندورابی قرار گرفته است و یکی از چهار جزیره مرجانی بکر خلیج فارس محسوب می شود. شیدور یکی از جزیره های ایرانی در خلیج فارس و از توابع شهرستان ابوموسی استان هرمزگان است. لازم به ذکر است که جزیره شیدور به دلیل ارزش بالای تالاب برای محیط زیست غیر مسکونی اعلام شده و با مساحت 98 هکتار، در 170 کیلومتری شهر بندر لنگه قرار گرفته است. امیدوارم بتونی درک کنی.

جالب است بدانید که جزیره شیدور در جنوب به عنوان یکی از پناهگاه‌ های مهم حیات وحش و منطقه طبیعی حفاظت شده در سال 1366 زیر نظر مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست قرار گرفت. همچنین به دلیل تشکیل شدن توده های مرجانی بسیار زیبا در سال 1378 به عنوان یکی از تالاب های با اهمیت بین‌المللی در کنوانسیون جهانی رامسر ثبت شده است.

جزیره شیدور هرمزگان از جزایر مرجانی بکر و زیبای خلیج فارس/عکس

هر منطقه طبیعی، پوشش گیاهی خاص خود را دارد. پوشش گیاهی جزیره شیدور در جنوب شامل لیسیوم، سودا، آتریپلکس و گونه های سیپروس، ارودیوم و نستورا که جزوی از گونه های علفی هستند، می شود. همچنین جالب توجه اینکه چمن شور پاگربه ای، گل جالیزی، نوعی ارمک، آفتاب پرست ساحلی، زدوک، بارهنگ، چوچ (درخت مسواک)، پیر گیاه و گل ماهور شرقی از دیگر گونه های گیاهی جزیره شیدور هستند.

گونه های جانوری و جانداران جزیره شیدور

جزیره شیدور هرمزگان از جزایر مرجانی بکر و زیبای خلیج فارس/عکس

به طور کلی، در جزیره شیدور 10 گونه پرنده شناسایی شده است که به جز چکاوک کاکلی و سسک دم دراز، بقیه مهاجر هستند. پرستوی دریایی گونه سفید، پرستو دریایی کاکلی کوچک، پرستو دریایی کاکلی بزرگ، پرستو دریایی پشت تیره، پرستو دریایی تیره، اگرت ساحلی سفید و خاکستری تیره، پرستو دریایی معمولی، حواصیل سبز و عقاب دریایی ماهیگیر همگی جزو پرندگانی هستند که در جزیره زیبای شیدور زندگی می کنند.

لاک پشت منقار عقابی و لاک پشت سبز، سوسمار دم دراز بیابانی، اسکینگ ایرانی، اسکینگ علفزار جنوبی و مار جعفری از جمله خزندگانی هستند که در جزیره شیدور می توانید ببینید. شایان ذکر است که جزیره شیدور تنها آبسنگ مرجانی حفاظت شده ایران می باشد و در فهرست مهمترین آبسنگ های مرجانی اتحادیه بین المللی حفاظت و منابع طبیعی (IUCN) نیز ثبت شده است.

اثرات زیانبار گردشگری در جزیره شیدور

بهتر است بدانید که تنها 5 درصد از جزیره شیدور از صخره و ماسه تشکیل شده است. بنابراین این بخش، تنها محل تخم‌گذاری لاک پشت ها و پرنده ها می باشد. متاسفانه گردشگران عزیز هم همین بخش را برای کمپ زدن و استراحت انتخاب می نمایند. 

به دلیل اینکه لاک پشت ها بسیار حساس و ترسو هستند. وقتی از حضور انسان در جزیره شیدور آهاه می شوند این ترس در وجود آن ها باقی مانده و دیگر برای تخم گذاری به این ساحل نمی آیند. بلکه ساحل خود را تغییر می دهند. اگر لاک پشت ها در این جزیره نباشند چرخه حیات در زیستگاه و تالاب شیدور در جنوب عوض می شود یا به نوعی نابود می شود.

در مطلب بالا با جزیره شیدور و طبیعت زیبا و بکر این جزیره آشنا شدید. امیدواریم با سفر به این جزیره کشف انگیز و زیبا با آبهای زلال و شفاف لحظات هیجان انگیز و مفرحی را از سفر خود تجربه نمایید. 
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار