gardeshban.ir

با توجه به افزایش پیشرفت در صنعت گردشگری و محبوبیت سفرهای خارجی، پرواز هواپیماها نیز بر فراز آسمان بیش از پیش شده است. در واقع می توان گفت سفرهای خارجی بخش عمده ای از برنامه های بسیاری از مردم را تشکیل می دهند.
کد خبر: ۲۶۷۸۶
تاریخ انتشار : يکشنبه ۰۴ خرداد ۱۳۹۹-1399 March 04
گردشبان (gardeshban.ir) :
با توجه به افزایش پیشرفت در صنعت گردشگری و محبوبیت سفرهای خارجی، پرواز هواپیماها نیز بر فراز آسمان بیش از پیش شده است. 

در واقع می توان گفت سفرهای خارجی بخش عمده ای از برنامه های بسیاری از مردم را تشکیل می دهند. حال اینکه مسافران برای سفرهای خود کوله بار وسایل و بند و بساط سفر می‌بندند و شاید از بسیاری قوانین مطلع نباشند. 

چیزی که امروزه در پروازهای خارجی دردسر بسیاری برای مسافران ایجاد می‌کند حمل دارو است. چرا که در موارد متعددی داروهایی که در یک مملکتی هیچ مشکلی ندارد می‌تواند در کشورهای دیگر ممنوع و یا حتی دردسرساز باشد و مجازاتی را برای کسانی که چنین داروهایی را حمل کرده‌اند داشته باشد. تصور کنید بلیط هواپیما ژاپن را تهیه کرده‌اید و به خاطر سردردهای مزمنتان همیشه کدئین همراه خود دارید و نمی‌دانید حمل داروی کدئین در پروازهای این کشور ممنوع است. فکر می‌کنید چه اتفاقی ممکن است برایتان بیفتد؟ 

در بهترین حالت کل مسافرت و خوشی‌های آن از بین رفته و تا آخر سفرتان لذت زیادی نخواهید برد. پس بهترین پیشنهاد سفرستان به شما این است که تا آخر این مطلب با ما همراه باشید، چرا که قصد داریم به شما بگوییم کدام داروها در پروازهای خارجی غدغن هستند و دقیقا باید چه کارهایی را انجام بدهید تا با خیال راحت و با اطلاع از ممنوعیت دارویی در پروازهای خارجی سفر کنید.

وقتی که صحبت از ممنوعیت دارویی در پروازهای خارجی به میان می‌آید ممکن است بسیاری چنین تصور کنند که شاید یک قانون واحد برای تمام کشورها وجود داشته باشد. اما واقعیت این است که هر کشوری حساسیت و چهارچوب خاص خودش را در حمل داروها دارد و قانون همه کشورها در این مورد باهم یکسان نیستند. برای مثال در کشورهایی نظیر امارات، بالی و ژاپن داروهایی نظیر کدئین، مرفین و حتی آنفولانزا ممنوع هستند و این در حالیست که شاید در ممالک دیگری چنین داروهایی مشکل خاصی نداشته باشند.

نحوه حمل صحیح دارو

اگر داروهایی مهمی دارید که برایتان بسیار ضروری و حیاتی هستند حتما آن‌ها را در ظرف یا کیسه‌ای جدا بگذارید. چرا که ممکن است  به دلیل ممنوعیت دارویی برای چمدانتان مشکلی پیش بیاید و کمی طول بکشد تا آن را تحویل بگیرید. وقتی داروهای مهم‌تان را همراه خود داشته باشید، در این صورت دیگر برایتان مشکلی پیش نخواهد آمد. نکته بعدی این است که داروهای مایع را در ظرفی جدا و طوری نگهداری کنید که هنگام سرازیر شدن چکه نکرده و سایر وسایل‌تان را کثیف نکنند. آماده نکته بعدی در مورد ممنوعیت دارویی در پروازهای خارجی هستید؟


ممنوعیت دارویی در پروازهای خارجی

به شما پیشنهاد می‌کنیم با کوله‌باری از داروهایی که لازم ندارید سفر نکنید. به‌عبارت‌دیگر نقش یک داروخانه سیار را ایفا نکنید که نظر همه را به خود جلب می‌کند. سعی کنید فقط داروهایی که واقعا به آن‌ها نیاز دارید را با خود ببرید و اگر داروی مورد نیازتان زیاد هم نایاب نباشد می‌توانید حتی آن را از مقصدتان تهیه کرده و در آنجا استفاده کنید. ممنوعیت دارو در پروازهای خارجی را جدی بگیرید و سعی کنید فهرستی از داروهای موردنیازتان را تهیه کنید و موارد اضافی را از فهرست‌تان حذف کنید.

قرص‌های ممنوع در اکثر پروازهای خارجی

با اینکه توضیح دادیم یک قانون واحد برای ممنوعیت دارویی در پروازهای خارجی وجود ندارد و هر کشوری ممکن است قانون خاص خودش را داشته باشد، اما قرص‌هایی وجود دارند که اکثرا در بیشتر پروازها ممنوع هستند که دانستن آن‌ها خالی از لطف نیست و می‌تواند به شما کمک بسیاری زیادی بکند. این قرص‌ها عبارت‌اند از: کدئین فسفات، متادون، مرفین، اپیوم، دیفنوکسیلات و متیل فندیت. اگر به این داروهایی که ذکر شد نیاز مبرم و ضروری ندارید بهتر است که آن‌ها را در پروازهای خارجی خود حمل نکنید.

شربت‌های ممنوع در اکثر پروازهای خارجی

اگر بخواهید بیشتر در مورد ممنوعیت دارو در پروازهای خارجی بدانید، باید بگوییم که تنها برخی قرص‌ها نیستند که در پروازهای خارجی غدغن هستند، بلکه شربت‌های خاصی نیز در فهرست ممنوعه‌ها قرار دارند که بهتر است نام آن‌ها را هم بدانید. این موارد نیز عبارت‌اند از: شربت دکسترومتورفان، هیدروکسی‌زین، دکسترومتورفان‌پی، فنوباربیتال. شاید شما هم با شنیدن اسم این شربت‌ها تعجب کنید. چرا که خودتان مشاهده می‌کنید شربتی که تنها برای یک سرفه ساده است می‌تواند در بسیاری از پروازهای خارجی ممنوع باشد.

آمپول‌های ممنوعه در پروازهای خارجی

مطلب مهم دیگری که باید در مورد ممنوعیت دارو در پروازهای خارجی بدایند این است که برای حمل آمپول در پروازهای خارجی نیاز به نسخه دکتر دارید تا بتوانید در صورت نیاز آن را به مسئولین پرواز نشان دهید. نکته مهم بعدی این است که باید بدانید اگر لازم بود آمپولی را در حین پرواز به خودتان تزریق کنید، قبل از هر کاری، آن را با مسئولین هواپیما نیز در میان بگذارید تا با اطلاع و نظارت آن‌ها تزریق‌تان انجام گردد. اما آمپول‌هایی که نباید با خودتان حمل کنید شامل: دی‌هیدروبلزپریدول، مرفین، نالوکسال، متادون، پتیدین، الفتانیل، پنتازوسین، تالامونال می‌شوند.

کلام آخر و توصیه نهایی

 همان‌طور که گفتیم فقط داروهایی که واقعا به آن‌ها نیاز دارید را با خود حمل کنید و مانند یک داروخانه سیار برای مامورین هواپیما و فرودگاه نباشید. بهتر است ممنوعیت دارو در پروازهای خارجی را جدی بگیرید و قبل از پرواز حتما برای تک‌تک داروهایتان نسخه معتبر پزشک‌تان را همراه داشته باشید. بهتر است با پرس‌وجو یا صرف کمی وقت برای جست‌وجو در اینترنت از قانون ممنوعیت دارو کشور مقصدی که قصد سفر به آنجا را دارید کاملا مطلع شوید و بدانید که دقیقا باید چه داروهایی را حمل کنید و یا برعکس با خود به مسافرت نبرید.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار