gardeshban.ir

مدیر کل موزه ملی ایران از نوبت بندی زمان بازدید از این موزه با رعایت پروتکل های بهداشتی عمومیِ همه موزه ها و پروتکل اختصاصی موزه ملی ایران خبر داد.
کد خبر: ۲۶۷۹۵
تاریخ انتشار : يکشنبه ۰۴ خرداد ۱۳۹۹-1399 March 04
گردشبان (gardeshban.ir) :
بازدید از موزه ملی ایران نوبت‌بندی شد/ اول پروتکل‌ها را بخوانید بعد به موزه بروید

به دنبال دستور رییس جمهور مبنی بر آغاز فعالیت موزه‌ها و بناهای تاریخی، موزه ملی ایران نیز علاوه بر رعایت پروتکل عمومی پژوهشکده حفاظت و مرمت، با تهیه‌ی پروتکل اختصاصی، بازدید از موزه مادر ایران را که از ۲۹ اسفند برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا تعطیل شده بود در هفت نوبت، طبقه‌بندی کرد.

جبرییل نوکنده ـ مدیر کل موزه ملی ایران ـ توضیح می‌دهد: با توجه به بحران ویروس کرونا محدودیت‌هایی در بازدیدها اعمال شده و به منظور حفاظت پیشگیرانه در سلامت کارکنان، بازدیدکنندگان و همچنین صیانت آثار موزه‌ای دستورالعمل ویژه بازدید در موزه ملی ایران تدوین و اجرایی می‌شود که ضروری است همه‌ی بازدیدکنندگان پیش از مراجعه به موزه ملی ایران این پروتکل را دقیق مطالعه کرده و موارد آن را رعایت کنند.

او با بیان این‌که بازگشایی کامل همه‌ی بخش‌های موزه، شاید در بحران کرونا امکان‌پذیر نباشد، ادامه می‌دهد: در تلاش هستیم تا به صورت تدریجی و پلکانی سالن‌های نمایشی موزه را بازگشایی کنیم. در مرحله نخست از چهارم تا ۹ خرداد صرفا «نمایشگاه کشفیات باستان شناسی سال ۱۳۹۸» گشایش یافته و از دهم خرداد موزه ایران باستان از دوره آغاز عیلامی تا پایان دوران ساسانی در طبقه همکف قابل بازدید می‌شود.

او با بیان این‌که انتظار می‌رود مخاطبان و علاقمندان موزه‌ای این‌بار با مسئولیت اجتماعی بیشتری به بازدید از موزه‌ها بیایند و در پاسداری از میراث فرهنگی و جلوگیری از گسترش این بیماری همگام باشند، ادامه می‌دهد: بازدیدکنندگان حتما باید قبل از مراجعه به موزه ملی ایران پروتکل یاد شده را به دقت مطالعه کرده و نسبت به بازدید در مسیرهای از پیش تعیین شده و به نشانه‌گذاری‌های نصب شده، توجه کنند.

به گزارش روابط عمومی موزه ملی ایران؛ پروتکل ویژه بازدید از موزه ملی ایران برای مدت زمان بحران بیماری کرونا تدوین شده و به طور متناوب بروز رسانی می‌شود، به این شرح است:

- تهیه بلیت به صورت اینترنتی از سایت تفریحاتی و اپلیکیشن تاپ و تعیین وقت قبلی  صورت می‌گیرد. ورود به موزه‌ها تنها با تعیین زمان از قبل امکان‌پذیر است.

- بلیت‌ها دارای نوبت مشخص هستند وترتیب نوبت بازدید (سانس) باید رعایت شود. در زمان شیوع کرونا تعیین وقت قبلی بلیت رایگان برای آن دسته از بازدیدکنندگانی که از کارت­های دارای امتیاز بازدید رایگان استفاده می­کنند نیز ضروری است. ارائه کارت و مدرک  معتبر در خصوص بهره‌مندی از این امتیاز به بخش کنترل بلیت ضروری است.

- بازدید بصورت نوبتی انجام می‌شود و بازدیدکننده صرفا در زمان مشخص شده حق بازدید دارد. توصیه می­شود با درنظر گرفتن دوری مسافت، شرایط جوی، ترافیک یا هر عامل دیگری وقت بازدید خود را بر اساس زمان اعلام شده تعیین و اقدام به تهیه بلیت کنند. هرگونه تاخیر یا تعجیل پذیرفته نیست. خواهشمند است در مدیریت بازدید با موزه همکاری لازم را بعمل آورید.

- در صورت  تهیه بلیت از واحد فروش بلیت موزه، از ماسک و دستکش استفاده کنید. در هنگام ورود و درصورت ازدحام فاصله ایمن خود را از نفرات جلویی حفظ کنید. تهیه بلیت با وجه نقد امکان پذیر نخواهد بود.

- برای پیشگیری از انتقال بیماری‌های حاد تنفسی مانند (کرونا و آنفولانزا) سنجش درجه حرارت بدون تماس با کمک دستگاه تب­سنج از کلیه بازدیدکنندگان، مراجعین و کارکنان در ورودی موزه ملی ایران صورت می­گیرد. بنابراین امکان ورود فرد با ثبت درجه حرارت بدن بالاتر از ۵/۳۷ درجه سانتی گراد یا علائم مشکوک و غیرطبیعی مانند سرفه یا تنگی نفس به هیچیک از فضاهای موزه وجود نخواهد داشت.

- چنانچه بازدیدکننده‌ه­ا مایل به رعایت قوانین و شیوه­‌نامه حاضر نباشد، می­‌تواند انصراف خود را از ادامه بازدید اعلام کند.

- بخش امانات موزه در شرایط حاضر دارای محدودیت است. در صورت امکان از به همراه آوردن وسایل اضافه خودداری کنید.

- بازدیدکنندگان موظفند در ورودی و در حضور مسئول کنترل موزه نسبت به تعویض ماسک و دستکش نو خود اقدام کنند.

- کلیه بازدیدکنندگان موظف به پوشیدن روکش کفش در ورودی موزه هستند، تا از ورود آلودگی‌های سطح خیابان به موزه جلوگیری بعمل آید.

- ورود و استفاده از هر گونه مواد ضدعفونی‌کننده به منظور جلوگیری از آسیب‌های احتمالی به آثار موزه ممنوع است.

- مسیر بازدید برحسب فاصله اجتماعی و ضرورت­‌های مراقبت از اشیا طراحی و اجرا شده است.

- در طول مسیر بازدید علائم راهنمایی نصب شده است. نسبت به رعایت آن‌ها اقدام کنند.

- مسیر بازدید یک­طرفه است، و حرکت از یک نقطه آغاز و در خروجی‌­ها پایان می­‌یابد، لذا هرگونه بازگشت در مسیر با هر توجیهی امکان­پذیر نخواهد بود.

- فاصله اجتماعی دو متری از سایر افراد را رعایت کنید.

- فاصله ۵۰ سانتی‌متری از ویترین­‌ها، پایه­‌های نگهدارنده و موانع را رعایت کنید. یادآوری می­‌شود که در شرایط حاضر با توجه به ضرورت رعایت فاصله اجتماعی و سلامت آثار نمی­‌توانید به همه آثار یا اطلاعات آن در حین بازدید دسترسی داشته باشید.

- هیچیک از آثار، ویترین­‌ها، پایه­‌های نگهدارنده، موانع و ... را لمس نکنید.

- چنانچه بازدیدکنندگان فاصله اجتماعی مناسب را رعایت نکنند، موزه مجاز به تذکر خواهد بود. در صورت عدم رعایت، امکان ادامه بازدید برای ایشان میسر نخواهد بود.

- موزه در این ایام از پذیرش گروه‌های بزرگ (بیشتر از شش نفر) معذور است. رزرو و ثبت نام گروهی تا اطلاع ثانوی مورد پذیرش نیست.

-  بازدید به صورت انفرادی، خانوادگی و گروه‌های کوچک ( کمتر از۶ نفر) تعریف شده است و موزه در بحران کرونا تا اطلاع ثانوی از پذیرش کودکان زیر شش سال معذور است.

-  با توجه به لزوم کاهش ارتباطات رودررو در جریان بیماری کووید ۱۹، راهنمایان موزه، شما را در تمام طول مسیر بازدید همراهی نخواهند کرد و صرفا به پرسش‌های موردی پاسخگو خواهند بود.

- جهت پیشگیری از شیوع ویروس کووید ۱۹، بروشور در دسترس قرار نمی­‌گیرد. لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر به وبگاه موزه مراجعه و پی‌دی‌اف اطلاعات آثار را دریافت کنید. شما همچنین می‌توانید فیلم موزه را در سایت آپارات ببینید.

- کافه، رستوران در موزه تا اطلاع ثانوی بسته است.

- فروشگاه موزه تا اطلاع ثانوی بسته است.

- پس از استفاده از سرویس‌های بهداشتی دست‌های خود را طبق پروتکل‌های اعلام شده از سوی وزارت بهداشت به خوبی شستشو داده و خشک کنید.

- جهت اقامه نماز در نمازخانه موزه به همراه داشتن مهر و سجاده شخصی الزامی بوده و پس از اقامه نماز دست­ها را شسته یا ضدعفونی کنید همچنین تاحد ممکن رعایت فاصله یک متری بین نمازگزاران در نمازهای فرادا توصیه می­شود. پس از نماز از استراحت در نمازخانه خودداری کنید.

- قبل از ورود به موزه، دستورالعمل‌­های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، ستاد ملی مبارزه با  کرونا و سازمان بهداشت جهانی را مطالعه کنید.

- با توجه به شرایط خاص توصیه می‌شود پیش از آمدن به موزه برای آگاهی از آخرین اطلاعات و تصمیمات بازدید، به وبگاه موزه ملی ایران به نشانی http://irannationalmuseum.ir/fa  مراجعه کنند.

- «نمایشگاه کشفیات باستان‌شناسی سال ۹۸» از تاریخ ۴ خرداد ۱۳۹۸ به بعد آماده بازدید خواهد بود. در این مرحله ظرفیت پذیرش روزانه حدود صد نفر است.

- «موزه ایران باستان» از آغاز دوره عیلامی تا پایان دوره ساسانی (طبقه همکف) از تاریخ دهم خرداد ۱۳۹۹ به بعد آماده بازدید خواهد بود.

برای صیانت از آثار موزه‌ای و آماده‌سازی زیر ساخت‌های لازم پیشگیرانه در بحران کرونا، بازگشایی به صورت تدریجی انجام می‌گیرد و با محدودیت‌های بازدید در موزه روبرو هستیم. بازگشایی سایر قسمت‌ها متعاقبا اعلام خواهد شد.

بازدید از موزه ملی ایران نوبت‌بندی شد/ اول پروتکل‌ها را بخوانید بعد به موزه بروید

جدول نوبت بازدیدها


ایسنا



پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار