gardeshban.ir

در سال ۲۰۲۱/
مدیر پروژه ساماندهی خیابان ولیعصر گفت: اگر مدیریت شهری و شورای شهر تهران تلاش کنند، پرونده ثبت خیابان ولیعصر در سال ۲۰۲۱ جهانی شود.درست است که خیلی چیزها در خیابان ولیعصر از بین رفته اما سازمان یونسکو برنامه مدیریت شهری می‌خواهد.
کد خبر: ۲۶۸۵۸
تاریخ انتشار : سه‌شنبه ۰۶ خرداد ۱۳۹۹-1399 March 06
گردشبان (gardeshban.ir) :
وحید قاسمی مدیر پروژه ساماندهی خیابان ولیعصر گفت: هدفمان این است که خیابان ولیعصر به مقصد شهری تبدیل شود. پایگاه میراث شهری خیابان ولیعصر نیز به زودی ایجاد می‌شود. اگر این اتفاق بیفتد، سه رکن موزه، مرکز اسناد و پژوهشکده را برای این خیابان خواهیم داشت و خانه تاریخی مینایی در میدان منیریه موزه آن پایگاه می‌شود.

وی گفت: در واقع وجود این پایگاه موجب خواهد شد تا هر طرح و برنامه‌ای که مرتبط با خیابان ولیعصر است، انسجام داشته باشد چون در حال حاضر سازمانها و نهادهای زیادی مدعی آن هستند و هر طور که می‌خواهند با آن رفتار می‌کنند. بررسی پرونده ثبت جهانی ولیعصر به سال ۲۰۲۰ نمی‌رسد ولی ممکن است اگر مدیریت شهری و شورای شهر تلاش کنند، در سال ۲۰۲۱ ثبت شود. پروژه جهانی شدن ولیعصر کار ساده‌ای نیست. اما اگر جهانی شود به ماندن آن کمک می‌کند. حتی اگر این اتفاق نیفتد باز هم می‌تواند سنگ بنایی باشد که به خیابان ولیعصر جدی‌تر نگاه شود.

قاسمی بیان کرد: درست است که خیلی چیزها در خیابان ولیعصر از بین رفته اما سازمان یونسکو برنامه مدیریت شهری می‌خواهد. ما به برخی از نکاتی که مدنظر یونسکو هست وارد شده‌ایم.

وی افزود: پروژه خواناسازی خیابان ولیعصر انجام شده است و در ۴۰ نقطه از خیابان ولیعصر با استفاده از QR قصه‌های مرتبط با این خیابان شرح داده می‌شود. به بحث گرافیک محیطی نیز ورود کرده‌ایم مجموعه این عوامل می‌تواند گردشگری شهری را راه بیندازد. برای طرح دوشنبه‌های عکس ولیعصر نیز برنامه ریزی شد اما کرونا اجازه نداد. در این طرح به برترین عکس‌های گرفته شده از ولیعصر جایزه داده می‌شد. در واقع با این اقدام در طول یک سال خیابان را اسکن می‌کردیم.

قاسمی گفت: اکنون ۱۱ مدرسه تاریخی و یا ۱۸ قنادی یا ۱۹ خیاطی در خیابان ولیعصر داریم که بیش از ۳۰ سال هست که فعالیت می‌کنند. ۱۷ محله نیز در خیابان ولیعصر وجود دارد که مردم آنها مستقیماً با خیابان ولیعصر سروکار دارند مثلاً خریدشان و یا روزمرگی‌شان در خیابان ولیعصر سپری می‌شود. ما نگاهمان در حوزه میراث فرهنگی این است که خانه‌هایی مانند خانه مینایی را میراثی می‌بینیم درحالی که میراث ناملموس زیادی در خیابان ولیعصر وجود دارد و حتی یک مغازه و یا یک شیرینی فروشی نیز می‌تواند جز میراث ما باشد.

مدیر موزه خیابان ولیعصر با بیان اینکه در سال ۹۹ نقشه‌های فرهنگی جدیدی درباره ولیعصر به مردم داده می‌شود، افزود: اکنون پلان مدیریت اولیه را برای خیابان نوشته‌ایم در این پلان مشخص شده که می‌توان رفتار ۷ دستگاه را در خیابان ولیعصر مشاهده کرد. یا اینکه هر ۴ معاونت شهرداری مدعی فعالیت در این خیابان هستند.

وی ادامه داد: می‌توان از خیابان چهارراه جمهوری تا سر خیابان فاطمی رفتارهای شهری را تغییر داد یعنی فرهنگ جمعه‌های پیاده یا دوچرخه‌سواری در ولیعصر را تعریف کنیم. باید مثلاً مغازه قدیمی بداند که حضورش چقدر می‌تواند به مقصد گردشگری شهری شدن کمک کند. حتی می‌توان به آنها پلاک شهروندی داد و تشویق‌شان کرد که نمای ساختمان را مرمت و حفظ کنند تا باقی بمانند کمااینکه دو خیاطی در خیابان ولیعصر به عنوان نمونه درخواست‌شان را داده اند. این یکی از جذابیت‌های زندگی شهری می‌تواند باشد.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار