gardeshban.ir

روانشاد گفت:جاذبه‌ها و اماکن تفریحی، تاریخی، فرهنگی، طبیعی و مذهبی چند مدیریتی هستند که این موضوع باعث سردرگمی مردم شده است.
کد خبر: ۲۶۸۶۹
تاریخ انتشار : سه‌شنبه ۰۶ خرداد ۱۳۹۹-1399 March 06
گردشبان (gardeshban.ir) :

روح‌الله روانشاد مدرس دانشگاه، آموزشگاه‌ها و مؤسسات گردشگری و هتلداری، پژوهشگر و فعال عرصه گردشگری، به تأثیر کرونا روی تمام نقاط جهان اشاره و اظهار کرد: سفر به لحاظ حرفه‌ای جزئی از زندگی برخی از افراد است. این افراد با انگیزه‌های علمی، درمانی، پژوهشی و... به سفر می‌روند. سایر مردم نیز در قالب سفر‌های تفریحی، فرهنگی، مذهبی و .. به شهرها، کشور‌ها و سراسر نقاط جهان سفر می‌کنند بنابراین در صورتی که روال زندگی و تردد مردم از طریق دولت و یا ستاد مقابله و پیشگیری از کرونا عادی و آزاد شده است، نمی‌توان با تعطیلی مکان‌هایی که خدمات گردشگری ارائه می‌دهند، مانع سفر مردم شد. به نظر می‌رسد با ابلاغ وزارت بهداشت و مسئولان برای سفر کردن یا سفر نکردن مردم تصمیم‌گیری می‌شود. من نمی‌توانم بگویم در حال حاضر یا آینده، کرونا تا چه اندازه می‌تواند روی سلامت روانی، محیطی، اجتماعی و فردی افراد تأثیر بگذارد.

او افزود: هم‌اکنون در ایران دولت استان‌ها را با توجه به حاد بودن یا ریشه‌کن شدن ویروس کرونا به چند دسته تقسیم کرده است و ما مشاهده می‌کنیم که مردم در چند روز گذشته به سفر رفته‌اند. از طرف دیگر اگر بخواهیم سفر و تردد مردم را به هر دلیلی محدود کنیم می‌بایست از طرف دولت به صورت کاربردی و عملی برای روان، روحیه و کسب و کار مردم بسته‌های تشویقی و حمایتی پیش بینی شود. این بسته‌ها می‌بایست به عرضه‌کنندگان خدمات سفر همچون ایرلاین‌ها، قطار، اتوبوس، کشتی، هتل‌ها، مراکز اقامتی و سنتی بوم گردی، دفاتر خدمات مسافرتی و جهانگردی، سفره‎ خانه‌ها، رستوران‌ها و خدمات پذیرایی، رفاهی بین راهی و  سایر واحد‌های وابسته و همچنین مسافران پرداخته شود.

این فعال صنعت گردشگری گفت:به نظر من آنچه در بحث سفر در کشور ما اهمیت دارد، این است که هنوز نگاه جدی به صنعت گردشگری نشده و جایگاه جدی به آن اختصاص پیدا نکرده است البته حرکت‌هایی برای توجه جدی به این صنعت شده که از جمله آن می‌توان به ایجاد وزارتخانه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اشاره کرد. دومین مبحث قابل طرح این است که اگرچه وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و به تبع آن اداره‌های کل، متولی امر سفر و گردشگری در کشور هستند، اما جاذبه‌ها و اماکن تفریحی، تاریخی، فرهنگی، طبیعی و مذهبی چند مدیریتی هستند یعنی در همه استان‌ها از جمله فارس مدیریت، نظارت و ساماندهی برخی از اماکن مذکور برعهده وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی است، اما تعدادی از آن‌ها توسط سایر دستگاه‌های غیر مرتبط مدیریت می‌شوند که این امر موجب شده  ساعات باز و بسته شدن این اماکن و سایر موارد مشابه یکسان نباشد و موجب سردرگمی مسافران شود.

روانشاد ادامه داد:بهتر است وجود یک بانک اطلاعاتی و مرکز نرم‌افزاری یا سخت‌افزاری مشترک و واحد با در نظر گرفتن نیاز‌ها و دغدغه‌های مسافران پیش بینی و با مشارکت همه سازمان‌ها اجرا شود.

او بیان کرد:در خصوص پکیج‌ها، بسته‌ها و برنامه‌های سفر و گردشگری بهتر است که دولت از طریق وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و متولیان بخش خصوصی این بسته‌ها و برنامه‌ها را در اختیار مردم و مسافران قرار دهد تا مسافران سفر‌های تکراری و روزمره را کنار گذاشته و مقاصد جدیدی را برای سفرهایشان تعریف کنند و در نتیجه انتفاع مالی و معنوی آن و توزیع عادلانه سفر در تمامی نقاط با هدف، شکل گیرد. مردم و سمن‌ها نیز می‌توانند به عنوان همیاران گردشگری در این صنعت به دولت کمک کنند.

این فعال صنعت گردشگری در پایان گفت: صنعت گردشگری یک صنعت فرابخشی به حساب می‌آید و در دهه اخیر تمامی کشور‌ها و سیاستمردان و دولت‌ها به این نتیجه رسیده اند که تنها راه برون‌رفت از وضعیت موجود توجه جدی و کاربردی و عملی به این صنعت مهم است.


باشگاه خبرنگاران 


پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار