gardeshban.ir

سخنگوی گمرک ایران ضمن تشریح آخرین وضعیت مرزهای کشور گفت: در صورت تایید اقدامات مشترک ایران و ترکمنستان، از اول ماه ژوئن یعنی ۱۲ خرداد مرزهای ما با ترکمنستان بازگشایی می شود.
کد خبر: ۲۶۸۹۶
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۰۷ خرداد ۱۳۹۹-1399 March 07
گردشبان (gardeshban.ir) :
روح الله لطیفی در مورد آخرین وضعیت مرز‌های کشور، اظهار داشت: پاکستان یک روز در میان از طریق مرز‌ها و ۴ بازارچه مرزی به نام‌های ریمدان، پیشین، جالق و کوهک مجاز به پذیرش ۲۰ کامیون ایرانی است. از طریق مرز میرجاوه هم به علاوه بازارچه کنارش حدود ۷۵ کامیون به صورت یک روز در میان پذیرش می‌شود.

سخنگوی گمرک ایران افزود: به دلیل تعطیلات عید فطر در افغانستان فعالیت ما از مرز‌های میلک، ماهیرود و دوغارون محدود شده است که پیش بینی می‌شود طی یکی دو روز آتی تجارت به حالت عادی بازگردد.

بازگشایی مرز‌ها با ترکمنستان در صورت تأیید نهایی

وی ادمه داد: در صورت تأیید اقدامات مشترک ایران و ترکمنستان از اول ماه ژوئن یعنی ۱۲ خرداد مرز‌های ما با ترکمنستان بازگشایی می‌شود و تا قبل از آن، قرار است کارشناسان به صورت ویدئوکنفرانس و در صورت نیاز به شکل حضوری از امکانات بهداشتی مرز بازدید کنند و بعد از تأیید روز ۱۲ خرداد شاهد بازگشایی مرزهایمان در حوزه ریلی و زمینی خواهیم بود.

لطیفی گفت: افغانستان برای مسیر ترانزیتی ایران-افغانستان-تاجیکستان و ایران-افغانستان-ازبکستان اعلام آمادگی کرده است و کامیون‌های ترانزیتی می‌توانند از این مسیر به سمت ازبکستان یا تاجیکستان باز شود تا زمانی که مرز‌ها با ترکمنستان باز شود.

مرز‌های دریایی در همه بنادر فعال است

سخنگوی گمرک ایران افزود: مرز‌های دریایی ایران در شمال در همه بنادر در ورود کالا‌های اساسی و صادرات به سمت کشور‌های حاشیه‌ای و دریای خزر فعال است. تجارت با آذربایحان در حوزه ریلی، دریایی و جاده‌ای فعال است که در حوزه جاده‌ای به صورت تراتشیپ منت فعال هستیم و مسیر ترانزیتی به سمت روسیه با در نظر گرفتن پروتکل‌های بهداشتی ادامه دارد. نخجوان هم فعال است. همچنین نیز شاهد افزایش مبادلات تجاری با ارمنستان هستیم و مرز نوردوز با این کشور فعال است.

تجارت با ترکیه صرفاً از مسیر ریلی رازی

وی ادامه داد: تجارت ما با ترکیه فعلاً همچنان از طریق ریل و از گمرک رازی فعال است که البته نسبت به قبل سرعت کمتر شده است. مرز بازرگان به صورت کامل از سوم اسفند بسته بوده و بیش از ۳ ماه است که ورود کامیون‌های ایرانی به ترکیه ممنوع است.

لطیفی با اشاره به توقف بار هندوانه به سمت ترکیه، گفت: حدود ۷ هزار تن هنداونه به سمت ترکیه رفته بود که به دلیل مسائلی که پیش آمد و عدم پذیرش ترکیه، تاکنون فقط ۶ واگن هندوانه به ایران بازگشته است؛ و مابقی منتظر تعیین تکلیف هستند.

مرز‌های ما با عراق در ۷ گذرگاه باز است

سخنگوی گمرک ایران اظهار داشت: مرز‌های ما با عراق در اقلیم در هفت گذرگاه باز است؛ سه مرز اصلی تمرچین، پرویزخان و باشماق و ۴ مرز سیرانبند بانه، کیله سردشت و شیخ صله و شوشمی کرمانشاه فعال هستند و صادرات و واردات از این مبادی در حال انجام است.

وی افزود: مرز‌های ما با حوزه عربی عراق منتظر تصمیم دولت عراق هستیم و زمزمه‌هایی مبنی بر بازگشایی مرز مهران بعد از تعطیلات عید فطر به گوش می‌رسد.

پذیرش لنج‌ها از سوی امارات

لطیفی گفت: با کشور‌های حوز خلیج فارس فعالیت تجاری داریم. در همه این کشور‌ها شناور‌های تجاری فلزی، کانتینری و یخچال دار پذیرفته می‌شود و برای پذیرش لنج‌ها نیز کم کم محدودیت‌ها در حال برداشته شدن است، البته امارات با سخت گیری‌های بهداشتی لنج‌ها را نیز می‌پذیرد. با عمان هم سه مسیر دریایی مستقل داریم که روزانه کالا‌های موردنیاز همچون مواد غذایی به این کشور ارسال می‌شود.

نام کشوروضعیت تجارتمسیر
ترکیهفعال استمسیر ریلی رازی
افغانستانفعال استمرزهای دوغارون، میلک، ماهیرود
ارمنستانفعال استمرز نوردوز
ترکمنستان بازگشایی از ۱۲ خرداد
روسیهفعال استدریایی / تزانزیتی از طریق کامیون
آذربایجانفعال استدریایی، زمینی، ریلی
پاکستانفعال استبه صورت یک روز در میان از طریق مرزها و بازارچه‌ها
نخجوانفعال استبه صورت ترانشیپ منت
عراقفعال استاقلیم کردستان / مرزهای تمرچین، پرویزخان، باشماق، سیرانبند، کیله، شوشمی و شیخ صله
عمانفعال است۳ مسیر دریایی
کویتفعال استشناورهای فلزی و یخچال دار
اماراتفعال استشناورهای فلزی و یخچال دار / لنج
قطرفعال استشناورهای فلزی و یخچال دار

مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار