gardeshban.ir

مسجد عتیق قزوین یکی از محبوب ترین جاذبه های گردشگری قزوین است که دارای تاریخی غنی بوده و باید بازدید از آن را تجربه کنید. در ادامه با ما همراه شوید.
کد خبر: ۲۶۹۱۹
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۰۸ خرداد ۱۳۹۹-1399 March 08
گردشبان (gardeshban.ir) :
مسجد جامع قزوین یا مسجد جامع عتیق یا مسجد جامع کبیر از بزرگ‌ترین مساجد ایران و کهن‌ترین مسجد جامع ایران است. بنای نخست آن بر روی آتشکدهای از دوران ساسانیان ساخته شده‌است. 

آتشکده دربخش ایوان جنوبی بوده‌است. این مسجد به سبک چهار ایوانی است و در شهر قزوین قرار دارد. این بنا به فرمان هارون‌الرشید و به سال ۱۹۲ هجری ساخته شده‌است. در یورش مغولان به قزوین و از آن جا که مهم‌ترین مسجد شهر بوده، بخشی از آن (و از جمله ایوان جنوبی) تخریب گشته ولی در دوره‌های پسین ترمیم گردیده‌است.

بنای این مسجد نخست روی آتشکده‌ای از دوران ساسانیان ساخته شد. بنایی که به سبک چهار ایوانی است. مسجد جامع عتیق به فرمان هارون خلیفه عباسی در سال ۱۹۲ هجری ساخته شده است.

این مکان در چهار جهت در ورودی و صحن دارد و هرکدام از صحن‌ها از ایوان بسیار بزرگی ساخته شده است. عالی‌ترین معماری اسلامی و سنتی را می‌توان در گنبد بسیار زیبای مسجد و در مناره‌ها و صحن‌های آن مشاهده کرد. سبک معماری آن به دوران سلجوقی و صفویه برمی‌گردد. گنبد فیروزه‌ای و مناره‌های کاشی‌کاری شده مسجد با ارتفاع زیاد از دوردست چشم‌ها را به خود جلب می‌کند. این بنای عظیم و تاریخی وسعتی بیش از ۳۵۰۰ متر دارد.

کتیبه‌هایی نیز در این مسجد قرار دارد که در ۵ ردیف نیز به خط کوفی گلدار نسخ و ثلث دیده می‌شود. ایوان‌ها در دوره صفویه ساخته شده اما ایوان شرقی در دوره قاجار بازسازی گردید.

قدیمی‌ترین بخش آن متعلق به سده‌ی دوم اسلامی است. ایوان‌ها در دوره صفوی بازسازی شده اما ایوان شرقی در دوره قاجار مرمت شده است. ساخت مقصوره خمارتاشی در ضلع جنوبی مسجد به دستور امیر خمارتاش ابن عبداله عمادی، وزیر سلطان ملکشاه سلجوقی به سال ۵۰۰ هجری قمری انجام شد. امیدواریم از دیدن تصاویر این مسجد زیبا لذت ببرید!

مسجد عتیق؛ از محبوب ترین جاذبه های گردشگری قزوین/عکس

مسجد عتیق؛ از محبوب ترین جاذبه های گردشگری قزوین/عکس

مسجد عتیق؛ از محبوب ترین جاذبه های گردشگری قزوین/عکس

مسجد عتیق؛ از محبوب ترین جاذبه های گردشگری قزوین/عکس


مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار