gardeshban.ir

مدیرکل دفتر حفظ و احیا بناها، بافت ها و محوطه‌های تاریخی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اعلام کرد: پیگیر درخواست رای تجدیدنظر درباره خروج بنا تاریخی عمارت گلستانه میدان قزوین تهران از فهرست آثار تاریخی کشور از طریق دیوان عدالت اداری هستیم.
کد خبر: ۲۶۹۵۰
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۰۸ خرداد ۱۳۹۹-1399 March 08
گردشبان (gardeshban.ir) :
سیدهادی احمدی‌رویینی، مدیرکل دفتر حفظ و احیا بناها، بافت ها و محوطه‌های تاریخی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی درباره نصب بنری از سوی مالک در محل بنا برای فروش این ملک اظهار داشت: این اقدام با هدف تخریب و فروش ملک با قیمت بالاتر بوده است.

مدیرکل دفتر حفظ و احیای بناها، بافت ها و محوطه های تاریخی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با اشاره به اینکه خروج بنا از فهرست ثبت آثار تاریخی با حکم قاضی انجام شده و به هیچ عنوان وزارت میراث فرهنگی(قوه مجریه) حق این کار را ندارد، خاطر نشان کرد: در این پرونده می بایست تکمیل و جزئیات دقیق آن را از بخش حقوقی این نهاد و استان تهران جویا شد.

احمدی‌رویینی تصریح کرد: با توجه به ارزشمند بودن زمین در تهران، موضوع خروج بناهای تاریخی از فهرست آقار ثبت شده، در شهر تهران بیشتر از دیگر مناطق کشور رخ می‌دهد.

وی در پاسخ به این سئوال که دلیل خروج از ثبت چگونه بوده و چرا  آرا متعددی از سوی مالکان برای خروج املاک از فهرست آثار ثبت شده از دیوان عدالت اداری گرفته می‌شود، گفت: در این خصوص باید بیشتر خبرنگاران تحقیق کنند چراکه هر شخصی بنا تاریخی را ببیند متوجه واجد ارزش بودن آن را می‌شود.  

وی ادامه داد: مالکان برای خروج املاک خود از فهرست میراث فرهنگی راه‌های مختلفی از جمله وارد کردن ایراد به فرآیند ثبت و حتی ارایه دفاعیات به زیان خود در دادگاه طی می کنند.

مدیر کل دفتر حفظ و بناهای تاریخی در سئوال دیگری مبنی براینکه با توجه به پرونده های متعدد در این رابطه آیا بهتر نیست دادگاهی اختصاصی برای بررسی بهتر پرونده‌ها دایر شود، گفت: سال‌هالست که به دنبال تحقق این موضوع بوده ایم ولی تعداد پرونده‌ها در خصوص خروج آثار از فهرست ثبت تاریخی زیاد نیست ضمن آنکه تشخیص این موضوع با قوه قضائیه است.
 
رویینی در عین حال با یادآوری این‌که در پرونده‌های قضایی مربوط به بناهای تاریخی ریزه‌کاری هایی وجود دارد که باید کارشناس حقوقی پاسخگو باشد، اظهار کرد: نمی‌توان یک‌طرفه درباره ارزش بناهای تاریخی قضاوت کرد.

وی با یادآوری این‌که نگاه دستگاه قضایی نیز در سال‌های اخیر نسبت به موضوع ارتقا یافته است، ادامه داد: هم اینک بسیاری از قضات از کارشناسان میراث فرهنگی جلوتر بوده، رای‌های زیادی را برای حفظ بیشتر بنا به گونه‌ای صادر می‌‌کنند که آرزوی همکاران ما در ۱۰ سال پیش بوده است.
 
عمارت تاریخی گلستانه واقع در خیابان قزوین که به شماره ۱۳۷۳۸ مورخ ۲۵ آبان ۸۵ ثبت شده بود، براساس شکایت مالک بنا در تاریخ ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۶ و با رای دیوان عدالت اداری، از فهرست آثار ملی کشور خارج شد.  

در چند روز اخیر مالک بنا با نصب بنری بر ایوان این اثر تاریخی، اطلاع‌رسانی عمومی کرده است. این یکی از جدیدترین شیوه‌های خروج از ثبت یک اثر از فهرست آثار ملی است که با نصب بنر به همگان اطلاع رسانی شد.  

ایرنا نوشت، این خروج در حالی رخ داده که شهرداری منطقه ۱۱ شهر تهران، مالک ۳ دانگ این بنا است و دیوان تنها با شکایت یکی از مالکان و با تضعیع حق شهرداری تهران به عنوان یک نهاد عمومی، این اثر را بدون رضایت شهرداری از ثبت خارج کرده است.



پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار