gardeshban.ir

میراث فرهنگی و گردشگری در این هفته/
تدوین پرونده جهانی خیابان ولیعصر، آغاز سفرهای عیدفطر همراه با کرونا و اظهارنظرهای متفاوت درباره آن و اعلام بازگشایی موزه ها از جمله خبرهای حوزه میراث فرهنگی و گردشگری در این هفته بود.
کد خبر: ۲۶۹۷۴
تاریخ انتشار : جمعه ۰۹ خرداد ۱۳۹۹-1399 March 09
گردشبان (gardeshban.ir) :
در این هفته پیروز حناچی شهردار تهران از پرونده ثبت جهانی خیابان ولیعصر خبر داد و گفته که این پرونده در دست بررسی است اتفاقی که هیچ وقت از سوی مسئولان میراث فرهنگی اطلاع رسانی نشده بود حالا با خبر شهردار تهران، اعلام شد که قرار است امسال جهانی شود.

البته وحید قاسمی مدیر پروژه ساماندهی خیابان ولیعصر به خبرنگار مهر گفته که هدف تبدیل شدن خیابان ولیعصر به مقصد شهری است و پایگاه میراث شهری خیابان ولیعصر نیز به زودی ایجاد می‌شود. اگر این اتفاق بیفتد، سه رکن موزه، مرکز اسناد و پژوهشکده را برای این خیابان خواهیم داشت و خانه تاریخی مینایی در میدان منیریه موزه آن پایگاه می‌شود.

وی گفت: در واقع وجود این پایگاه موجب خواهد شد تا هر طرح و برنامه‌ای که مرتبط با خیابان ولیعصر است، انسجام داشته باشد چون در حال حاضر سازمانها و نهادهای زیادی مدعی آن هستند و هر طور که می‌خواهند با آن رفتار می‌کنند. بررسی پرونده ثبت جهانی ولیعصر به سال ۲۰۲۰ نمی‌رسد ولی ممکن است اگر مدیریت شهری و شورای شهر تلاش کنند، در سال ۲۰۲۱ ثبت شود. پروژه جهانی شدن ولیعصر کار ساده‌ای نیست. اما اگر جهانی شود به ماندن آن کمک می‌کند. حتی اگر این اتفاق نیفتد باز هم می‌تواند سنگ بنایی باشد که به خیابان ولیعصر جدی‌تر نگاه شود.

پروتکل موزه ملی پس از آغاز به کار موزه‌ها در کشور

در این هفته پس از اینکه اعلام شد موزه‌ها و بناهای تاریخی می‌توانند باز شوند، پروتکل موزه ملی ایران هم منتشر شد. موزه ملی ایران که از ۲۹ اسفند ۱۳۹۸ به علت همه‌گیری ویروس کرونا تعطیل شده بود از تاریخ ۴ خرداد ۱۳۹۹ پذیرای علاقمندان خواهد بود. با توجه به بحران بیماری کرونا محدودیت‌هایی در بازدید اعمال شده و به منظور حفاظت پیشگیرانه در سلامت کارکنان، بازدیدکنندگان و همچنین صیانت آثار موزه‌ای دستورالعمل ویژه بازدید در موزه ملی ایران تدوین و اجرایی می‌شود و ضروری است کلیه بازدیدکنندگان پیش از مراجعه به موزه ملی ایران این پروتکل را دقیق مطالعه کرده و موارد آن را رعایت کنند.

در این باره، جبرئیل نوکنده رئیس موزه ملی ایران با اعلام خبر بازگشایی این موزه گفت: بازگشایی کامل همه بخش‌های موزه شاید در بحران کرونا امکان پذیر نباشد، اما در تلاش هستیم تا به صورت تدریجی و پلکانی سالن‌های نمایشی موزه را باز کنیم. در مرحله اول از تاریخ ۴ تا ۹ خرداد صرفاً نمایشگاه کشفیات باستان شناسی سال ۱۳۹۸ گشایش یافته و از تاریخ ۱۰ خرداد موزه ایران باستان از دوره آغاز عیلامی تا پایان دوران ساسانی یعنی طبقه همکف آن قابل بازدید می‌شود. اخبار و برنامه‌های مرتبط با بازگشایی سایر قسمت‌ها، گام به گام متعاقباً از درگاه‌های رسمی موزه ملی ایران اعلام خواهد شد.

رئیس موزه ملی ایران ادامه داد: انتظار است که این بار با مسئولیت اجتماعی بیشتری به بازدید از موزه‌ها برویم و در پاسداری از میراث فرهنگی و جلوگیری از گسترش این بیماری همگام باشیم. بی شک این روزگار سخت طی خواهد شد و تاریخ نظاره‌گر رفتار ماست.‌

یک انتصاب جدید دیگر

در این هفته خبری از انتصاب جدید در وزارت میراث فرهنگی رسید که نشان می‌داد زیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در حکمی، علیرضا ایزدی را به‌عنوان مدیرکل دفتر حوزه وزارتی و امور بین‌الملل منصوب کرد.

ایزدی پیش از این مدیرکل میراث فرهنگی استان مرکزی و قبل‌تر از آن مدیرکل میراث فرهنگی استان خوزستان بود. او یکی از افرادی است که بیشترین جابه‌جایی‌ها را در این وزارتخانه داشته است و هر بار پس از مدتی حکمی جدید برای او صادر می‌شود. او در کارنامه کاری خود مدیرکلی استان همدان را نیز داشته است.

حضور گردشگران تجاری در ایران همزمان با کرونا

ولی تیموری معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی درباره آمار گردشگران خارجی در ایران گفت: در حال حاضر گردشگر خارجی حاضر نیست اما گردشگران تجاری ممکن است حضور داشته باشند آمار دقیق آن را در روزهای آینده اعلام می‌کنیم.

وی همچنین درباره اینکه اعلام بازگشایی موزه‌ها و مراکز گردشگری در دوران کرونا نوعی تشویق به سفر را از سوی وزارت میراث فرهنگی در پی دارد گفت: بهتر است مردم سفرهای خود را به تعویق بیندازند اما اگر سفر کردند، باید خدمات ایمن در مراکز گردشگری مجاز به آنها بدهیم پس سیاستمان مدیریت سفرهای در حال انجام است نه تشویق به سفر.

تیموری در گفتگویی که به صورت زنده در فضای مجازی شکل گرفت در پاسخ به سوال خبرنگار مهر درباره اینکه وزارت بهداشت مردم را از سفر در طول ایام تعطیلات عید فطر منع کرده اما وزارت میراث فرهنگی برای سفر آنها مراکز اقامتی و موزه‌ها را باز کرده است گفت: حدود سه ماه است که تمام فعالیت‌های گردشگری تعطیل شده و حداکثر همکاری را با وزارت بهداشت انجام داده‌ایم چون اولویت اول و اصلی کشور، کنترل بیماری بود. با رصد اخبار از وزارت بهداشت و گزارش‌هایی که در کمیته‌های مختلف ستاد کرونا ارائه می‌شود، مشاهده می‌کنیم که روند کنترل بیماری در کشور رضایت بخش و رو به کاهش بوده و این اقدام با گشایش‌هایی در کسب و کارهای مختلف همراه شده است. اعتقاد بر این بوده که اکنون شرایط کشور از حالت بحرانی خارج شده است. باید همگام با کنترل بیماری، حواسمان باشد که معیشت مردم نیز تحت‌الشعاع قرار نگیرد و بحران اقتصادی و گردشگری به بحران سلامت اضافه نشود.

اظهارنظرهای متفاوت درباره سفرهای عید فطر

وی گفت: با همکاری اعضای ستاد کرونا، بحث سفر هوشمند را مطرح کردیم تا فعالان گردشگری و مردم بتوانند همزمان با رعایت پروتکل بهداشتی، به کسب و کارهای خود نیز رونق دهند. اکنون مشاهده می‌شود مردم وارد چرخه سفر شده‌اند و اگر مراکز مجاز گردشگری را تعطیل کنیم، با فعال شدن مراکز غیرمجاز روبرو خواهیم بود چون مردم سفر را تعطیل نکرده‌اند. اگر تأسیسات مجاز تعطیل شود، آنها به سمت استفاده از مراکزی که هیچ نظارتی روی آنها وجود ندارد، می‌روند بنابراین این موضوع تبعات منفی بیشتری خواهد داشت.

در این هفته همزمان با تعطیلات عید فطر در حالی که وزارت بهداشت همچنان مردم را از سفر در ایام تعطیلات عید فطر برحذر می‌کرد؛ وزارت میراث فرهنگی دستور بازگشایی مراکز اقامتی و گردشگری را می‌داد. از سوی دیگر جاده‌های شهرهای شمالی مانند همیشه شلوغ شده بود و مردم سفر را آغاز کردند.

علی اصغر مونسان وزیر میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری روز سی‌ام اردیبهشت ماه در بخشنامه‌ای به مدیران کل میراث فرهنگی استان‌ها اعلام کرد: با توجه به شروع فعالیت‌ها و کسب و کارهای شهری مقتضی است نسبت به بازگشایی فعالیت‌های گردشگری کوهستان، کویرگردی و تمامی تأسیسات مرتبط (تله کابین‌ها و غیره) که دارای تراکم کم جمعیتی بوده، اقدام شده و مراتب به صاحبان تأسیسات گردشگری مذکور اعلام و با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی بازگشایی شود. بدیهی است نظارت مستمر بر فعالیت‌های تأسیسات یادشده الزامی است.

اگرچه وزارت میراث فرهنگی بر این عقیده است که خسارت وارده به بخش‌های مختلف گردشگری بحرانی دیگر غیر از کرونا را به وجود می‌آورد بنابراین باید با رعایت سفر ایمن یا همان سفر هوشمند (سفر همراه با سلامت) از وقوع بحران اقتصادی دیگر جلوگیری کرد اما روز سی و یکم اردیبهشت ماه، علیرضا زالی فرمانده ستاد مقابله با کرونا در استان تهران در گفتگو با خبرنگار مهر از مردم تهران خواست، عید فطر سفر نکنند.

وی گفت: انجام سفرهای جدید خطر ابتلاء جدید به ویروس کرونا را افزایش خواهد داد و این امر در شرایطی که هیچ دلیل علمی مبنی بر تضعیف ویروس کرونا وجود ندارد، خطرناک است.

مردم از سفر، بیماری سوغات می‌آورند

در روز اول خرداد همزمان با نزدیک شدن به ایام تعطیلات عید فطر، سعید نمکی وزیر بهداشت با تاکید بر رعایت مردم در تعطیلات عید فطر و عدم مسافرت، گفت: اکنون در استان خوزستان و بعضی از استان‌هایی که خیزهای جدیدی از بیماری را برداشتند، می‌بینیم که کاملاً منطبق بر عدم رعایت اصول و پروتکل‌ها بودند. بنابراین از مردم خواهش می‌کنم تعطیلات عید فطر را هم مانند سایر همراهی‌هایی که با مجموعه دولت و وزارت بهداشت داشتند، رعایت کنند و سفر نروند، سفرهای جدید، به معنای ابتلاهای جدید به کووید ۱۹ است.

وی افزود: عزیزانی که برای گذراندن اوقات خوش به سفر می‌روند، برای یک مدت طولانی بیماری را با خودشان به همراه می‌آورند، ضمن اینکه همه از این بستر جان سالم به در نمی‌برند.

موزه‌ها باز شدند

پس از سه ماه از تعطیلی اماکن تاریخی، رئیس جمهور در ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام کرد که اماکن تاریخی و موزه‌ها از چهارم خرداد باز می‌شوند.

ستاد ملی مقابله با کرونا با حضور رئیس جمهور برگزار شد یکی از تصمیمات مطرح شده در این جلسه بازگشایی موزه‌ها و اماکن تاریخی با رعایت مسائل بهداشتی و فاصله اجتماعی بود.

حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور در جلسه این ستاد گفته است: موزه‌ها و اماکن تاریخی از فردا با رعایت همه پروتکل‌های بهداشتی که با ستاد کرونا هماهنگ می‌کنند، گشایش خواهند یافت.

مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار