gardeshban.ir

در پی بروز نگرانی‌هایی نسبت به حفاری تونل مترو خط ۶ در نزدیکی آثار تاریخی مانند چشمه علی و برج طغرل، شهردار منطقه ۲۰ گفت: با اتمام ساخت تونل، چشمه علی به حالت قبلی خود بر می گردد و برج طغرل نیز با اصلاحیه انجام شده در مسیر حفاری و تغییر این مسیر از تخریب مصون می‌ماند.
کد خبر: ۲۶۹۷۷
تاریخ انتشار : جمعه ۰۹ خرداد ۱۳۹۹-1399 March 09
گردشبان (gardeshban.ir) :

فرهاد افشار درباره تاثیرات حفاری تونل مترو خط ۶ بر آثار و اماکن میراثی و تاریخی  این منطقه از جمله چشمه علی و برج طغرل ضمن رد شایعه کج شدن برج طغرل به دلیل حفاری تونل مترو، گفت: بحث تهیه طرح توسعه جنوبی خط ۶ مترو در حالی مطرح شد که این طرح به تصویب وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی رسید. با توجه به تخریب‌های احتمالی دستگاه TBM و ارتعاشات حرکتی مترو روی آثار تاریخی، کارشناسان میراث فرهنگی اصلاحیه ای را در مسیر حفاری تعریف کردند که باعث می‌شود مسیر حفاری به جای خیابان ابن بابویه که در فاصله ۱۶۰ متری خط مترو قرار دارد، در خیابان شهید غیوری در فاصله ۴۴۰ متری مترو شکل بگیرد  تا با این کار فاصله ایمن با آثار تاریخی مانند برج طغرل رعایت شود و این آثار از تخریب مصون بمانند.

وی درباره وضعیت چشمه علی توضیح داد: بستر سنگی در بالادست چشمه علی مسیر آب را به دلیل حفاری مترو تغییر داده بود که بعد از ساخت تونل جریان‌های آبی که در محل وجود داشت مسیر خود را پیدا کرده و اکنون وضعیت چشمه در بسیاری از این مسیرها به حالت طبیعی خود برگشته است. هرچند که شاید در بعضی نقاط نشتی وجود داشته باشد که با اتمام ساخت تونل مترو در خط ۶، چشمه علی به صورت کامل به حالت قبلی خود برخواهد گشت.

شهردار منطقه ۲۰ درباره انتقادات روز گذشته حسن خلیل آبادی - رییس کمیته میراث فرهنگی شورای شهر تهران- مبنی بر کج شدن برج طغرل یادآور شد: این طرح با رصد و پایش مستمر میراث فرهنگی در حال انجام است و آسیبی به برج طغرل به دلیل حفاری خطوط مترو وارد نشده و انتقادات اعضای شورا ناظر بر وزارت میراث فرهنگی است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شهر، برج طغرل با ارتفاع حدود ۲۰ متر در شرق آرامگاه ابن بابویه در خیابان ابن بابویه شهر ری  از آثار به جا مانده از دوره سلجوقیان است. چشمه علی نیز یکی از نقاط باستانی و تاریخی شهر ری به‌شمار می‌رود که از میان صخره‌ای بزرگ خارج شده و به سوی جنوب و سپس جنوب شرق جاری است.

پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار