gardeshban.ir

پل معلق کاپیلانو (Capilano) در کانادا، یکی از پرطرفدارترین جاذبه‌های گردشگری ونکوور و در صدر دیدنی‌های آن به شمار می‌آید.
کد خبر: ۲۷۰۵۱
تاریخ انتشار : يکشنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۹-1399 March 11
گردشبان (gardeshban.ir) :
پل معلق کاپیلانو اولین بار در سال ۱۸۸۹ با طناب کنفی و تخته‌های چوب سرو بر فراز رود کاپیلانو ساخته شد. این پل ۱۳۷ متر طول و ۷۰ متر از سطح آب رودخانه ارتفاع دارد. پل کاپیلانو در آن زمان نه به عنوان یک جاذبه‌ی توریستی، بلکه برای دسترسی مالک کُنده‌ها به جنگل انبوه هر دو طرف رودخانه ساخته شده بود. اگرچه در ابتدا تنها این پل معلق جاذبه‌ی منطقه بود اما در ۲۵ سال اخیر امکانات تفریحی متعددی در اطراف پل احداث شد و پارک پل معلق کاپیلانو شکل گرفت.

در ورودی پارک تعدادی توتم‌های ستونی ایستاده را می‌بینید که نمادی از مردم بومی هستند که این منطقه را خانه‌ی خود می‌دانند. رود کاپیلانو بخشی از سرزمین اجدادی قوم اسکوامیش (Squamish) محسوب می‌شود که از قبایل بومی منطقه‌ی ونکوور هستند. نام اصلی رود کیاپالانو (Kia’palano) به معنی «رودخانه‌ی زیبا» و همچنین نام یکی از حاکمان اسکوامیش بود. توتم‌های موجود در پارک ابعاد و قدمت متفاوتی دارند و نمونه‌هایی برجسته از هنر و فرهنگ بومی ساحل غربی آمریکا هستند.

پل معلق کاپیلانو؛ از پرطرفدارترین جاذبه‌های گردشگری ونکوور/عکس

پس از چندبار بازسازی پل در قرن بیستم، پل کنونی در سال ۱۹۵۳ پدید آمد که کابل‌های آن در ۱۳ تن بتن محکم شدند. البته تصور نکنید این حجم بتن پل را سخت و شق کرده باشد، در میانه‌ی مسیر آن را بسیار لرزان خواهید دید و با هر استانداردی صد در صد می‌توان آن را پلی معلق دانست که به لطف مهندسی مدرن، نگرانی برای سقوط از روی آن وجود ندارد. حتی گفته می‌شود پل می‌تواند وزن ۹۶ فیل بالغ را تحمل کند. 

عرض پل به گونه‌ای است که بتوانید بدون مزاحمت برای سایرین اندکی توقف کرده و عکس یادگاری بگیرید. پس از این پل منحصر به‌فرد، می‌توان جنگل این پارک را دیدنی‌ترین جاذبه‌ی آن دانست که هر چه از شکوه، عظمت و جلوه‌ی درختان افراشته و غول‌آسای آن گفته شود، کم است. 

درخت صنوبر، سدر سرخ، شوکران و کاج در این پارک فراوان هستند و عمر برخی از آن‌ها بیش از ۱۵۰۰ سال تخمین زده می‌شود. در کنار این درختان عظیم، گستره‌ی سبز زمین جنگل همراه با خروش رود، دریاچه‌ی تخم‌گذاری قزل‌آلاها و سرخس‌های بی‌پایان را هم در نظر بگیرید تا متوجه شوید در این حدود ۲۵۰۰ هکتار پارک، کل اکوسیستم بریتیش‌ کلمبیا (British Columbia) وجود دارد. بلندترین درخت پارک یک صنوبر داگلاس با حدود ۷۶ متر است که به آن مادربزرگ کاپیلانو می‌گویند.

پل معلق کاپیلانو؛ از پرطرفدارترین جاذبه‌های گردشگری ونکوور/عکس

راه چوبی 

با پیاده‌روی در راه چوبی (Nature’s Edge Boardwalk) می‌توانید در بخش شرقی پارک گردش کنید و از آن‌جا پل و چشم‌اندازهای زیبای جنگل را تماشا کنید. در بعضی ساعت‌های روز تورهای رایگان شما را در این گردش همراهی می‌کنند تا اطلاعاتی درباره جنگل و گونه‌های گیاهی و جانوری آن به شما بدهند. پلاکاردهای نصب شده در این مسیر مرتباً به گردشگران تأکید می‌کنند که مسائل زیست محیطی نسبت به آب و زباله‌های غیرقابل بازیافت را رعایت کنند.

پل معلق کاپیلانو؛ از پرطرفدارترین جاذبه‌های گردشگری ونکوور/عکس

ماجراجویی در بالای درختان

اگر می‌خواهید در نزدیک‌ترین فضا به درختان پارک گردش کنید به قسمت ماجراجویی در بالای درختان (Treetops Adventure) بروید که بعد از عبور از پل معلق و در سمت شرقی رود به آن می‌رسید. این بخش از هفت پل معلق کوچک تشکیل شده که بین ۸ درخت صنوبر عظیم و در ارتفاع بیشتر از سی متر قرار دارند. این پیاده‌روی به شما نشان می‌دهد که درختان کاپیلانو واقعاً چقدر بلند هستند. 

دور هر درخت جایی تعبیه شده که گردشگران بتوانند توقف کنند و عکس و سلفی بگیرند. نکته مهم و جالب این است که هنگام ساخت، نصب و یا حین استفاده هیچ‌گونه آسیبی به درختان وارد نکردند و هیچ میخی به درختان فرو نرفته است و پل‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که مانع از رشد درخت هم نیستند.

پل معلق کاپیلانو؛ از پرطرفدارترین جاذبه‌های گردشگری ونکوور/عکس

مسیر صخره نوردی

جدیدترین بخشی که در سال ۲۰۱۱ به پارک افزوده شد، مسیر صخره‌نوردی (Cliffwalk) است. این مسیر پیاده‌روی معلق به صورت نیم‌دایره‌ای از صخره‌های سنگی سمت غربی رود بیرون آمده و اگر ترس شدید از ارتفاع نداشته باشید می‌توانید از چشم‌انداز رود، پل و جنگل حسابی لذت ببرید. مسیر صخره‌نوردی به حدی مستحکم است که ۴۵ تن وزن را می‌تواند تحمل کند، پس با خیال راحت این پیاده‌روی هیجان‌انگیز را تجربه کنید.

پل معلق کاپیلانو؛ از پرطرفدارترین جاذبه‌های گردشگری ونکوور/عکس

حصار پرندگان شکاری

یکی از دیدنی‌های منحصر به‌فرد کاپیلانو را می‌توان حصار پرندگان شکاری (Raptor Ridge) معرفی کرد. این حصار پرندگان در انتهای جنوبی سمت غربی پارک قرار دارد و می‌توان پرندگان شکاری را در آن دید. در این حصار از چوب افرا ۲۸ گونه‌ی توان‌بخشی و تعلیم داده شده از پرندگان شکاری وجود دارند. برنامه‌های آموزشی و پروژه‌هایی برای اقدامات محافظتی هم در این مرکز برپا می‌شود.

پل معلق کاپیلانو؛ از پرطرفدارترین جاذبه‌های گردشگری ونکوور/عکس

غذاخوری

چند نقطه غذاخوری در پارک کاپیلانو وجود دارد. لاگرز گریل (Logger’s Grill) که همبرگر و خوراکی‌های متنوع دیگر عرضه می‌کند؛ کاپیلانو کافی (Capilano Coffee) در نزدیکی ورودی پارک قرار دارد؛ در سمت شرقی پل، کیوسکی فعالیت می‌کند که هات‌ چاکلت و خوراکی‌های دیگر می‌فروشد؛ بریج هاوس کافه (Bridge House Cafe) در آن طرف خیابان پارک را هم می‌توانید برای ناهار خود انتخاب کنید.

پل معلق کاپیلانو؛ از پرطرفدارترین جاذبه‌های گردشگری ونکوور/عکس

نکاتی که باید بدانید

 اگرچه پل کاپیلانو به قدر کافی مستحکم ساخته شده اما هشدارهایی روی آن وجود دارد که از گردشگران می‌خواهد عمداً پل را به لرزه در نیاورند و به این نکته وقتی با کودکان به پل می‌روید باید توجه داشته باشید. کاپیلانو به هیچ‌وجه مناسب کسانی نیست که به حد مرگ از ارتفاع وحشت دارند چون همه چیزهای جالب این پارک بالاتر از سطح زمین رخ می‌دهد. 

افراد ویلچر سوار نمی‌توانند به پل معلق، ماجراجویی بر بالای درختان و مسیر صخره‌نوردی دسترسی داشته باشند اما ورودی پارک برای کسانی که با ویلچر یا عصا به آن می‌روند، رایگان است. اگرچه هزینه‌ی بازدید از پارک گران است اما این پل که سالانه بیش از ۸۰۰,۰۰۰ گردشگر از سراسر جهان را به خود جذب می‌کند، حتماً ارزش دیدن را خواهد داشت.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار