gardeshban.ir

در روزهای کرونا مطبوعات برخط، رسانه‌های تلویزیونی و رادیویی، مقاله‌های تحلیلی و … یک سرخط مشترک دارند و آن هم تاثیرات منفی این ویروس بر صنعت توریسم و گردشگری سلامت در ابعاد جهانی است.
کد خبر: ۲۷۳۰۵
تاریخ انتشار : شنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۹-1399 March 17
گردشبان (gardeshban.ir) :
در روزهای کرونا مطبوعات برخط، رسانه‌های تلویزیونی و رادیویی، مقاله‌های تحلیلی و … یک سرخط مشترک دارند و آن هم تاثیرات منفی این ویروس بر صنعت توریسم و گردشگری سلامت در ابعاد جهانی است. شاید بیراه نباشد به‌گونه‌ای دیگر و از زاویه‌ای متفاوت به این موضوع نگاه کرد و تاثیرات مثبت کرونا بر بعضی جنبه‌های خاص گردشگری سلامت را پیش‌بینی کرد.

نگاه اول

پرهیز از جهانی‌سازی و تمایل مجدد کشورها به بستن مرزهای فیزیکی و مجازی جز عوارض احتمالی و پیش‌بینی شده اکثر کارشناسان است و به نوعی کشورها تمایل پیدا می‌کنند در حوزه‌های مختلف ملی به خودکفایی برسند. شاید در بحث درمان این طرز تفکر ملی‌گرایانه باعث پیشنهاد و برنامه‌ریزی‌هایی برای تقویت ساختارهای درمانی درون وطنی برای پیشگیری از بحران‌های طبی احتمالی و نیز کاهش سفرهای درمانی فراسرزمینی مردم هر کشوری شود تا بودجه و سرمایه‌های مربوطه در خود کشور هزینه شود.

نکته این جاست که به فرض درست بودن تئوری فوق، بهینه‌سازی و تکمیل زیرساخت‌های بهداشتی درمانی کشورهای سالیان متوالی طول خواهد کشید و در طی این زمان سفرهای درمانی به سایر کشورهای مطرح در این حوزه اجتناب‌ناپذیر است.

توریسم سلامت قدمتی به بلندای تاریخ دارد و در طول سده‌های گذشته که جهانی‌سازی تعریف نشده و ناسیونالیسم در اقصی نقاط جهان به مراتب شدیدتر از زمان حال بوده، سرپا و برقرار مانده است. اکنون هم در هر صورت بحران کرونا را هم طی خواهد کرد؛ ولو با سرعت کمتر و در مدت زمان بیشتر.

نگاه دوم

پس از شروع نرم و جهش سخت در شیوع جهانی کرونا و تبعات همه جانبه آن بر مسائل روزمره زندگی شهروندان تعریف‌های جدید پیشگیرانه و ضد ویروسی باعث شکوفایی سبک زندگی جدیدی برای همه جوامع شده است و بالطبع ابعاد جدیدی به درمان‌های فراسرزمینی اضافه خواهد شد.

با فروکش کردن بحران کرونا به هر طریق ایمنی توده‌ای یا واکسیناسیون، جریان سنگین مسافرت‌های درمانی به اولین و دومین کشورهای کشف کننده و تولید کننده واکسن قابل تصور بوده و حتی ممکن است مقصدهای درمانی جدیدی در سطح جهانی بازار گردشگری سلامت شکوفا و معرفی شوند.

نگاه سوم

آمارها و آنالیزهای جهانی درباره نحوه مدیریت کرونا در کشورهای موفق باعث افزایش تمایل و برنامه‌ریزی بیماران خارجی برای سفرهای درمانی به آن کشورها می‌شود. تاثیر کارنامه مثبت کشورها در این ایام پاندمیک به‌عنوان سندی مکتوب باعث ایجاد معیارهای جدیدی در انتخاب مقاصد جدید گردشگری سلامت می‌گردد. کرونا یک برگ برنده چاپ نشده در بازی بین کشورهاست و به‌خصوص در نهادینه کردن و قدرت‌نمایی استراتژی‌های درمانی کشورهای پیشرو نقش کلیدی ویژه‌ای را بازی می‌کند. همچنین و در کوتاه‌مدت اعتبار بین‌المللی ماندگاری برای کشورهای پیشرو و موفق در آزمون کرونا به ارمغان می‌آورد.

انسان به ذات خود هیجان، چالش‌ها و تجربه‌های جدید را دوست داشته و دارد. حتی می‌توان متصور بود لذت ترسناک سفرهای گردشی یا درمانی فراسرزمینی همراه با محدودیت‌های خاص و به نوعی آخر‌الزمانی، رفته رفته طرفداران خاص خود را پیدا کرده و سبکی جدید در صنعت توریسم و گردشگری سلامت باب شود.

گردشگری ماسک، گردشگری قرنطینه، گردشگری کرونا و البته گردشگری ضد ویروس روزگاری نه چندان دور به ادبیات توریسم جهان افزوده خواهد شد. تولید و ارائه تکنولوژی‌های نوین تشخیصی و درمانی در قالب گجت‌های همراه بیمار و نیز کاربردی‌سازی بیشتر سیستم‌های تله مدیسن برای کاهش حتی‌الامکانی ترددهای درمانی بی‌مورد، سرعت و قدرت بیشتری بعد از کرونا به خود می‌گیرد و شاهد شکوفایی خلاقیت‌های مرتبط بسیاری در سایر کشورها خواهیم بود.

کلام آخر

کشورهایی در زمینه بهره‌گیری مثبت از بحران کرونا در حوزه‌های گردشگری موفق هستند که دو پارامتر اولین بودن و متفاوت بودن در ارائه خدمات خاص پیشگیرانه اما جذاب توریستی و درمانی را به بیماران بین‌الملل معرفی و ارائه کنند.

خواسته یا ناخواسته همه بیم و امیدهای این روزها، هیجانات مثبت و منفی قرنطینه، شایعات و واقعیت‌های دلیل اولیه تولد و شیوع ویروس کرونا رنگ‌و‌بوی خاطره به خود می‌گیرد و حس نوستالژیک مربوطه را در ذهن و حافظه تاریخی انسان‌ها حک می‌کند. باشد که آن روز لبخندی هر چند ملیح و کوچک جای حسرت و اخم لحظه‌ای صورت مردمان هر سرزمین را فرا گیرد.

زهرا زالی؛ رئیس هیئت‌مدیره و مدیرعامل شرکت هواپیمایی هماایرسا
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار