gardeshban.ir

سرپرست هیات باستان‌شناسی گفت: پروژه بررسی سیستماتیک محوطه‌های باستانی روستای صدرآباد زرندیه استان مرکزی که از مهمترین سایت‌های باستان‌شناسی مرکز فلات ایران محسوب می‌شود، به شناسایی ۲۱ محوطه باستانی و کشف پیکرک‌های بز، اسب، عقاب و فنجان‌های کوچک منجر شد.
کد خبر: ۲۷۳۲۱
تاریخ انتشار : شنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۹-1399 March 17
گردشبان (gardeshban.ir) :
مجتبی باقرشاهی، سرپرست هیات باستان‌شناسی گفت: پروژه بررسی سیستماتیک محوطه های باستانی روستا صدرآباد زرندیه در شهرستان زرندیه استان مرکزی و در جاده قدیم تهران- ساوه (۷۵ کیلومتری ساوه) که تا ۲۵ خرداد ادامه دارد، وسیع‌ترین کار میدانی در مرکز فلات ایران بوده که با نقشه‌برداری و شبکه بندی نرم‌افزاری آغاز شده است.

این باستان‌شناس تصریح کرد: طبق بررسی های انجام شده تاکنون ۲۱ محوطه باستانی از دوره های مختلف در مساحتی به اندازه ۲۵۰ هکتار شناسایی شده است.

او قدیمی‌ترین استقرار باستانی شناسایی شده در این سایت را متعلق به دوره نوسنگی با سفال و جدید ترین استقرار باستانی را مربوط به دوره صفویه اعلام کرد و گفت: محله ای متروک به نام خان آباد مربوط به دوره صفویه و بنای کبوترخانه مربوط به همین دوره تحت حفاظت یگان حفاظت میراث زرندیه و تپه‌ای بنام گزنک به شماره ثبت ۱۳۶۲ به تاریخ ۲۲/ ۰۱ /۱۳۳۶ در فهرست آثار ملی ثبت شده است. از نکات پر اهمیت این بررسی، پراکنش فوق العاده سفال موسوم به آلویی و شواهدی از یکجانشینی فرهنگ پشت نام این سفال در این محوطه است.

چنان‌که گفته می شود مردمان سازنده سفال آلویی اقتصاد کوچ‌نشینی داشته‌اند ولی از شواهدی مانند جوش کوره‌های فراوان و سرباره‌های کوره، مشخص می شود در این عصر که طبق بررسی‌های اولیه مربوط به گودین VII و بازه زمانی ۴۲۰۰ تا ۴۳۰۰ قبل از میلاد بوده، مردمان یکجانشین بوده‌اند.

باقرشاهی افزود: همچنین در این محوطه شاهد پراکنش سفال‌های عصر مفرغ هستیم که معمولا در مرکز فلات ایران از آن به دوره فترت یاد می‌شود ولی در این محوطه به صورت قوی وجود دارد.

سرپرست هیات باستان‌شناسی از نکته‌های با اهمیت این بررسی را  کشف یافته‌های ویژه در سطح محوطه همچون پیکرک‌های بز، اسب، عقاب ، تکه‌ای از ظرف نسبتا بزرگ ساخته شده از سنگ ابسیدین که گواه غنای این محوطه است و فنجان های کوچک دوره نوسنگی که اغلب در تپه گزنک مشاهده شده اعلام کرد.

او گفت: با توجه به غنا آثار سطحی، این محوطه در مرکز فلات ایران هم سنگ و قابل قیاس با محوطه سیلک کاشان است با این تفاوت که در این محوطه شواهدی از دوره مس و سنگی یا سیلک III یافته نشده است.

ایرنا نوشت، این باستان شناس تصریح کرد: این محوطه از مهمترین سایت‌های باستان شناسی مرکز فلات ایران است که تا کنون بکر باقی مانده  و امید می‌رود در فصل های بعدی و با کاوش این محوطه به پرسش‌های متعدد باستانشناسی مرکز فلات ایران تا حدودی پاسخ داده شود.



پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار