gardeshban.ir

آیا با قوانین متداول هتل در ایران آشنا هستید؟ ما در این مطلب می‌خواهیم شما را با این قوانین آشنا کنیم تا به هنگام رزرو آنها را در نظر داشته باشید.
کد خبر: ۲۷۳۲۷
تاریخ انتشار : يکشنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۹-1399 March 18
گردشبان (gardeshban.ir) :
قوانین تحویل و تخلیه اتاق، هزینه‌های هتل، آوردن مهمان به اتاق هتل، بردن همراه به هتل و ... چیزهایی هستند که در ادامه درباره‌شان خواهید دانست.

قوانین رزرو و پذیرش

فقط در صورتی می توانید نسبت به رزرو مطمئن باشید که ووچر یا همان رسید رزرو در دست‌تان باشد. در غیر این صورت هتل هیچگونه مسئولیتی در قبال تحویل اتاق به شما ندارد.

هزینه رزرو اتاق‌ها بر اساس ظرفیت اتاق و برای یک شب تعریف شده‌اند. یعنی هزینه رزرو یک اتاق دو نفره، برای یک شب و دو نفر است.

حداقل سن رزرو هتل در ایران، 18 سال تمام است و مسافر باید با ارائه کارت شناسایی، شناسنامه یا ... سنش را برای پذیرش محرز کند. افراد زیر 18 سال می‌توانند با همراهی یک بزرگترِ محرم اتاق رزرو کنند.

پذیرش کودکان و نوزادان در هتل

هر هتلی سیاست خود را در زمینه پذیرش نوزادان و کودکان دارد. اقامت در برخی هتل‌ها برای بازه سنی تا 5 سال رایگان است در حالی که هتل دیگر می‌تواند نرخ نیم‌بها را برای کودکان تا 2 سال تعیین کند.

پذیرش زوج در هتل

برای پذیرش خانم و آقا باید محرمیت آنها احراز شود. شناسنامه یکی از زوجین و کارت ملی زوج دیگر برای احراز این محرمیت کافی است. در مورد پذیرش صیغه‌نامه، هتل‌ها مختارند سیاست‌های خود را وضع کنند و تحت شرایطی این مدرک را به عنوان مدرک محرمیت بپذیرند. 

پذیرش محارم در هتل

افرادی که پیوندی به جز همسری با یکدیگر دارند مانند خواهر و برادر، دایی و خواهرزاده و .. نیز باید محرمیت خود را با مدارک شناسایی محرز کنند.

پذیرش خانم های تنها در هتل

خانم‌های تنها که به سن قانونی رسیده باشند می‌توانند در هتل‌ها اتاق رزرو کنند و قانون این اجازه را به آنها می‌دهد که در هتل‌های معتبر اقامت داشته باشند. در اینجا چند نکته وجود دارد که باید به آنها توجه کنید:

اگر خانمی مدارکش ناقص باشد، شناسنامه عکس‌دار نداشته باشد، مقیم همان شهر باشد و یا متاهل باشد بنا به صلاح‌دید مسئولان هتل باید از اماکن اجازه بگیرد.

اگر اقامت یک خانم در هتل موجب مشکلاتی برای او شود یا موقعیت و شرایط هتل به گونه‌ای نباشد که بتواند از خانم تنها به خوبی پذیرایی کند، می‌تواند او را پذیرش نکند. این مورد باید در مراجع قانونی توسط هتل قابل اثبات باشد.

اگر هتلی بدون داشتن دلیل موجه از پذیرش خانم‌های تنها سر باز زند، خانم مراجعه کننده می‌تواند از او در مراجع قضایی شکایت کند و این مورد در محاکم قابل پیگیری است.

رزرو اتاق مشترک برای مسافر خارجی و ایرانی

دو مسافر خارجی غیرمسلمان می‌توانند در اتاق مشترک اقامت کنند حتی اگر نسبت قانونی با هم نداشته باشند؛ اما مسافران خارجی و ایرانی اگر قصد اقامت در یک اتاق را داشته باشند باید به هم محرم باشند. 

ساعت تحویل و تخلیه اتاق در هتل

ساعت تحویل به زمان معین شده‌ای اشاره دارد که از آن زمان، امکان تحویل اتاق به مهمانان وجود دارد. ساعت تخلیه نیز آخرین زمانی است که شما حق دارید از اتاق استفاده کنید و نهایتا در آن زمان باید اتاق را تخلیه کنید. ساعت تحویل و تخلیه طبق سیاست‌های هتل‌ها مشخص می‌شود؛ اما معمولا زمان تحویل ساعت 14:00 و زمان تخلیه ساعت 12:00 است. با این حال پیش از رزرو حتما این موضوع را چک کنید.

اگر زودتر از ساعت تحویل به هتل برسید می‌توانید از لابی استفاده کنید و یا در صورت صلاح‌دید مسئولان و خالی بودن اتاق، آن را به شما تحویل می‌دهند. برای تخلیه اتاق بعد از ساعت مقرر نیز معمولا هزینه‌ای از شما دریافت می‌شود که به آن نیم‌شارژ می‌گویند و معمولا 50 درصد هزینه یک شب است. با پرداخت این هزینه می‌توانید در صورت امکان، مدت زمان بیشتری را در اتاق بمانید. 

معمولا برای نیم‌شارژ هم ساعت خاصی را معین می‌کنند. مثلا ممکن است به شما اجازه دهند فقط تا ساعت 21:00 اتاق را در اختیار داشته باشید و اگر باز هم به آن نیاز داشتید باید هزینه یک شب اقامت کامل را بپردازید حتی اگر بخواهید ساعت 21:30 از اتاق خارج شوید.


قوانین کنسلی هتل

کنسلی هم از آن دست قوانینی است که بر اساس سیاست‌های یک هتل مشخص می‌شود. پیش از آنکه رزرو خود را قطعی کنید، حتما این مورد را بررسی کنید. معمولا با کنسل کردن تا پیش از اقامت، درصدی از هزینه را به شما باز می‌گردانند و هر چه زودتر کنسلی را انجام دهید این درصد بیشتر خواهد بود. در اینجا به متداول ترین میزان جریمه هتل‌ها در مورد کنسل کردن رزرو اشاره می‌کنیم که بر اساس شیوه‌نامه اجرایی ذخیره اتاق و ابطال آن در واحدهای اقامتی است:

۲۰ روز قبل از زمان رزرو شده | بدون جریمه 

20 تا 11 روز قبل از زمان رزرو شده | ۲۰ درصد هزینه اقامت یک شب به ازای هر اتاق

10 تا 6 روز قبل از زمان رزرو شده | 3۰ درصد هزینه اقامت یک شب به ازای هر اتاق

5 تا 2 روز قبل از زمان رزرو شده | 50 درصد هزینه اقامت یک شب به ازای هر اتاق

2 روز تا قبل از زمان رزرو شده | 70 درصد هزینه اقامت یک شب به ازای هر اتاق

در صورتی که مهمان پس از یک شب اقامت، از ادامه اقامت در هتل منصرف شد، مبلغ پرداخت شده پس از کسر هزینه یک شب اقامت به ازای هر اتاق بازگردانده می‌شود.

ممکن است در روزهای پیک سفر، در صورت کنسلی هیچ هزینه ای را بازنگرداند.

بردن مهمان به اتاق هتل

ممکن است در مدت اقامت‌تان بخواهید با یک دوست ملاقات کنید و یا به هر دلیلی بخواهید در اتاق‌تان از او پذیرایی کنید. یک نکته مهم در این زمینه وجود دارد و آن این است که برای بردن مهمان از جنس مخالف به اتاق، باید مشکلی از نظر محرمیت نداشته باشید. در صورت احراز محرمیت بر اساس سیاست‌های هتل باید هزینه‌ای را بپردازید. معمولا این هزینه به اندازه هزینه نفر اضافه است. 

مهمان در لابی هتل

در مورد ملاقات با مهمان در لابی، هتل قانون خاصی وجود ندارد و هزینه‌ای هم بابت آن از شما دریافت نمی‌شود.

خدمات رایگان و غیر رایگان هتل

این موضوع که کدام خدمات رایگان است و کدام مشمول هزینه می‌شود، کاملا بستگی به هتل دارد. معمولا هزینه صبحانه در زمان رزرو محاسبه می‌شود و اصطلاحا اقامت شما همراه با صبحانه رایگان است؛ اما در مورد سایر خدمات خود هتل بسته به سیاست‌هایش تصمیم می‌گیرد و استانداردی در این زمینه وجود ندارد. 

حقوق مسافر در هتل

پس از تحویل گرفتن اتاق باید همه مواردی را که هتل مدعی بوده در اتاق به شما ارائه می‌کند را چک کنید. در صورت مغایرت می‌توانید اتاق را تحویل نگرفته و به لابی بازگردید تا امکان و خدمات مورد نظر برای‌تان فراهم شود. 

هر گونه مغایرت در خدمات دریافتی خلاف مقررات است و شما می‌توانید نسبت به آن به مراجع زیربط از طریق تلفن 09629 یا جامعه هتلداران ایران به شماره 02126700802 شکایت کنید. توجه داشته باشید که خدمات مورد نظر در رسید رزرو یا همان ووچر باید درج شده باشد.

سخن آخر

قوانین متداول هتل‌ها در ایران را برای‌تان بیان کردیم. به یاد داشته باشید که قوانین خیلی بیشتری وجود دارند؛ اما این نکات چیزهایی هستند که بیشتر با آنها سر و کار دارید.


مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار