gardeshban.ir

قلعه تاریخی روستای کشیت در روستای کشیت از توابع بخش گلباف در استان کرمان واقع شده است که قدمت به شش هزار سال قبل می‌رسد.
کد خبر: ۲۷۳۴۷
تاریخ انتشار : يکشنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۹-1399 March 18
گردشبان (gardeshban.ir) :
کشیت یکی از روستاهای جنوبی شهرستان کرمان است که فاصله هوایی آن با شهر گلباف حدود ۴۰ کیلومتر است.قلعه تاریخی ۶۰۰۰ ساله این روستا که به ماقبل دوره سلجوقیان مربوط است توجه تاریخ شناسان را به خود جلب کرده و آنها را به سمت خود می‌کشاند. این قلعه افسانه‌های شنیدنی زیادی دارد که مردم این روستا نسل به نسل برای یکدیگر بیان کرده‌اند.

مردم این روستا بر این باورند که در گذشته سنگی بزرگ از اسمان بر میان این قلعه افتاده که هنوز باقی است. این سنگ آنقدر بزرگ است که از درب‌های ورودی قلعه به هیچ عنوان قابل عبور نیست و کمی اثبات این عقیده را قوی تر می‌کند. در میان قلعه، سنگی سفید قرار دارد که مردم عقیده دارند اگر تکه‌ای از این سنگ بکنند و با خود ببرند، حاجت خود را می‌گیرند. می‌گویند در گذشته این سنگ بسیار بزرگ‌تر بوده و به‌دلیل اینکه مردم با عقیده به اینکه حاجت می‌گیرند سنگ را کنده و با خود برده‌اند، اکنون کوچک‌تر شده است.



قلعه کشیت مربوط به دوره سلجوقیان است و در شهرستان کرمان، بخش گلباف، دهستان کشیت، روستای کشیت واقع شده و این اثر در تاریخ ۷ اسفند ۱۳۸۶ با شمارهٔ ثبت ۲۱۵۰۳ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.کشیت مى تواند یکى از بهترین نقاط گردشگرى کرمان باشد، اما متاسفانه اطلاع رسانى کافى در مورد این مکان و امکانات گردشگرى در این مکان مهیا نبود. . 

قلعه کشیت که اقتباسى از ارگ بم و ارگ راین مى باشد، نشان از تاریخ کهن و اینکه از جمله اولین سکونتگاههاى بشر بوده است را داراست. وقتی وارد می‌شوید سمت چپ خود برج و بارو می‌بینید که به‌نظر می‌رسد برای نگهبانی از قلعه بوده است. اگر به پشت آن برج‌های نگهبانی بروید، روستای کشیت را که در حال حاضر محل اسکان اهالی است، می‌بینید و همچنین درختان نخل سر به فلک کشیده‌ای را می‌بینید که زیبایی کویر را چندبرابر می‌کند.

مسیری برای عبور ماشین‌ها در میان قلعه ایجاد شده است و وقتی وارد این مسیر می‌شوید، اطراف خود خانه‌های خشت و گلی را می‌بینید و حس و حال خوبی از فضا می‌گیرید.این روستا از اول پاییز تا آخر بهار دارای آب و هوای مساعدی است و گردشگران می‌توانند در این فصول به راحتی از جاذبه‌های گردشگری روستای کشیت بازدید کنند.


مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار