gardeshban.ir

شکردشت یکی از زیباترین روستاهای تالش است که به‌واسطه‌ی آب‌وهوای خنک و دشت‌های شقایقش، از بهترین گزینه‌های سفر در روزهای بلند تابستان محسوب می‌شود.
کد خبر: ۲۷۳۶۴
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۹-1399 March 19
گردشبان (gardeshban.ir) :
شکردشت، از ییلاق‌های منحصربه‌فرد و بکر شمال ایران به حساب می‌آید که جنگل‌های زیبای راش و افرا، پوشش گیاهی فوق‌العاده جذاب، دشت‌ گل‌ها، سکونتگاه‌های منحصربه‌فرد و زندگی روستایی، مناظر چشم‌نواز آن را تشکیل داده‌اند. 

به‌دلیل ارتفاع زیاد این منطقه از سطح دریا، توده‌ابرهایی در ارتفاعات سرسبز آن شکل می‌گیرد و هنگام قدم‌زدن و رانندگی در شکردشت احساس می‌کنید در حال حرکت روی ابرها هستید. دشت شقایق‌های تالش نیز که در این مقاله از کجارو معرفی می‌شود، از زیباترین اتفاقات این منطقه به شمار می‌رود که با خلق منظره‌ای زیبا، هوش از سر هر بیننده‌ای می‌برد؛ اما آیا می‌دانید شکردشت کجاست؟

ییلاق شکردشت تالش در مرکز کوه‌های تالش، در ۲۹ کیلومتری شهر تالش، ۱۳۰ کیلومتری شهر رشت و حد فاصل استان‌های گیلان و اردبیل واقع شده است و در نزدیکی ییلاق‌ معروف سوباتان قرار دارد.

شکردشت که به شکردشت سوباتان نیز شهرت دارد، در گذشته به‌عنوان ییلاق پادشاهان استفاده می‌شد و با توجه به حاصلخیزی خاک و آب‌وهوای مطبوع، برای پرورش محصولات مناسب بوده است و به همین دلیل به آن شکردشت می‌گویند. این منطقه در زمان‌های دور زیر سطح دریا قرار داشت و به مرور که دریا عقب‌نشینی می‌کند، کوهستان و جلگه سرسبز تالش به وجود می‌آید و سکونتگاه‌ها از کوهستان به‌طرف جلگه‌ منتقل می‌شود. از ویژگی‌های شکردشت، نزدیکی به جنگل است؛ هرچند که پراکندگی کلبه‌ها، وجود دشت‌های شقایق و طبیعت ییلاق شکردشت نیز در نوع خود جذاب به نظر می‌رسند.

متاسفانه چیدن بیش از حد گل‌های شقایق توسط گردشگران كه به‌نوعی شكل تخریب به خود گرفته، این روزها عمر طبیعی این‌گونه زیبای شقایق وحشی را به حداقل رسانده و در معرض نابودی قرار داده است. زمان باز شدن گل‌های شقایق معمولا اواسط بهار است و در این زمان زنبورهای عسل برای به دست آوردن گرده به سراغ این گل‌ها می‌آیند. به همین دلیل ییلاق شکردشت، عسل بسیار خوشمزه‌ای داد که در کنار لبنیات مرغوب آن می‌تواند یک سوغاتی عالی باشد.

عکس شکردشت تالشعکس شکردشت تالشعکس شکردشت تالشعکس شکردشت تالش
برخلاف بسیاری از نقاط دیدنی ایران که به‌دلیل حضور گردشگران، به‌تدریج زیبایی اولیه خود را از دست می‌دهند، شکردشت تالش هنوز تا حد زیادی دست‌نخورده باقی مانده است و به‌عنوان سکونتگاهی ییلاقی در بهار و تابستان مورد استفاده مردم مناطق کم‌ارتفاع و روستاهای اطراف قرار می‌گیرد؛ هرچند که سرما و برف شدید در فصل پاییز و زمستان هم مانع از این نمی‌شود که بعضی از ساکنان این منطقه را ترک کنند.

بهترین زمان سفر به شکردشت

منطقه شکردشت در هر فصل از سال، چشم‌اندازی فوق‌العاده پیدا می‌کند که در نوع خود کم‌نظیر است و به همین دلیل به آن لقب «عروس تالش» را داده‌اند.

با فرارسیدن بهار، دامنه‌های شکردشت مملو از انواع گل‌های وحشی مثل شقایق‌های قرمزرنگ شده و به پرطرفدارترین نقاط گردشگری تالش تبدیل می‌شود. بافت روستایی و بکر خود روستای شکردشت هم زیبایی آن را چندین برابر کرده است و می‌تواند برای هر گردشگری جذاب باشد. در برخی از مواقع سال روستا غرق در مه غلیظی می‌شود و با ایجاد تصویری رویایی، حیرت گردشگران را به‌همراه دارد.

درباره شکردشت تالشدرباره شکردشت تالشدرباره شکردشت تالشدرباره شکردشت تالشدرباره شکردشت تالشدرباره شکردشت تالشدرباره شکردشت تالشدرباره شکردشت تالش
در هر صورت، این منطقه در زمستان برف‌گیر است و به‌خاطر جاده‌های ناهموار و بارش برف می‌توان بهترین فصل برای بازدید از شکردشت را اواخر بهار و تابستان دانست.

در سفر به شکردشت تالش کجا اقامت کنیم؟

اگر مایل هستید که شب را در ییلاق شکردشت تالش سپری کنید، می‌توانید در طبیعت این منطقه چادر بزنید یا روی میزبانی اهالی مهمان‌نواز منطقه حساب باز کنید که حاضرند کلبه روستایی خود را در اختیار شما قرار دهند. ضمن اینکه امکان اجاره اتاق نیز در این منطقه وجود دارد. علاوه بر این، می‌توانید خانه‌های سنتی مردم مهمان‌نواز تالش را اجاره کنید یا پس از گشت‌وگذار در این منطقه برای استراحت و اقامت به رشت بازگردید.


یادتان باشد برای سفر به ییلاق شکردشت، لباس گرم با خود ببرید؛ زیرا آب‌وهوای این منطقه در تمامی ایام سال بسیار خنک است. منطقه مسکونی روستای ییلاقی شکردشت، آب شرب و بخاری هیزمی دارد. تا در این منطقه هستید، سری هم به ییلاق سوباتان بزنید که فاصله‌ی بین ییلاق شکردشت تا سوباتان، حدود هفت کیلومتر است و در عرض چند دقیقه می‌توانید یکی دیگر از جاذبه‌های طبیعی تالش را به نظاره بنشینید.

چطور به شکردشت برویم؟

برای رسیدن به شکردشت باید به‌سمت رشت-انزلی و تالش حرکت کنید؛ اما اگر به‌دنبال مسیر کوتاه‌تری هستید، بعد از رشت از جاده ضیابر به‌طرف تالش بروید تا با طی مسافتی کوتاه به ابتدای ییلاق شکردشت برسید که از اینجا، جاده آسفالت به پایان می‌رسد. ۲۷ کیلومتر آن‌طرف‌تر به این ییلاق جذاب خواهید رسید.

از آنجا که جاده‌های شکردشت آسفالت نیست، تردد با خودروی سواری دشوار است؛ به همین دلیل روستاییان این منطقه برای رفت‌وآمد از تراکتور یا وانت نیسان استفاده می‌کنند؛ پس شما نیز برای رفتن به شکردشت، باید از چندصد متر قبل از روستا، قید خودروی خود را بزنید و بقیه مسیر را با پای پیاده طی کنید یا کنار جاده منتظر شوید تا یکی از ساکنان محلی، شما را ببیند و سوار بر نیسانش به شکردشت برساند.

با همه این اوصاف، سکوت و پاکیزگی جاده‌ها به حدی جذاب و دلچسب است که صعب‌العبور بودن آن اصلا به چشم نمی‌آید. به‌دلیل بکربودن این ییلاق، توصیه می‌شود که آب و غذای کافی همراه خود داشته باشید.

از خود شهر تالش حدود دوساعت رانندگی تا شکردشت، فاصله است که با عبور از روستای توریستی جنگلی «کیشون بن» و سپس گذر از جاده زیبای گردنه کوهستانی، در نهایت به ییلاق شکردشت خواهید رسید.

شکردشت؛زیباترین روستای تالش برای سفر در تابستان/تصاویر

شکردشت؛زیباترین روستای تالش برای سفر در تابستان/تصاویر

شکردشت؛زیباترین روستای تالش برای سفر در تابستان/تصاویر

شکردشت؛زیباترین روستای تالش برای سفر در تابستان/تصاویر

شکردشت؛زیباترین روستای تالش برای سفر در تابستان/تصاویر

شکردشت؛زیباترین روستای تالش برای سفر در تابستان/تصاویر
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار