gardeshban.ir

گاهی پیش می آید که بدیهی ترین سوالات ناگهان ذهن ما را از فکر کردن به موارد دیگر در هنگام برنامه ریزی برای سفر چنان جدا می کنند. یکی از این سوالات این است که تفاوت ویزا با پاسپورت چیست؟ آیا داشتن پاسپورت به تنهایی کافی است و ما را از داشتن ویزا بی نیاز می کند؟ کدام کشورها در جهان نیاز به ویزا ندارند؟
کد خبر: ۲۷۵۰۷
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۹-1399 March 22
گردشبان (gardeshban.ir) :
قصد داریم تا به تمام این سوالات پاسخ دهیم و به طور کلی به تفاوت ها و کارکرد های هر کدام از این دو مدرک بپردازیم.

پاسپورت چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

کلماتی مانند ویزا و پاسپورت، تعاریفی در ظاهر معانی قابل معاوضه دارند اما در کارکرد و ماهیت آن ها تفاوت بسیاری وجود دارد. 

در این قسمت به توضیح پاسپورت می پردازیم؛ پاسپورت، دفترچه ای کوچک است که بسته به تعلق شان به کشورها به رنگ های آبی، مشکی، قرمز و سبز هستند. از چند برگ تشکیل شده اند و مانند صفحه آرا شناسنامه، قسمت های خالی و مشخص برای مهر گذاری دارند. 

نام فارسی پاسپورت همان روادید است که نسبت به کلمه پاسپورت از بسامد کاربردی کمتری حتی در میان ایرانیان برخوردار است. کاربرد اصلی پاسپورت در این است که به کمک آن ما می توانیم به مرز کشورهای دیگر در جهان وارد شویم. در واقع، پاسپورت را می توان به نوعی شناسنامه بین المللی افراد هم تلقی کرد. 

یکی از ویژگی ها در تفاوت ویزا با پاسپورت این است که هر دو این مدارک دارای تاریخ صدور و انقضا هستند اما مدت اعتبارشان با یکدیگر متفاوت است. حتی میان پاسپورت های کشورها نیز این مدت اعتبار متفاوت است. برای مثال؛ بعضی پاسپورت ها از مدت اعتبار ۳ ماهه برخوردار هستند و گاهی پیش می آید که همین پاسپورت طول مدت اعتبارش در کشوری دیگر به ۴ سال هم می رسد. 

لازم به ذکر است که قبل از شروع هر سفری و پرداخت هر هزینه ای، از مدت زمان اعتبار باقی مانده پاسپورت خود باخبر شوید. از این که پاسپورت تان به روز است و دارای اعتبار مطمئن شوید تا در هنگام سفر مشکلی برای تان به وجود نیاید. 

پاسپورت ها تا جایی قابل اعتبار هستند که اگر به همراه آن به کشورهایی که قوانین و قراردادهایی بسته شده با کشور شما دارند بروید، می توانید به اعتبار پاسپورت تان به راحتی از گواهینامه کشور خودتان نیز در کشور مقصد استفاده کنید.

ویزا چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

اول از همه باید گفت که یکی از تفاوت ویزا با پاسپورت این است که ویزا مانند پاسپورت، ماهیتی یکتا ندارد و از انواع مختلفی برخوردار است. گاهی اوقات پیش می آید که کشور مقصد شما برای اجازه ورودتان، تنها از شما پاسپورت بخواهد اما گاهی بنا بر قوانین کشور مقصد پیش می آید که شما علاوه بر پاسپورت به ویزا نیز نیاز داشته باشید. 

نوع ویزا بنا بر درخواست متقاضی تغییر می کند؛ ویزای تحصیلی، ویزای مهاجرتی، ویزای تجاری و انواع دیگری از ویزاها که در واقع طراحی شده اند تا دلیل حضور شما و مدت زمان حضورتان در کشور مقصد را به مراجع قانونی آن کشور ثابت و مشخص کنند. البته تایید مورد تقاضای شما در ویزا مشخص شده تان نیز باید قبل از هر چیز به تایید مراجع قانونی و مرتبط کشور مقصد برسد تا شما بتوانید وارد آن کشور شوید. 

بسته به نوع ویزا شما، هزینه هایی که برای دریافت آن تعیین شده نیز متفاوت است و دلیل تفاوت هزینه ها در دریافت ویزاهای گوناگون بسته به نوع فعالیت شما در کشور مقصد نیز می شود؛ به عنوان مثال اگر شما به دنبال دریافت ویزای تجاری در کشور مقصد باشید، پس کشور مقصد از شما اثبات میزان پولی را خواهد کرد که ثابت کند شما می توانید به معنای واقعی، یک تولید کنند و یا یک فرد تاجر در آن کشور باشید و بالطبع ممکن است تا حدی هزینه ها سنگین تر از مثلا ویزای دانشجویی باشد که شما تنها می خواهید به مدت چند ماه و یا چند سال مشخص در آن کشور صرفا به تحصیل بپردازید. 

ویزای توریستی که از دیگر ویزاهای موجود برای ورود به کشورها هست نیز بنا به نامی که دارد تنها برای گردشگرانی به کار می آید که برای تفریح و گشت و گذار در کشور مورد نظرشان صادر می شود که معمولا صدور این نوع ویزا از مشقت های کم تری برخوردار است! ویزاهای مهاجرتی هم در این میان هستند که توضیح انواع و ویژگی های آن در این مجال نمی گنجد و به خودی خود، سرفصلی جدا می طلبد.

کدام کشورها برای ورود نیازی به ویزا ندارند؟

این سوال یکی از سوالاتی است که شاید به ذهن بسیاری از ما برسد! کشورهای مختلفی هستند که با گذاشتن قوانین و مدت زمان هایی مشخص به بسیاری از مسافران این شانس را می دهند تا بدون ویزا بتوانند از مرزشان عبور کنند و چند صباحی میهمان باشند. کشورهایی مانند هایتی، سنت لوییسا، مالدیوز، اندونزی، سری لانکا و تایلند از جمله این کشور ها هستند.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار