gardeshban.ir

طبیعت همیشه بهانه ای بوده که هر جا کم می آوریم و به انسانیت و حس همبستگی مان انسانی مان شک می کنیم از آن کمک می گیریم. یکی از نشانه های طبیعت که توانسته تبدیل به اسطوره ای برای همبستگی شود، رودخانه شنگن است که تمام اروپا را در می نوردد و در حال حاضر، گسترده ترین ویزا در جهان به نام این رود معروف شده است.
کد خبر: ۲۷۵۰۸
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۹-1399 March 22
گردشبان (gardeshban.ir) :
ویزای شنگن و پهنای حکم فرمایی آن به وسعت کشورهای پذیرنده ویزای شنگن یعنی ۲۶ کشور اروپایی است. ویزای شنگن، مرزها را در اروپا بی معنی کرده و حرکت انسان را در درازای قاره سبز هموار می کند. ویزای شنگن تنها یک نام گول زننده نیست و برای اجرایی شدن آن از دستگاه قضایی اروپا و  گرفته تا قسمتی از نیروهای انتظامی کشورهای اروپایی حکم رگ و پی آن را بازی می کنند.

کشورهای پذیرنده ویزای شنگن

همان طور که اشاره کردیم، وسعت شنگن بسیار گسترده است و با در بر گرفتن ۲۶ کشور اروپایی، تقریبا تمام مزرهای اروپایی را از آن خود کرده است. اما هنوز بعضی از کشورهای اروپایی به عنوان عضو شنگن شناخته نشده اند که البته با سرعت در حال پیوستن به جمع کشورهای پذیرنده ویزای شنگن هستند. نام کشورهایی که هنوز عضو شنگن نیستند عبارت اند از رومانی، بلغارستان، کرواسی و قبرس. 

ناگفته نماند که کشورهای نامبرده عضو اتحادیه اروپا نیز نیستند. و اما کشورهای عضو شنگن؛ اتریش، بلژیک، جمهوری چک، دانمارک، فنلاند، فرانسه، آلمان، یونان، استونی، مجارستان، ایسلند، ایتالیا، لتونی، لیختن اشتاین، جمهوری لیتوانی، لوگزامبورگ، مالت، هلند، نروژ، لهستان، پرتقال، اسلواکی، اسلوونی، اسپانیا، سوئد و سوئیس همگی جز کشورهای عضور شنگن هستند. از میان این ۲۶ کشور، ۲۲ عضو از آن ها به طور کامل شنگن را پذیرفته اند و تمام بندهای آن را اجرا می کنند.

۴ کشور از این ۲۶ عضو، اعضای EFTA هستند که تحت قراردادی مشخص شده مربوط به قراردادنامه شنگن، بندهای مربوطه این ویزا را اجرا می کنند.

ایسلند، نوروژ، سوئیس و لیختن اشتاین از میان اعضای شنگن جز کشورهایی هستند که با این که عضو شنگن هستند اما جز اتحادیه اروپا نیستند.

گفتنی است که کشورهای موناکو، سنت مارینو، شهر واتیکان، پیرو قرارداد شنگن، مرزهای خود را باز گذاشته اند اما خود را جز مناطق آزاد شنگن نمی دانند و این تعریف را قبول ندارند.

مجمع الجزایر آزور که شامل ۹ جزیره آتشفشانی می شود، جزایر مادیرا در شمال اقیانوس اطلس و جزایر قناری از اعضای خاص اتحادیه اروپا هستند و با این که خارج از قاره اروپا قرار دارند، قسمتی از پهنای مناطق آزاد ویزا شنگن به حساب می آیند.

پنج عضو از اتحادیه اروپا نیز هستند که به ویزا و منطقه شنگن نپویستند؛ ایرلند که همچنان خود را جدا می داند، رومانی، بلغارستان، کرواسی و قبرس.

جغرافیای طبیعی و انسانی مساحت شنگن

گستره منطقه شنگن به طول ۵۰ هزار کیومتر است که ۸۰ درصد آب و تنها ۲۰ درصد آن را کشورهای عضو این منطقه تشکیل داده اند. گفتنی است که در منطقه شنگن و در امتداد کشورهای پذیرنده ویزای شنگن آن صدها فرودگاه و بنادر تجاری و بازرگانی مهم جا گرفته اند. 

مرزهای آبی متصل در محدوده شنگن به طول ۴،۳۱۲،۰۹۹ کیلومتر است و جمعیت کشورهای عضو آن به ۴۱۹ میلیون و ۳۹۲ هزار و ۴۲۹ نفر می رسد. نکته مهم این جا است که برای این محاسبه نباید کشورهای عضو اتحادیه اروپا را به طور کلی جز مناطق شنگن دانست.

شناخت بعضی از کشورهای عضو شنگن

سعی می کنیم در این فرصت کوتاه، تا آن جا که می شود به معرفی کشورهای اروپایی که عضو شنگن هستند بپردازیم و با مرور ظرفیت هر کدام بیش از پیش آن ها را بشناسیم. ۲۶ عضو شنگن در حال حاضر، کشورهایی هستند که در ده های پیش با کمک از موجودیت ویزای شنگن، بالاترین پذیرش مهاجر و دانشجو را داشته اند.

اتریش، اولین در کشورهای پذیرنده

اتریش یکی از غنی ترین کشورهای پذیرنده ویزای شنگن است که با مساحت ۸۳،۸۷۱ کیلومتر مربع و ۸،۷۱۲،۱۳۷ شهروند به تاریخ ۲۸ آوریل ۱۹۹۵ میلادی عقد قرارداد شنگن را پذیرفت. گرچه، شروع اجرا مفاد ویزا شنگن در اتریش، دو سال از عقد قرارداد به حالت اجرا درآمد. اتریش در اروپای مرکزی قرار گرفته است و با ۸ کشور دیگر هم مرز است. پایتخت این کشور شهر وینا است که یکی از پر طرفدار ترین مقاصد گردشگری در اروپا به حساب می آید.

بلژیک، یکی از پنج کشور اول

بلژیک یکی از پنج کشور اول اروپایی است که قرارداد شنگن را به تاریخ ۱۴ ژوان ۱۹۸۵ میلادی امضا کرد و خود را در مناطق آزاد شنگن قرار داد. بلژیک از تاریخ ۲۵ مارس ۱۹۹۵ میلادی شروع به اجرا مفاد قرارداد شنگن کرد. این کشور اروپایی از مساحت و جمعیت کمی برخوردار است و مساحت آن ۳۰،۵۲۸ کیلومتر مربع بیش تر نیست. تعداد شهروندان این کشور ۱۱،۳۵۸۳۷۹ نفر می رسد. بلژیک در اروپای غربی قرار گرفته و هم مرز با فرانسه، هلند، آلمان و لوگزامبورگ است. پایتخت این کشور شهر پرطرفدار لوگزامبورگ است که البته جایگاه این شهر در برگزاری جلسات اتحادیه اوپا، نقشی حیاتی دارد.

جمهوری چک، کشور جوان

این کشور اروپایی در سال ۱۹۹۳ به رسمیت شناخته شد. مساحت جمهوری چک که در حال حاضر عضو کشورهای پذیرنده ویزای شنگن است، ۴۳،۰۹۴ کیلومتر مربع می رسد. جمهوری چک در جنوب غربی قاره اروپا قرار گرفته است. جمعیت این کشور ۱۰،۶۱۰،۹۴۷ نفر می رسد. جمهوری چک کشور مورد علاقه بسیاری از اوکراینی ها و البته یکی از پرطرفدار ترین کشورها از نگاه گردشگران است. پراگ، پایتخت این کشور است که از قدیمی ترین شهرهای اروپایی است که به لحاظ معماری و جاذبه های گردشگری جز پنج شهر برتر اروپایی محسوب می شود.

دانمارک، عضو اسکاندیناویایی شنگن

دانمارک یکی از کشورهای جنوبی قاره اروپا است که وسعت آن به ۴۳،۰۹۴ کیلومتر مربع می رسد. نیمی از این کشور در جنوب غربی سوئد و نیمی دیگر در نروژ قرار دارد. سوئد در همسایگی آلمان قرار دارد. این کشور در تاریخ ۲۵ مه ۲۰۰۱ به پنج عضو دیگر شنگن ملحق شد.


جمهوری استونی در کنار دریای بالتیک

یکی از کشورهای جنوبی قاره سبز است که از غرب با دریای بالتیک هم مرز است و از جنوب به لاتویا ملحق می شود. در شمال این کشور، خلیج فنلاند قرار دارد و دریاچه های زیبایی را که زمانی متعلق به شوروی سایق بوده را می توان از زیباترین چشم اندازهای این کشور به شمار آورد.

جمهوری فنلاند، شادترین کشور در دنیا

در آمارهای اخیر، این کشور اروپایی جدا از عضویتش در مناطق آزاد شنگن به عنوان شادترین کشور جهان نیز شناخته شد. مساحت جمهوری استونی ۳۳۸،۱۴۵ کیلومتر مربع است. استونی با پذیرش قرارداد شنگن در تاریخ ۱۹ دسامبر ۱۹۹۶ به جمع کشورهای پذیرنده ویزای شنگن اضافه شد و در حال حاضر، با فضای امن و آرامی که فراهم کرده است یکی از پرطرفدارترین مقاصد گردشگری جهان تبدیل شده است.

فرانسه، نقطه ثقل گردشگری جهان

بی شک فرانسه پرطرفدارترین کشور اروپایی از نظر گردشگری است. البته این حد از جذابیت تنها مربوط به برج ایفل نیست. یکی از عمده دلایل این است که فرانسه با پیوستن به کشورهای عضو شنگن راه را برای گردشگران و مسافران در جهان باز کرد. فرانسه با ۵۵ هزار ۶۹۵ کیلومتر مربع مساحت در قاره سبز قرار دارد و در همسایگی کشورهای بلژیک، لوگزامبورگ و آلمان و سوئیس قرار گرفته است.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار