gardeshban.ir

گزارش/
هر ساله در چنین ایامی داروهای مورد نیاز زائران به عربستان ارسال می‌شد که امسال با نامشخص بودن وضعیت حج تمتع از سوی سعودی‌ها، این داروها به عربستان منتقل نشده، اما تدابیر بهداشتی برای مبارزه با کرونا اتخاذ شده است.
کد خبر: ۲۷۵۱۹
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۹-1399 March 22
گردشبان (gardeshban.ir) :
 داروهای حجاج هر سال به همت مرکز پزشکی حج و زیارت هلال احمر تهیه و تأمین می‌شود و کشورها فرصت دارند از اول شوال تا پایان ذی القعده داروهای مورد نیاز زائران خود را به عربستان منتقل کنند.

داروهای حجاج هر سال تا ۲۰ شوال به عربستان می‌رسید/ سعودی‌ها هنوز مجوز ارسال دارو نداده‌اند

مسؤولان کشورمان نیز پس از تهیه داروهای مورد نیاز حجاج، این داروها را بسته‌بندی کرده و برای ارسال به عربستان آماده می‌کنند؛ به طوری که هر ساله روند آماده‌سازی و ارسال داروها از ۱۵ یا ۱۶ شوال آغاز و عمدتا ۲۰ شوال نیز داروها در فرودگاه جده تحویل داده می‌شود. اما امسال با توجه به نامشخص بودن وضعیت حج تمتع از سوی سعودی‌ها، همچنان داروهای زائران به عربستان منتقل نشده است.



علاوه بر این، در روزهای گذشته با افزایش تعداد مبتلایان به کرونا در عربستان و به ویژه جده، محدودیت‌هایی در این شهر اعمال شده و حتی فرودگاه جده نیز تعطیل است. بنابراین همچنان داروهای مورد استفاده زائران خانه خدا در ایام حج نمی‌تواند به عربستان ارسال شود و سعودی‌ها نیز تاکنون اجازه ارسال این نوع محموله را به کشورهای اسلامی نداده‌اند.

داروهای حجاج به فرودگاه جده یا مکه ارسال می‌شود 

این امر در حالی است که به گفته محمد تقی حلی‌ساز، رئیس اسبق مرکز پزشکی حج و زیارت هلال احمر سال گذشته در چنین ایامی حدود ۴۰۰ قلم دارو با وزن  ۶۰ تن در قالب ۱۲۰ پالت بسته‌بندی و توسط هواپیمایی امارات به فرودگاه جده منتقل شد. بر اساس قوانین اعلام شده از سوی عربستان، داروهای مورد نیاز حجاج باید به فرودگاه‌های جده یا حاشیه شهر مکه ارسال شود.



امسال با توجه به اینکه سعودی‌ها همچنان کشورهای اسلامی را در بلاتکلیفی قرار داده‌اند و درباره برپایی یا لغو حج تمتع اظهار نظری نکرده‌اند، مسؤولان حج و زیارت کشورمان نیز هنوز برنامه قطعی حج امسال را نمی‌دانند و منتظر اعلام نظر سعودی‌ها هستند.

پیش‌بینی امکانات لازم برای حضور زائران ایرانی در سرزمین وحی/ تهیه دستورالعمل بهداشتی جدید

با این حال با برنامه‌ریزی صورت گرفته از سوی مسؤولان حج و زیارت و بعثه مقام معظم رهبری، ایران آمادگی لازم برای اعزام زائران به حج تمتع را با هر سهمیه و شرایطی دارد؛ به طوری که به گفته علیرضا رشیدیان رئیس سازمان حج و زیارت برنامه‌ها و امکانات لازم برای حضور زائران در سرزمین وحی از سوی ایران تهیه شده است.

همچنان تدابیر پزشکی برای حفظ سلامت زائران اندیشیده شده است تا جایی که سیدعلی مرعشی، سرپرست مرکز پزشکی حج و زیارت در جلسه اخیر سازمان حج و زیارت از روند اقدامات صورت گرفته در حوزه‌های اجرایی و پزشکی حج گزارش داد و گفت: با استفاده از کارشناسان خبره وزارت بهداشت دستورالعمل‌های بهداشتی برای بخش‌های مختلف تهیه شده است.



داروهای مورد نیاز حجاج هنوز بسته بندی نشدند

علاوه بر این، با وجود اینکه وضعیت حج نامشخص است، داروهای لازم برای حجاج به اندازه سهمیه ایران از مدت‌ها قبل سفارش داده شده  است تا در صورت اعلام سعودی‌ها برای برپایی حج تمتع با تمام سهمیه، ۸۷ هزار و ۵۰۰ ایرانی بتوانند با خیال آسوده از نظر درمانی به این سفر معنوی مشرف شوند. البته همچنان این داروها بسته‌بندی نشده است، چرا که در صورت کاهش سهمیه حج از سوی سعودی‌ها، مقدار داروهای ارسالی نیز کاهش خواهد یافت.

در بین داروهای آماده ارسال برای زائران حج تمتع، امسال با شیوع کرونا در جهان، مسؤولان کشورمان پیش‌بینی داروهای اضافه نسبت به شرایط عادی را کرده‌اند؛ به طوری که طاهر درودی، معاون حج و عمره مرکز پزشکی حج و زیارت هلال احمر با اشاره به اینکه ما تمام اقدامات را انجام داده‌ایم و منتظر تعیین تکلیف سعودی‌ها هستیم، به خبرنگار حج و زیارت خبرگزاری فارس گفت: امسال در صورت برپایی حج تمتع، علاوه بر داروهای سال‌های قبل، داروهای جدید به خاطر کرونا به عربستان ارسال خواهد شد.



پیش‌بینی اتاق ایزوله در هر هتل برای مبارزه با کرونا/ لزوم همراه داشتن مواد بهداشتی توسط حجاج

وی درباره برنامه‌ریزی برای حفظ سلامت حجاج در شرایط کرونا نیز خاطرنشان کرد: یکی از وسایلی که هرساله در تجهیزات و داروها به عربستان ارسال می‌شد، مواد ضدعفونی، ماسک و دستکش بود که امسال با شرایط خاصی که وجود دارد، مقدار این تجهیزات و مواد بهداشتی بیشتر خواهد شد. همچنین با هماهنگی صورت گرفته با سازمان حج و زیارت، با وجود محدودیت فضا و اسکان، قرار است اتاق ایزوله نیز در هر هتل پیش‌بینی شود تا در صورت نیاز بیمارانی که وضعیت عمومی مناسبی دارند و نیاز به پذیرش در بیمارستان‌ها ندارند، در اتاق‌های ایزوله تحت مراقبت قرار گیرند.

با وجودی که تیم پزشکی حج و زیارت امکانات لازم برای مراقبت‌ها و درمان را به عربستان ارسال می‌کنند، اما این اقدام به معنای همراه نداشتن وسایل بهداشتی توسط زائران نیست، چرا که این تجهیزات بیشتر برای کادر درمان در نظر گرفته می‌شود که با بیماران در ارتباط هستند و در شرایط خاص، مصرف مواد بهداشتی بالا می‌رود. بنابراین تمام زائران باید قبل از سفر به سرزمین وحی، ماسک، ژل ضدعفونی و دستکش به مقدار لازم با خود همراه داشته باشند تا در عربستان دچار مشکل نشوند.

به گزارش فارس، با وجود اینکه کمتر از سه هفته تا آغاز اعزام زائران به حج تمتع باقی مانده است، وضعیت حج تمتع مشخص نیست و برخی از منابع خبری از کاهش سهمیه کشورها به ۲۰ درصد خبر می‌دهند اما همچنان سعودی‌ها در این باره سکوت اختیار کرده‌اند.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار