gardeshban.ir

مدیرکل دفتر حفظ و احیای بناها، بافت‌ها و محوطه‌های تاریخی با اشاره به پیگیری‌هایی که درخصوص خروج خانه گلستانه از فهرست میراث ملی انجام شده‌ است، گفت: این ملک از فهرست میراث ملی خارج نشده و چنین رایی از سوی دیوان عدالت اداری ثبت نشده است.
کد خبر: ۲۷۵۲۰
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۹-1399 March 22
گردشبان (gardeshban.ir) :
چندی پیش ماجرای بنر زرد رنگی که بر  بالای خانه گلستانه در خیابان قزوین نصب شده بود، خبرساز شد. روی این بنر نوشته شده بود: «این ملک به شماره دادنامه ... به تاریخ ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۶ در شعبه اول تجدیدنظر دیوان عدالت اداری رفع اثر و از فهرست آثار ملی خارج شده است.»

هرچند پرهام جانفشان (مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تهران) در این خصوص گفته بود: ملک گلستانه در سال ۱۳۹۶ بر اساس رای دیوان عدالت اداری از ثبت خارج شده است. دادگاه از سال ۹۲ پیگیر این موضوع بود تا آنکه در سال ۹۶ حکم بدوی و تجدیدنظر و در نهایت حکم خروج از ثبت صادر شد.

اما سیدهادی احمدی روئینی (مدیرکل دفتر حفظ و احیای بناها، بافت‌ها و محوطه‌های تاریخی) با تکذیب این موضوع به ایلنا گفت: بعد از آنکه این بنر بر روی ملک گلستانه نصب شد، پیگیری‌های لازم را آغاز کردیم. همکاران حقوقی وزارتخانه میراث وگردشگری از مراجع قانونی این موضوع را پیگیر شدند و شماره‌ها را چک کردند و متوجه شدند رای قطعی خروج از ثبت صادر نشده است. در واقع می‌توان گفت، خروج از ثبت این ملک نیازمند طی مراحل تجدید نظر، دفاعیات ما و... است و هنوز تا خروج از ثبت راه دارد.

او ادامه داد: مالک دادنامه ارائه داده است و این به معنای رای قطعی نیست. او شماره شکایت دادنامه خود را نوشته درحالی که هنوز حکم قطعی دیوان عدالت اداری مشخص نیست. می‌توان گفت ادعای مالک بنای گلستانه با نوشتن این مطالب و  اینکه عنوان کرده این ملک از فهرست اثار ملی خارج شده است، کذب است. این مهم از طریق بخش حقوقی پیگیری می‌شود و دیوان عدالت اداری هیچ سابقه‌ای از رای قطعی خروج این ملک از فهرست میراث ملی ثبت نکرده است. ضمن آنکه رای خروج از ثبت به ما ابلاغ نشده است.

احمدی رویینی خاطرنشان کرد: پیگیری قضایی چنین دروغ‌هایی باید توسط قوه قضاییه دنبال شود چراکه چنین امر کذبی را به این ملک تاریخی نسبت داده است. حتا نصب این بنر و آنچه بر روی آن نوشته شده می‌تواند بازارگرمی از سوی مالک برای فروش هرچه سریع‌تر ملک باشد. 

مدیرکل دفتر حفظ و احیای بناها، بافت‌ها و محوطه‌های تاریخی درخصوص مالکیت خانه گلستانه که گفته می‌شود سه دانگ آن متعلق به شهرداری است، گفت: مالک هیچ مدرکی دال برآنکه سند شش دانگ دارد، ارائه نداده است. در این میان این مسائل باید در نهاد دیگری حل و فصل شود. 
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار