gardeshban.ir

برج پیر شهریار، برج زیبا و با قدمت تاریخی در روستای لمرز استان مازندران است. بعد از روستای لمرز ، سمت چپ، میان درختان بلند، روی تپه برج زیبایی به چشم می خورد که قدمتش به قرن پنجم هجری قمری می رسد.
کد خبر: ۲۷۵۲۳
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۹-1399 March 22
گردشبان (gardeshban.ir) :
 این برج به "پیر شهریار” و در بین اهالی منطقه به برج لمرز معروف است.معماری این برج به صورت مدور است که بامی شبیه کله قند دارد. قطر دیواره های آن ۲.۳۵ متر و قطر قسمت آجری دیوار آن ۷۰ سانتی متر است.



این بنا از آجر و گچ ساخته شده است و تزیین گنبد آن از کاشی استفاده شده است که اکنون خبری از این کاشی ها نیست . درختانی اطراف برج را فرا گرفته اند. بنا بر گزارش ها، جهانگردانی از این برج تاریخی بازدید کرده اند و مطالبی در مورد آنها نگاشته اند . ظاهرا این برج درب و یک صندوق چوبی قدیمی داشته که در دهه های اخیر خبری از آن نیست .

در بازدیدهای دهه شصت، تکه هایی از چوب نقش دار صندوق دیده شده که بعد از کنکاش فراوان نتایجی از آنها به دست آماده است، از جمله این که ساختن صندوق چوبی آرامگاه و کنده کاری متن آن در عهد درویش صالح زاهد عابد، دروی محمد شهریار آغاز شده و به دست درویش علی خرومه زاهد به اتمام رسیده است. تاریخ پایان یافتن کار صندوق آرامگاه در محرم سال ۸۸۰ هجری قمری بوده است . دو شعر عرفانی از دو شاعر درویش به صورت کتیبه روی صندوق آرامگاه حک شده که با تلاش های دکتر منوچهر ستوده و دکتر عبدالرمان عمادی بازخوانی شده و نتایج خوبی از آن به دست آمده است .



در این روستا می توانید برای یک جنگل نوردی سبک برنامه ریزی کنید. از طریق راه فرعی که کمی جلوتر از روستا قرار دارد خود را به شمال روستا برسانید . و مسیر خود را از دره ی وسیعی که به جهت شمال شرقی می رود شروع کنید. ابتدای این راه پاکوپ است و در برخی قسمت ها کمرنگ می شود . بعد از حدود یک کیلومتر پیمایش در جنگل ، به منطقه ای می رسید که پوشش جنگلی ندارد اما دور تا دور آن را جنگل فرا گرفته است .

اکنون در دامنه ی جنوبی قله ی اِلوات قرار دارید و اگر بخواهید به این قله صعود کنید، باید یال سمت راست خود و جهت شرق را بگیرید و انتهای یال به جهت شرق بروید تا با کم شدن شیب بتوانید روی یال شرقی قله ی اِلوات سوار شوید و با تغییر جهت به غرب ، خود را به قله ی ۱۹۰۰ متری اِلوات برسانید. این مسیر کلی است و برای صعود به این قله باید راهنمای مجرب همراه داشته باشید . برای صعود به قله ی اِلوات می توان از طرف روستای از آن ده نیز رفت.



روستای کوچک لمرز مکانی برای اقامت ندارد. اگر مجبور به اقامت در این روستا شدید ، می توانید کنار برج پیر شهریار چادر بزنید . هم چنین شاید بتوانید با هماهنگی دهیاری یا اعضای شورای اسلامی روستا، خانه ای برای اقامت اجاره کنید . با توجه به نزدیکی این روستا به شهر پل سفید، می توانید به اقامت گاه های این شهر بروید.

borj-3 برج پیر شهریار
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار