gardeshban.ir

سوغات شهر شیراز را با مطالعه این خبر بشناسید و امسال سفری به یاد ماندنی در دیار شعر و ادب فارسی داشته باشید و بهترین صنایع دستی و سوغات این شهر را برای دوستان خود انتخاب کنید.
کد خبر: ۲۷۵۷۲
تاریخ انتشار : جمعه ۲۳ خرداد ۱۳۹۹-1399 March 23
گردشبان (gardeshban.ir) :
اسم شیراز که می آید، نام حافظ و سعدی و بوی بهار نارنج نیز نا خودآگاه به ذهن می رسد. شهری که اصالتش را  شعر و گل  در برگرفته است. شیراز با همین جاذبه های طبیعی، فرهنگی و تاریخی اش همه ساله پذیرای خیل زیادی از  توریست های خارجی و مسافران داخلی است. سفری که باید در آن با دیده دل همه چیز را نگریست. 

اما  خرید سوغات شهر شیراز در زمان مسافرت به آن اهمیت و ارزش زیادی دارد که می تواند  هدایا و یادگاری های باارزشی را برای کسانی که دوستشان دارید به همراه داشته باشد. در این خبر با باشگاه خبرنگاران جوان شیراز همراه شده و سوغات شهر شیراز را بشناسید.

سوغات شهر شیراز شامل چه چیزهایی می شود؟

سوغات شهر شیراز نیز مانند سایر شهر ها شامل خوراکی های خوشمزه و صنایع دستی باارزش آن می شود.  هنرهای بی نظیری مانند  خاتم کاری،گلیم ، قالی، قالیچه، گبه، منبت کاری و... که هر کدام  عشق و ذوق هنرمندان شیرازی را به رخ بیننده می کشند. از صنایع دستی که بگذریم باید نگاهی به  سوغاتی های خوراکی  شیراز  بیندازیم که در جای خود منحصر به فردند.  از جمله خوراکی های مشهور در شیراز می توان به  مسقطی،خرما، بهار نارنج، آب لیموی تازه، عرقیات ناب و فالوده شیرازی اشاره کرد. در ادامه می خواهیم به طور مختصری تمامی سوغات شهر شیراز را به شما معرفی کنیم.

نان فسا

نان فسا یا کماج از معروف ترین و خوشمزه ترین نان های سنتی شیراز است. در قدیم به دلیل مقوی بودن و ماندگاری بالای این نان از آن در توشه راه سفر ها استفاده می شده است. مواد اصلی برای تهیه و پخت نان کماج شیرازی  عبارتند از  روغن، گلاب، هل ، تخم خرفه ، آب ، آرد و شکر. این نان خوشمزه به عنوان سوغات شیراز طرفدارهای زیادی دارد.

فالوده شیرازی

 حرف از فالوده که می شود، همه ناخودآگاه یاد فالوده شیراز می افتند. خوراکی ای بسیار لذیذ و خوشمزه که زبان زد عام و خاص است. در شیراز برای سرو فالوده از لیمو ترش تازه استفاده می شود که طعم آن را عالی می کند. هم چنین این فالوده بی نظیر را می توان با  آب آلبالو و... نیز نوش جان کرد.  در شهر شیراز  فالوده همراه با بستنی سنتی سرو می شود و طعمی به یاد ماندنی در خاطر مسافران شیراز به جای می گذارد. شما می توانید فالوده را به صورت خشک خریداری کنید و به شهر خود به عنوان سوغاتی ببرید.

بهار نارنج شیراز

 شیراز در فصل بهار به  عطر بهار نارنج شناخته می شود.  آب وهوای مناسب این شهر باعث رشد درختان نارنج در این منطقه از کشور شده است. ماه اردیبهشت که می شود بوی بهار نارنج خیابان های  شیراز را پر می کند. از قدیم الایام نیز عرق بهارنارنج یا گل خشک آن به عنوان سوغات شهر شیراز خریداری می شده است. بهارنارنج گیاهی مفید با خواص مختلف  به حساب می آید.  از جمله خواص آن عبارتند از :

مفید برای سیستم عصبی بدن

آرامش بخش
ضد تشنج
پیش گیری از حمله های قلبی
رفع اختلالات خواب
ضد سرفه
اشتها آور
توصیه ما به شما خرید  عرق بهارنارنج به عنوان سوغات شیراز است.

مسقطی شیراز

به نوعی  شیرینی که شبیه حلوا نیز است مسقطی می گویند.  در مناطق جنوبی از  مسقطی  در سفره های نوروزی نیز استفاده می شود.  مسقطی شیراز نیز  به عنوان یک دسر لذیذ و خوشمزه می تواند سوغات خوبی جهت خرید باشد.  در شیراز انواع مختلفی از مسقطی وجود دارد که معروف ترین آن مسقطی لارستان است. برای تهیه این شیرینی سنتی از نشاسته به عنوان ماده اصلی استفاده می گردد. طعم های گوناگونی مثل زرشکی، گل محمدی، پسته ای، زعفرانی و... در مسقطی وجود دارد.

آب لیمو و لیموی شیرازی

در استان فارس باغ های فراوانی از مرکبات وجود دارد.  به طوری که این استان سهم عمده ای در تولید لیمو بر عهده دارد.  برداشت لیمو در شیراز و استان فارس از اواسط شهریور تا اواخر اردیبهشت ادامه پیدا می کند.  لیمو به صورت آب لیمو، تازه، خشک، اسانس و... به بازار مصرف عرضه می شود. از این محصول در بسیاری از غذاهای ایرانی به عنوان چاشنی استفاده می گردد. لیمو دارای خواص درمانی متعددی نیز است.  جزو مرکباتی به شمار می رود که منبع غنی ویتامین c  است.  هم چنین فواید دیگر لیمو می توان به شفاف سازی پوست، پیش گیری از تاسی سر ، تقویت و رشد مو اشاره کرد. در سفر خود به شیراز می توانید آب لیموی شیراز را به عنوان سوغات خریداری کنید.

انواع عرقیات شیراز

گلستان ها و باغ های مختلف در شیراز آن را به شهر عرقیات معروف کرده است. عرقیات گوناگونی که هر کدام دارای ویژگی های خاص خود هستند.  معروف ترین آن ها عرق بید مشک، نسترن، دو آتش، گلاب هستند. بهترین گلاب نیر متعلق به میمند است.  حتما حتما از این عرقیات خالص و ناب  شیراز برای خود و عزیزانتان خریداری کنید.

در سفر به دیار شعر و ادب فارسی از تک تک لحظه لحظه های زندگی تان لذت ببرید و برای کسانی که دوستشان دارید بهترین سوغات شهر شیراز را خریداری کنید.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار