gardeshban.ir

حراجی «کریستیز» پس از مطرح شدن ادعاهایی درباره تاریخچه‌ غیرقانونی چهار اثر باستانی، ‌آن‌ها را از بخش معرفی آثار وب‌سایت رسمی حراجی حذف کرد.
کد خبر: ۲۷۶۷۱
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۹-1399 March 26
گردشبان (gardeshban.ir) :
پرفسور کریستوس تیروگیانیس، باستان‌شناس مشهور که متوجه حذف این آثار از وب‌سایت رسمی حراجی «کریستیز» شده بود بیان کرد شواهدی در دست دارد که یک مجسمه رومی خرگوش از جنس مرمر، یک مجسمه رومی عقاب از جنس برنز و دو کوزه یونانی را به آثار باستانی ربوده‌شده مرتبط می‌کند.

مجسمه خرگوش مرمرین، که به قرن دوم تا سوم میلادی تعلق دارد قرار بود با قیمت تقریبی ۲۰هزار تا ۳۰ هزار دلار به مزایده گذاشته شود. 

این باستان‌شناس درباره این مساله که حراجی‌های مشهور جهان در جمع‌آوری اطلاعات درباره تاریخچه آثار و اطمینان حاصل کردن از قانونی بودن فروش آن‌ها موفق عمل نمی‌کنند ابراز تاسف کرد.

تیروگیانیس که باستان‌شناس سابق دانشگاه کمبریج و استادیار موسسه مطالعات پیشرفته دانشگاه آرهوس در دانمارک است مجوز رسمی دسترسی به ده‌ها هزار عکس و اطلاعات بایگانی‌شده آثار باستانی غارت‌شده و دزدیده‌شده را از سوی مقام‌های ایتالیا و یونان دریافت کرده است.

این باستان‌شناس طی ۱۵ سال گذشته حدود ۱۱۰۰ اثر باستانی غارت‌شده را که در حراجی‌ها، گالری‌ها، مجموعه‌های خصوصی و موزه‌ها ارائه شده‌اند شناسایی کرده است.

گاردین‌ نوشت، سال گذشته مجسمه سه‌هزارساله «توت‌عنخ‌آمون» پادشاه مصر باستان علی‌رغم اعتراض‌های کشور مصر نسبت به دزدی بودن آن، در حراجی کریستیز لندن به فروش رفت.



مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار