gardeshban.ir

باغ‌های فلورانس در کنار آثار تاریخی و هنری بی‌همتا، با طراوت و باغ آرایی بی‌نظیر گل‌ها و گیاهان خود، بازدیدکنندگان را مبهوت می‌کند.
کد خبر: ۲۷۷۲۰
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۹-1399 March 29
گردشبان (gardeshban.ir) :
فلورانس، پایتخت رنسانس دنیا است؛ جایی که نبوغ معماری تنها در باسیلیکاهای پرنقش‌ونگار یا میدان‌های دلربای شهر خلاصه نمی‌شود؛ بلکه طبیعت را هم بی‌نصیب نمی‌گذارد.

بوستان‌های باشکوه و پارک‌های فلورانس با باغ‌ها و طراحی‌های دل‌نشینی که دارند، تفرجگاهی آرامش‌بخش را وسط شلوغی‌های شهر به وجود آورده‌اند.

شهر تاریخی فلورانس تماشایی و اغواکننده است اما همانند تمامی شهرها می‌تواند شلوغ و پرهیاهو باشد. خوشبختانه طراحان مناظر زیبا از دیرباز به اهمیت یک فضای سبز دل‌انگیز در این شهر به‌خوبی آگاه بوده‌اند.

طراحی باغ‌ها و پارک‌های فلورانس به‌اندازه‌ی معماری کاخ‌ها و دژهای این شهر سرشار از ظرافت و هوشمندی است. در ادامه با ما همراه باشید تا با رویایی‌ترین باغ‌های فلورانس در ایتالیا آشنا شوید.

گشت و گذار در پارک ها و باغ های رویایی فلورانس

باغ رز (Giardino delle 

Rose) از موقعیتی عالی برای تماشای شهر برخوردار است. از میان بوته‌های گل رز و فرشی از علف‌های سبز می‌توانید نظاره‌گر چشم‌انداز باشکوه شهر فلورانس که در پیش چشمانتان گسترده شده است،‌ باشید.

این باغ توسط جوزپه پوجی (Giuseppe Poggi) در سال ۱۸۶۵ طراحی شد. باغ رز مساحتی به وسعت یک هکتار را در برمی‌گیرد و بیش از سی گونه‌ گل رز به همراه درختان لیمو و یک باغ ژاپنی در آن به چشم می‌خورد.

این پارک در سال‌های اخیر با ۱۲ مجسمه از هنرمند معاصر بلژیکی، ژان میشل فولون، تزیین شده است.

بهترین زمان برای بازدید از باغ رز ماه مه است که گل‌های بهاری شکوفا شده‌اند اما زیبایی‌ آن تنها به فصل بهار محدود نمی‌شود و در تمام طول سال، بخصوص در فصل پاییز که برگ‌ها تغییر رنگ می‌دهند، می‌توان از دیدن آن لذت برد.

باغ رز در غرب میدان میکل‌آنژ (Piazzale Michelangelo) قرار دارد و به‌راحتی می‌توان از مرکز فلورانس به آن رسید. محوطه‌ی آرام و خلوت باغ برای مدیتیشن، استراحت و صرف میان وعده در بعدازظهر ایده آل است.

گشت و گذار در پارک ها و باغ های رویایی فلورانس

باغ ایریس

باغ ایریس (Iris) در مقابل میدان میکل‌آنژ و باغ رز قرار دارد. این باغ به گل‌های زنبق اختصاص یافته است؛‌ گل‌هایی که از سال ۱۲۵۱ تا به امروز نماد شهر فلورانس به شمار می‌روند.

باغ ایریس با ۲/۵ هکتار مساحت در سال ۱۹۵۴ بازگشایی شد و ۲۵۰ گونه‌ی زنبق درخطر انقراض را در خود جای داده است.

در فاصله‌ی بازدید از جاذبه‌ها و پیاده‌روی بر روی سنگفرش‌های شهر می‌توانید لحظاتی در این باغ بنشینید و از استشمام رایحه‌ی گل‌های زنبق لذت ببرید.

سبک ییلاقی باغ به زیبایی با چشم‌انداز پانورامیک شهر پررونق فلورانس همخوانی دارد. این مکان دنج و آرام بخصوص در میان نویسندگان، کتاب‌خوان‌ها و هنرمندان محبوب است.

برای تماشای شکوه باغ ایریس، باید تا آمدن بهار در انتظار بنشینید زیرا درهای آن تنها ۲۰ روز در سال (از انتهای ماه آوریل تا انتهای مه) به روی عموم باز خواهد بود.

همچنین در محوطه‌ی نزدیک باغ، هرساله در ماه مه، رقابت‌های جهانی گل و گیاه برگزار می‌شود که می‌توانید از هر دو محل در یک‌زمان بازدید کنید.

گشت و گذار در پارک ها و باغ های رویایی فلورانس

باغ ‌های بوبولی

باغ‌های بوبولی (Boboli) در طول ۴۰۰ سال بنا شده‌اند. این باغ‌ها در گذشته به خاندان مدیچی تعلق داشتند و امروزه مساحت آن تقریباً به ۴۵ هکتار می‌رسد.

در اینجا تاریخ، معماری، مناظر دل‌نشین و طبیعت در هم می‌آمیزند و ظرافت، هارمونی و زیبایی خیره‌کننده‌ای را به نمایش می‌گذارند. این باغ احتمالاً پربازدید‌ترین باغ فلورانس به‌حساب می‌آید.

در باغ‌های بوبولی می‌توانید از فواره‌ی کنگر فرنگی، غار مصنوعی بوان تالنتی (Buontalenti Grotto) و درختان سرو به قدمت چندین قرن دیدن کنید.

آمفی‌تئاتر باغ‌های بوبولی مکانی عالی برای استراحت نیمه‌روز یا تمرین یوگا در هنگام غروب محسوب می‌شود.

یکی دیگر از جذابیت‌های باغ بازید از موزه‌ی سرامیک است. در کنار این موزه،‌ باغ شوالیه یا باغ کاوالیر قرار دارد که مشرف بر تپه‌های باشکوه توسکانی است.

گشت و گذار در پارک ها و باغ های رویایی فلورانس

باغ باردینی

وقتی صحبت از باغ‌های فلورانس به میان می‌آید، وسعت حرف اول را می‌زند. باغ هر چه وسیع‌تر باشد، روایت عشق آن برای شهر رساتر به گوش می‌رسد؛ شهری که گویی در طراحی‌ باغ‌هایش تجلی پیدا می‌کند.

باغ دل‌فریب باردینی (Bardini) چهار هکتار وسعت دارد و باغ‌هایی نظیر جنگل انگلیسی، باغ ایتالیایی و باغ میوه‌‌ای که با دیوارهای قرون‌وسطایی محافظت می‌شود را در خود جای داده است.

این باغ بر فراز تپه‌ای نسبتاً شیب‌دار قرار دارد و برای رسیدن به آن باید ۱۵ دقیقه کوه‌پیمایی کنید اما بازدید از باغ‌های باردینی به زحمتش می‌ارزد. همچنین با خودرو از طریق جاده‌ای روستایی و جذاب می‌توانید به باغ دسترسی پیدا کنید.

با آمدن بهار، گل‌های بنفش ویستریا به دور آلاچیق‌ها می‌پیچند و در خودنمایی برای بازدیدکنندگان با دورنمای زیبای شهر رقابت می‌کنند.

در هنگام بازدید از باغ‌های باردینی می‌توانید زمانی را به‌صرف نوشیدنی در کافه اختصاص دهید یا در رستوران لا لجندا دی فراتی (La Leggenda dei Frati) از یک ناهار رمانتیک لذت ببرید.

در این باغ‌ همچنین نمایشگاه‌ها و رویدادهای ویژه‌ای در طول سال برگزار می‌شوند که نباید آن‌ها را از دست بدهید.

گشت و گذار در پارک ها و باغ های رویایی فلورانس

باغ گراردسکا

پشت درهای بسته‌ی قصرهای بی‌شمار فلورانس دنیایی پنهان وجود دارد؛ بهشتی با درختان سرسبز انبوه و گل‌های معطر که تنها بازدیدکنندگان خاص می‌توانند از آن دیدن کنند.

باغ گراردِسکا (Giardino della Gherardesca) یکی از این بهشت‌های زیبا است که به هتل چهارفصل فلورانس تعلق دارد. گیاهان این باغ در ابتدا توسط نویسنده و سیاستمدار ایتالیایی، بارتلومئو اسکالا (Bartolomeo Scala) در قرن پانزدهم کاشته شدند.

این باغ با داشتن ۱/۸ هکتار فضای سبز آراسته، پیاده‌روهای رمانتیک و درختان باشکوه یکی از بزرگ‌ترین باغ‌های فلورانس به شمار می‌رود.

کهن‌سال‌ترین درخت‌ کاج اروپا در این باغ زندگی می‌کند که از آن در آثار ادبی نویسندگان مطرح زیادی ازجمله شکسپیر و جی.کی رولینگ یاد شده است. همچنین اولین درخت پرتقال ماندارین که به فلورانس رسید در این باغ رنسانسی کاشته شد.

گشت و گذار در پارک ها و باغ های رویایی فلورانس

ویلا استیبرت

این باغ قرن نوزدهمی در محوطه‌ی موزه‌ی استیبرت (Stibbert) واقع شده است. ویلا استیبرت (Villa Stibbert) چون پناهگاهی آرامش‌بخش در میان تپه‌های سرسبز نزدیک شهر فیزوله قرار دارد.

فردریک استیبرت، مالک این باغ، مردی انگلیسی‌تبار بود که در فلورانس زاده شد. وی ثروت قابل‌توجهی به ارث برد و این ملک را در سال ۱۸۴۹ به‌منظور راه‌اندازی یک موزه خریداری کرد.

موزه‌ی استیبرت در سال ۱۸۸۷ با ۶۴ اتاق در دوطبقه بازگشایی شد. باغ این موزه همچنان حال و هوای رمانتیسم قرون‌وسطایی خود را حفظ کرده و دارای معابد تحسین‌برانگیز، غارهای جذاب، برکه‌هایی با ماهی‌های قرمز و لاک‌پشت و نیز یک باغ انگلیسی با ۵۶ گونه‌ی گیاهی است.

استیبرت همچنین دو معبد در اینجا بنا کرد. یکی از آن‌ها معبدی هلنیستی است که گنبد آن از کاشی‌های ماجولیکا ساخته شده و دیگری معبد مصری که با قایق می‌توان به آن دسترسی داشت. این معبد با الهام از آثار باستانی کشف‌شده در آن دوران بنا شده است.

گشت و گذار در پارک ها و باغ های رویایی فلورانس

باغ های توریجیانی

باغ‌های جذاب توریجیانی (Torrigiani) بزرگ‌ترین باغ‌های خصوصی در اروپا به شمار می‌روند و ۷ هکتار مساحت را در بر می‌گیرند. این بیشه‌زار سرسبز در دل محله‌ی اولترارنو (Oltrarno) پنهان شده است.

اینجا در قرن شانزدهم یک باغ گیاه‌شناسی محسوب می‌شد تا اینکه توسط مارکی پیترو توریجیانی (Marquis Pietro Torrigiani) در قرن نوزدهم خریداری شد.

هدف توریجیانی از خرید این باغ ساخت یک تفرجگاه سرسبز و فرح‌بخش بود؛ بنابراین لوئیجی دی کمبرای دینی (Luigi de Cambray Digny) را برای طراحی مناظر باغ استخدام کرد.

همچنین گائتانو باکانی (Gaetano Baccani) برج ناقوسی به سبک نئوگوتیک در باغ ساخت و آن را با نشان خانوادگی توریجیانی زینت داد.

این برج دارای ابزار ستاره‌شناسی، کتابخانه، تراس و یک صندلی مکانیکی برای صعود سریع به بالای برج است. بازدید از باغ تنها با وقت قبلی امکان‌پذیر است.

مهمانان در اینجا رهسپار سفری خیال‌انگیز در میان باغ گیاه‌شناسی، بیشه‌زار‌ها، معابد، مجسمه‌ها، پستی‌وبلندی تپه‌های سرسبز و پل‌های تماشایی می‌شوند و بعد از بازدید می‌توانند از صرف نوشیدنی در کنار خانواده‌ی توریجیانی در لانج خصوصی ‌آن‌ها لذت ببرند.

گشت و گذار در پارک ها و باغ های رویایی فلورانس
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار