gardeshban.ir

دهکده‌ی هایدی در هایدی لند (heidiland)، با نام اصلی اوبر روفلز در شهر ماینفلد، جایی است که داستان مشهور هایدی در آن شکل می‌گیرد. این دهکده حالا شهرت فراوانی یافته و به جاذبه‌ای مهم در دامنه‌ی کوه‌های آلپ سوئیس تبدیل شده است.
کد خبر: ۲۷۷۷۴
تاریخ انتشار : جمعه ۳۰ خرداد ۱۳۹۹-1399 March 30
گردشبان (gardeshban.ir) :
دهکده‌ی هایدی در سوئیس، مکانی مسحورکننده است. اگر شما هم عاشق کتاب‌ هایدی به قلم یوهانا اشپیری یا کارتون و فیلم معروف آن بودید، بازدید از خانه‌ی هایدی شما را به سفر در زمان خواهد برد.

اشپیری داستان خود را این‌گونه آغاز می‌کند: «در روستایی قدیمی و دل‌انگیز از منطقه‌ی ماینفلد، مسیری پرپیچ‌وخم بر روی چمنزارهای سرسبز تا پای کوه‌هایی ادامه دارد که با چهره‌ای عبوس و مغرور به پایین دره خیره شده‌اند.»

دهکده هایدی در دامنه رشته کوه های آلپ سوئیس/تصاویر

چه کسی داستان دخترکی یتیم به نام هایدی با پدربزرگی اخمو، بُزچرانی کله‌شق به نام پیتر، خانم روتنمایرِ سختگیر و کلارا، دختری که از فرانکفورت برای درمان بیماری خود به کوهستان آمده بود، را نشنیده است؟

هایدی، دخترک بامزه از استان گرابوندن (Graubünden)، همچنان مشهورترین دختر سوئیس است؛ اگرچه نشانه‌های زیادی از وی در شهر زادگاهش نیست، اما شهرداری ماینفلد یادبودی به احترام وی در دهکده‌ی کوچک اوبر روفلز (Ober Rofels) بنا کرده است؛ دهکده‌ای که حالا به دهکده‌ی هایدی معروف است و بزها در همه جای آن پرسه می‌زنند.

بااین‌حال، نباید انتظار یک دیزنی‌لند را در اینجا داشت. دهکده‌ی هایدی در کمال سادگی برپا شده، هرچند بسیار جذاب است. خانه‌ی هایدی یک خانه‌ی اصیل و مرمت‌شده است و حالا از یک موزه میزبانی می‌کند؛ فضای داخلی این خانه با وسایل اصیل آن دوران تزئین شده و زندگی روستایی ۱۲۰ سال قبل را به تصویر می‌کشد. حتی صندلی چرخ‌دار کلارا نیز از همان مدلی است که او در آن زمان استفاده می‌کرد.

هایدی‌لند (Heidiland) در شرق سوئیس خانه دهکده هایدی است. این منطقه نیز نام خود را از شخصیت اصلی کتاب یوهانا اشپیری گرفته است.

دهکده هایدی در دامنه رشته کوه های آلپ سوئیس/تصاویر

تاریخچه هایدی لند

منطقه‌ی هایدی‌لند، منبع الهامی برای داستان یوهانا اشپیری، به‌عنوان یکی از پرفروش‌ترین کتاب‌های سوئیس و همچنین یکی از مشهورترین داستان‌های ادبی این کشور، بود. اگرچه هایدی یک شخصیت خیالی است، اما منطقه‌ی هایدی‌لند چیزی است که اشپیری را تحت تأثیر قرار داد و تبدیل به خانه‌ی هایدی برای روایت این داستان شد. اشپیری حتی از چند نام واقعی از مکان‌های این منطقه نیز در کتاب خود استفاده کرد.

کتاب هایدی روایتی جذاب از زندگی یک دختربچه در کوه‌های آلپ سوئیس است که در سال ۱۸۸۱ نوشته شده است. از آن زمان به بعد بود که داستان هایدی برای حدوداً ۲۵ بار به‌منظور ساخت فیلم‌های سینمایی و تلویزیونی بازنویسی و اقتباس شد. این کتاب همچنین به بیش از ۵۰ زبان دنیا ترجمه شده است.

دهکده هایدی در دامنه رشته کوه های آلپ سوئیس/تصاویر

داستان هایدی

دختربچه‌ای یتیم به نام هایدی، در سن پنج‌سالگی برای زندگی با پدربزرگ خود به کوه‌های آلپ فرستاده می‌شود. همه‌ی ساکنان روستا از پیرمرد وحشت داشتند، اما هایدی شیفته‌ی ریش‌های بلند و ابروهای پرپشت و خاکستری‌رنگ پدربزرگ می‌شود. او همچنین از زندگی در کوهستان، بازی در زیر نور آفتاب و بزرگ شدن همراه با بزها و پرندگان، نهایت لذت را می‌برد. اما در یک روز بد، هایدی از سوی عمه‌ی خود برای زندگی با یک خانواده‌ی جدید به شهر برده می‌شود. هایدی نمی‌تواند از پدربزرگ خود جدا شود؛ اما آیا راهی برای بازگشت به کوهستان، جایی که به آن تعلق دارد، پیدا می‌کند؟

دهکده هایدی در دامنه رشته کوه های آلپ سوئیس/تصاویر

درباره نویسنده

یوهانا اشپیری شخصیتی شناخته‌شده در سوئیس و سراسر جهان است. او بیش از ۵۰ داستان در مورد کودکان و بزرگ‌سالان نوشته است. اشپیری در سال ۱۸۲۷ متولد شد و در سال ۱۹۰۱ درگذشت.

دهکده هایدی

درهای خانه‌ی هایدی در سال ۱۹۹۸ به روی عموم باز شد. این خانه از سوی دولت محلی سارگانز (Sargans) از مالک آن خریداری شد. سارگانز مرکز اجرایی منطقه‌ی هایدی‌لند محسوب می‌شود.

روستای هایدی‌لند میزبان خانه‌های روستایی آرام و ساکت و همچنین خانه‌ی اصیل هایدی است. خانه‌ای با وسایل زمانِ هایدی، کلبه‌ی کوهستانی هایدی، نمونه‌ای از خانه‌ی دوست‌داشتنی پدربزرگ و نمایشگاه یوهانا اشپیری به نام «دنیای هایدی».

حیوانات هایدی نیز از پیش در این دهکده منتظرند. مغازه‌ی موجود در دهکده با سوغاتی‌های آن، کوچک‌ترین اداره‌ی پست در سوئیس است و تمبرهایی مخصوص هایدی به فروش می‌رساند.

دهکده هایدی در دامنه رشته کوه های آلپ سوئیس/تصاویر

درون دهکده هایدی

وقتی‌که به دهکده می‌رسید، در کنار هتل و رستوران هایدی‌هوف بووِلوِگ (Heidihof Bovelweg) توقف خواهید کرد. از اینجا چند دقیقه‌ی پیاده تا روستای اصلی فاصله است. وقتی‌که به سمت روستا می‌روید، چندین بار برای تحسین مناظر اطراف توقف خواهید کرد. مناظر روستا حیرت‌انگیز هستند! شما نه‌تنها با کوه‌های آلپ از دو طرف روبرو می‌شوید، بلکه دهکده‌ها در پایین‌دست و دامنه‌ی کوه‌ها را نیز خواهید دید.

وقتی‌که راه می‌روید، صدای زنگوله‌ی گاوها به گوش می‌رسد. قدم زدن به‌سوی دهکده‌ی هایدی، تمامی تصورات شما در مورد داستان هایدی را زنده می‌کند. اگر زیاد با داستان هایدی آشنا نیستید یا اینکه کتاب هایدی را نخوانده‌اید، نگران نباشید. این دیدار ارزشش را دارد، زیرا این دهکده همان جایی است که سوئیس را در تصورات خود می‌پندارید.

در حین ورود شما به این دهکده، انجام سه کار ضروری است و برای شما حدود ۱۲ یورو آب می‌خورد؛ دیدار از خانه‌ی اصلی هایدی، کلبه‌ی کوهستانی هایدی، خانه‌ی پدربزرگ هایدی و نمایشگاه «دنیای هایدی». بازدید از تمامی این جاذبه‌ها، در حدود یک ساعت به طول می‌انجامد.

وقتی‌که با تمام زوایای زندگی هایدی آشنا شدید، زمان غذا دادن به حیوانات فرامی‌رسد. شما می‌توانید غذای بزها و مرغ‌ها را به مبلغ ۱ یورو خریداری کنید؛ این کار برای دوستی با حیوانات ارزشش را دارد.

پس از غذا دادن به حیوانات، می‌توانید کمی در محوطه قدم بزنید یا اینکه چند عکس در کنار مجسمه‌هایی از گاوها در ابعاد واقعی بیندازید. کمی آن‌طرف‌تر مجسمه‌های هایدی و پیتر هم به چشم می‌خورند و فرصت خوبی برای عکاسی هستند.

دهکده هایدی در دامنه رشته کوه های آلپ سوئیس/تصاویر

بد راگا

شما در مسیر خود به‌سوی ماینفلد، از کنار دهکده‌ای زیبا عبور خواهید کرد. دهکده‌ی بد راگا (Bad Ragaz) به خاطر هتل کوئِلنهوف (Quellenhof) که خانه‌ی چشمه‌های آب گرم برای ریلکس کردن است و در داستان اشپیری هم آمده، شهرت دارد. هتل کوئلنهوف دارای یک زمین گلف ۱۸ سوراخه است و خدمات عالی و لوکس اسپا به میهمانان خود ارائه می‌دهد.

یک رودخانه‌ی زیبا نیز از بد راگا عبور می‌کند و ارزش سر زدن دارد. حتی پل روی رودخانه نیز با انبوهی از گل‌های ماگنولیا پوشیده شده است.

چگونه خود را به دهکده هایدی برسانیم؟

اکثر روستاها و شهرها در منطقه‌ی هایدی‌لند کمتر از یک ساعت تا زوریخ فاصله دارند. اگر از آلمان و مرز این کشور راهی دهکده‌ی هایدی می‌شوید، این فاصله کمتر و در حدود ۴۵ دقیقه با ماشین است.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار