gardeshban.ir

ترکیه به عنوان پرترددترین مرز مسافری ایران اعلام کرد از ۱۱ مردادماه مرز هوایی با ایران را باز می‌کند. تصمیم سایر کشورها برای پذیرش مسافران ایرانی هنوز مشخص نیست. رییس انجمن صنفی دفاتر سفر و گردشگری استان تهران نیز می‌گوید: صحبت از سفرهای خارجی قضاوت زودهنگام است، چون کشورهای زیادی آمادگی پذیرش مسافران ایرانی را ندارند، از طرفی با دلار ۱۸ هزار تومانی مگر می‌شود سفر خارجی رفت.
کد خبر: ۲۷۷۹۵
تاریخ انتشار : جمعه ۳۰ خرداد ۱۳۹۹-1399 March 30
گردشبان (gardeshban.ir) :
امیرپویان رفیعی‌شاد، رئیس هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر سفر و گردشگری استان تهران به دنبال کاهش تدریجی محدودیت سفرهای بین‌المللی و تعلل بعضی کشورها در پذیرش مسافران ایرانی، گفت: در شرایطی که وزارت بهداشت کشورمان درباره موج دوم کرونا هشدار داده و شهریورماه را زمان وقوع آن پیش‌بینی کرده است، صحبت از سفر خارجی و بازگشایی مرزها کلیشه است. کشورهای زیادی فعلا مسافران ایرانی را پذیرش نمی‌کنند، هر وقت راه سفر به خارج از کشور باز شد تازه می‌توان درباره شرایط اقتصادی که به مردم اجازه نمی‌دهد سفر خارجی بروند، صحبت کرد.

او اضافه کرد: ارمنستان، ‌ گرجستان و ترکیه کشورهایی هستند که به خاطر داشتن مرز زمینی مشترک با ایران، دسترسی آسان و صدور ویزا در بدو ورود، با استقبال زیاد مسافران ایرانی روبرو بودند، این مرزها حالا بسته شده‌اند. باید دید سفارتخانه‌های سایر کشورها پس از بازگشایی فقط ویزای تجاری به اتباع ایرانی می‌دهند یا ویزای توریستی هم صادر می‌کنند. تا زمانی که مساله پذیرش مسافران ایرانی از سوی کشورهای دیگر حل نشود، نمی‌توان ارزیابی و بررسی از سفرهای خارجی داشت و انتظارات را مطرح کرد.

وی ادامه داد: مذاکرات همه کشورها با یکدیگر برای از سرگیری پروازهای مسافری آغاز شده است و هر روز خبری از گشایش‌ها و کاهش محدودیت سفرهای هوایی منتشر می‌شود، ایران نیز مانند دیگر کشورها مذاکرات و رایزنی‌های خود را آغاز کرده است اما غیر از توافق‌هایی که با برخی کشورها برای برقراری پروازهای باری و پروازهای یکطرفه به منظور بازگرداندن شهروندان ایرانی به کشور شده است، وضعیت پروازهای بین‌المللی مسافرتی چندان مشخص و قطعی نیست.

رئیس هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر سفر و گردشگری استان تهران با اشاره به وضعیت پروازهای بین‌المللی پیش از پاندمی کرونا، گفت: بسیاری از ایرلاین‌های خارجی که در مسیر ایران فعالیت داشتند بعد از سرنگونی هواپیمای اوکراینی، ایران را ترک کردند؛ لوفتهانزا از جمله این ایرلاین‌ها بود که بخش زیادی از پروازهای ایران به مقصد اروپا را پوشش می‌داد، این ایرلاین قبل از شایع شدن ویروس کرونا، پروازهای ایران را تعلیق کرده بود و هنوز هم برنامه مشخصی برای از سرگیری پروازها ندارد. امارات و ترکیش هم برای ازسرگیری پروازها به تعداد زیادی از کشورها اعلام آمادگی کرده‌اند اما فعلا برای مقصد ایران محدودیت قائل شده‌اند، هرچند در سفر وزیر خارجه کشورمان به ترکیه، رایزنی‌هایی شده است اما این‌که در آینده چه اتفاقی می‌افتد و چه کشورهایی مسافران ایرانی را می‌پذیرند، مهم است.

وی افزود: مهم‌تر از مساله مسدود بودن مرزهای هوایی و زمینی، اقتصاد کشورها است که به خاطر کرونا دچار چالش شده است، لازمه سفر خارجی توسعه اقتصاد است. درحال حاضر بیشتر اقشار جامعه حتی قشری که مداوم سفرهای خارجی داشتند، به مرزی رسیده‌اند که دیگر مثل گذشته نمی‌توانند به خارج از کشور سفر کنند.

رییس هایت مدیره انجمن صنفی دفاتر سفر و گردشگری استان تهران ادامه داد: ما آنقدر محو ویروس کرونا شده‌ایم که از اثر تحریم و نرخ دلار که از مرز ۱۸ هزار تومان گذر کرده است، غافل مانده‌ایم، با این دلار دیگر چه کسی می‌تواند سفر خارجی برود، انگار پشت کرونا پنهان شده‌ایم و دولت چشم‌اش را بسته است.

ایسنا نوشت، رفیعی‌شاد با اشاره به مزایایی که ویروس کرونا برای ایران داشت و سبب همدردی و درک مشترک دنیا با ما شد، اظهار کرد: کشور ما قبل از کرونا با تحریم مواجه بود، این ویروس تیر خلاصی بود به همه مشکلات ما. حتی اگر درمان این ویروس پیدا شود وضعیت اقتصادی مردم دیگر به گونه‌ای نیست که توقع داشته باشیم مثل گذشته سفر خارجی بروند. در همین تعطیلات نیمه خردادماه و عید فطر که همیشه هتل‌های مازندران از مسافر پُر می‌شد، ظرفیت هتل‌ها به ۵۰ درصد هم نرسید، مردم نمی‌توانند مثل گذشته سفر بروند.





پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار