gardeshban.ir

آکروپولیس آتن یکی از مهم‌ترین محوطه‌های تاریخی در کل یونان محسوب می‌شود. در اینجا می‌توانید تاریخ امپراتوری عظیم یونان و باقیمانده‌های باشکوهش را تماشا کنید.
کد خبر: ۲۷۸۴۹
تاریخ انتشار : يکشنبه ۰۱ تير ۱۳۹۹-1399 April 01
گردشبان (gardeshban.ir) :
بسیاری از مردم پارتنون را می‌شناسند، اما فقط عده اندکی تاریخ پشت آن را می‌دانند. برجسته‌ترین ساختمان آکروپولیس آتن به عنوان معبدی برای آتنا مورد استفاده قرار می‌گرفت و یکی از ساختمان‌های متعددی بود که در آن کلان‌شهر باستانی ساخته شده بود. آکروپولیس از دو کلمه یونانی به معنای نهایت (آکرو) و شهر (پلیس) تشکیل شده است. 

هر چند این نام را می‌توان به هر سازه‌ای که بر بلندای تپه‌ای قرار دارد اطلاق کرد، آکروپولیس آتن آن‌قدر شناخته شده و معروف می‌باشد که هر زمان کسی نام آن را بشنود می‌داند که منظور آکروپولیس آتن، محل معبد پارتنون و سایر سازه‌های مهم فرهنگی تاریخی است.


هدف از ساخت آکروپولیس

آکروپولیس به عنوان مکان مقدس برجسته شهر باستانی آتن مورد استفاده قرار می‌گرفت. هدف اصلی از ساخت آن فراهم آوردن زمین‌های مقدسی وقف آتنا، ایزد بانوی شهر بود. آکروپولیس میزبان جشن‌ها، مراسم آیینی و رویدادهای مهم تاریخی دوران اوج قدرت آتن می‌شد. امروزه این مکان به عنوان یک شاهکار معماری، منبع غرور ملی و معروف‌ترین محوطه باستانی در یونان شناخته می‌شود و یکی از نامزدهای عجایب هفت‌گانه جدید جهان بوده است. آکروپولیس یادمانی از شکوه عصر طلایی یونان به شمار می‌رود.

حقایقی درباره آکروپولیس؛مهم‌ترین محوطه‌ تاریخی یونان/عکس


ساختمان‌ها

همان‌طور که شهردارهای کلان‌شهرهای مدرن برای ساخت و ساز و توسعه تلاش زیادی می‌کنند تا قدرت و زیبایی شهرشان را به نمایش بگذارند، در آکروپولیس باستانی نیز همین امر وجود داشته است. بنا به اظهارات باستان‌شناسی به نام «یوانا وِنیِری» که دراین‌باره برای وزارت فرهنگ هلنی نوشت، «پریکْلِس»، دولتمرد یونانی، ساخت و ساز انبوهی را در آکروپولیس پشتیبانی کرد. این پروژه حدود پنجاه سال به طول انجامید و طی آن از کارگران یونانی و خارجی استفاده شد. خروجی‌های این روند چندین ساله امروزه برخی از معروف‌ترین ساختمان‌های جهان اند.

معروف‌ترین ساختمان آکروپولیس پارتنون، یک معبد مستطیلی بود که آن را برای جایگزینی با دو معبد قدیمی آتنا ساختند. این سازه بین سال‌های ۴۴۷ و ۴۴۸ قبل از میلاد، بعد از حمله ایرانی‌ها به شهر بنا نهاده شد. از میان شاخص‌ترین موارد داخل آن می‌توان به ستون‌ها اشاره کرد، هشت ستون در قسمت‌های باریک، هفده ستون در قسمت‌های عریض. سنتوری‌های بالای ستون‌ها دو صحنه کلیدی را به نمایش می‌گذارند: تولد آتنا و جنگ او به نام شهر با پوسایدون خدای دریاها. یکی دیگر از بناهای مهم اینجا ارِکتیون (Erechtheion)، معبدی است که حدود ۴۲۰ قبل از میلاد ساخته شد. این بنا نمونه‌ای از سبک ایونیایی می‌باشد. ستون‌ها در این سبک باریک و بلند بوده و اندکی تزئینات بیشتری دارند.

حقایقی درباره آکروپولیس؛مهم‌ترین محوطه‌ تاریخی یونان/عکس

بعد از عصر طلایی

در قرن ششم، مسیحی‌ها معابد آکروپولیس را تبدیل به کلیسا کردند. در قرن ۱۱ میلادی نیز پارتنون یک کلیسای جامع مسیحی شد. آکروپولیس بار دیگر در سال ۱۶۸۷ توسط ونیزی‌ها اشغال شد. در اوایل دهه ۱۸۰۰ معابد آن به کلی غارت شدند ولی دوباره در سال ۱۸۲۲ طی جنگ استقلال‌طلبی یونان به دست کشور افتادند. در اوایل دهه ۱۹۰۰ بازسازی‌های عمیقی در این محوطه آغاز شد که مدت‌های زیادی به طول انجامیدند.

حقایقی درباره آکروپولیس؛مهم‌ترین محوطه‌ تاریخی یونان/عکس
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار