gardeshban.ir

هنگامی‌که ایالت فلوریدا قرنطینه خانگی را به اجرا گذاشت و سواحلش را در اواسط ماه مارس به دلیل خطر بیماری کووید 19 بست، نادیا بوزید نماینده فروش املاک و هنرمند اهل میامی به نقاشی کردن یک دیوارنما در یک هتل نوپا در شهر کانکون مکزیک مشغول بود. او قلم‌مویش را زمین گذاشت و تلفن را برداشت تا قیمت بلیت‌ها را برای بازگشت به خانه چک کند.
کد خبر: ۲۷۹۵۵
تاریخ انتشار : سه‌شنبه ۰۳ تير ۱۳۹۹-1399 April 03
گردشبان (gardeshban.ir) :
خانم بوزید می‌گوید: «دیدم که قیمت بلیت یک صندلی پرواز از 200 دلار به 70 دلار و سپس به 350 دلار رسید. آن را خریدم و سوار هواپیما شدم، ولی خیلی خلوت بود. وحشت کرده بودم و قیمت متغیر بلیت مرا به فکر انداخت که پس از پایان کرونا و برای تکمیل کارم با چه هزینه‌ای باید به کانکون برگردم».

اکنون ‌که کشورها برنامه‌هایی را برای بازگشایی مرزها و تجارت‌هایشان در نظر گرفته‌اند و ترافیک مسافرتی شرکت‌های هواپیمایی رو به افزایش است، پرسش بجایی برای بوزید پیش‌آمده است. پس از پایان «این ماجرا» قیمت بلیت پرواز ها در چه وضعیتی قرار خواهد داشت؟ فاصله‌گذاری اجتماعی سبب می‌شود که شمار کمتری بلیت به فروش برود. بنابراین آیا قیمت بلیت هواپیما بالاتر خواهد رفت؟

شرکت هواپیمایی دِلتا اِیرلاینز Delta Air Lines تا سی‌ام ژوئن صندلی‌های میانی‌اش را خالی گذاشته و پروازهایش را سبک خواهد کرد؛ به‌طوری‌که مسافران تنها بلیت 50 تا 60 درصد صندلی‌های هر پرواز را می‌توانند خریداری کنند. دیگر شرکت‌ها ازجمله هواپیمایی امارات Emirates، هواپیمایی آمریکا American Airlines، هواپیمایی ژاپن Japan Airlines، هواپیمایی یونایتِد United Airlines و غیره نیز اقدامات مشابهی را در نظر گرفته‌اند.

مسافرت‌های هوایی پس از بحران کرونا چقدر گران‌تر خواهند شد؟

البته بسیاری از دیگر شرکت‌ها اکنون فروش بلیت‌هایشان را به حالت عادی بازمی‌گردانند و حتی برخی از آن‌ها برای رعایت کردن فاصله اجتماعی از مسافران پول اضافی می‌گیرند. روز 4 می، شرکت هواپیمایی بسیار کم‌هزینه فرانتیِر اِیرلاینز Frontier Airlines مبلغی اضافی را برای «فضای بیشتر» در نظر گرفت که قرار بود مسافران بتوانند از 8 می تا 31 آگوست آن را برای پروازهایشان بپردازند. آن‌ها با پرداخت 39 دلار به بالا می‌توانستند اطمینان حاصل کنند که صندلی میانی‌شان خالی می‌ماند. ولی این طرح 48 ساعت بیشتر دوام نیاورد. روز 6 می و پس از انتقاد اعضای کنگره ایالات‌متحده، این شرکت برنامه جدید خود را لغو کرد. مدیرکل شرکت فرانتیِر آقای بِری بافِل طی نامه‌ای به قانون‌گذاران گفت: «متوجهیم که همه فکر می‌کنند ما می‌خواهیم از مسئله امنیت برای خودمان سودآوری کنیم، ولی هرگز چنین قصدی نداشته‌ایم».

بااین‌حال، انجمن تجاری خطوط هوایی بین‌المللی یا IATA حرف آخر را پیرامون مسئله فاصله اجتماعی در حمل‌ونقل هوایی می‌زند. این انجمن در یک گزارش خبری در تاریخ پنجم می اعلام کرد که با اجبار کردن شرکت‌های هواپیمایی به خالی گذاشتن صندلی وسط مخالف است.

هِنری هارتوِلدِت تحلیلگر شرکت‌های هواپیمایی از گروه تحقیقات جَوّی می‌گوید: «IATA در اصل باور دارد که سلامت مالی شرکت‌های هواپیمایی از سلامت کارکنان یا  مشتریانشان بااهمیت‌تر است. همچنین در این گزارش خبری برآورد شده است که اگر قرار باشد شرکت‌های هواپیمایی صندلی‌های میانی را خالی بگذارند قیمت بلیت پروازها بالا خواهد رفت. ولی اگر تقاضا پایین بماند و شرکت‌ها برای به دست آوردن شمار محدود مسافران مجبور به رقابت شوند، احتمالاً برای جذب بیشترین تعداد مشتری قیمت‌هایشان را پایین خواهند آورد».

هارتِوِلدِت می‌گوید برای بازگرداندن دوباره تقاضاها لازم است ابتدا حس ایمنی را به مسافران بدهیم: «نخستین احساساتی که هنگام برنامه‌ریزی برای سفر در دل مسافران ایجاد می‌شود حس ترس و اعتماد است و اگر کسی احساس کند یک شرکت هواپیمایی به میزان کافی برای سلامت او ارزش قائل نیست، به سراغ شرکت دیگری می‌رود که سلامتی او برایش مهم باشد».

ماسک، محافظت صورت، کنترل دمای بدن، فاصله اجتماعی –  به نظر می‌رسد که آینده سفرهای هوایی با گذشته‌اش تفاوت چشمگیری داشته باشد. ریچارد کوئِست از خبرگزاری سی‌اِن‌اِن به این موضوع می‌پردازد که شرکت‌های هواپیمایی بین‌المللی چه تغییراتی را در سفرهایشان ایجاد خواهند کرد تا مسافران را هنگام بحران کرونا ایمن نگاه‌دارند.

قیمت نفت رو به کاهش است. آیا این امر قیمت بلیت هواپیماها را نیز کاهش می‌دهد؟

نفت خام پس از ترکیب و تصفیه به سوخت مورداستفاده برای به حرکت درآوردن حمل‌ونقل هوایی تبدیل می‌شود. شرکت‌های هواپیمایی اضافه بهایی را برای تأمین هزینه سوخت تحت عنوان مزد «YQ» روی قیمت نهایی بلیت‌هایشان می‌افزایند تا نوسان قیمت سوخت را جبران کنند. اواخر ماه آوریل، قیمت هر بشکه نفت خام به‌شدت پایین آمد.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار