gardeshban.ir

مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران میزبان نمایشگاه سیار «۴۰ آینه» شد.
کد خبر: ۲۸۰۴۲
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۰۵ تير ۱۳۹۹-1399 April 05
گردشبان (gardeshban.ir) :
مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران با فرا رسیدن دهه کرامت تا دوازدهم تیر ماه ۱۳۹۹ همزمان با آغاز دوازدهمین جشنواره ماه هشتم در کتابخانه و موزه ملی ملک، میزبان نمایشگاه سیار "۴۰ آینه" شد.

این نمایشگاه شامل تصاویری از سوره فاتحه‌الکتاب از چهل نسخه خطی منتخب قرآن مجید از گنجینه ارزشمند نسخه‌های خطی بزرگ‌ترین موقوفه فرهنگی ایران است که با هدف شناساندن گنجینه خطی کتابخانه و موزه ملی ملک، بازخوانی و بازشناسی تاریخچه کتابت قرآن کریم و هنرهای پیوسته با آن همچون کتاب‌آرایی، خوشنویسی و تذهیب، همزمان با فرارسیدن دهه کرامت با همکاری این مجموعه در موزه کتابخانه اختصاصی نیاوران برپا شده است.

در این نمایشگاه سیار،چهارده الحمد از میان قرآن‌های خطی متعلق به قرون دهم تا چهاردهم هجری، مرقع‌ها و دیگر آثار خطی، کتابت شده توسط کاتبان بزرگی چون یاقوت مستعصمی، محمدتقی اصفهانی، محمدشفیع ارسنجانی، وصال شیرازی و علاء الدین تبریزی موجود در گنجینه ملک به مدت ده روز در این مجموعه در معرض دید علاقه‌مندان قرار گرفته است.

همچنین همزمان با این نمایشگاه، دو جلد قرآن خطی از گنجینه موزه کتابخانه اختصاصی نیاوران مربوط به قرن سیزدهم هجری قمری برای نخستین بار به نمایش در آمده است.

یکی از این قرآن‌های نفیس بنابه دستور فتحعلی شاه قاجار توسط زین العابدین ابن محمد تقی اصفهانی معروف به اشرف‌الکُتاب در ۱۵ شعبان ۱۲۴۷بهنگارشدرآمده و نسخه دیگر نیز بر حسب دستور شاهزاده محمد ولی میرزا توسط محمدابراهیم ابن محمد قزوینی درسال ۱۲۲۵ هجری قمری کتابت شده است.

علاقه مندان جهت بازدید از آثار به نمایش در آمده در این نمایشگاه می توانند تا دوازدهم تیر ماه همه روزه از ساعت ۹ تا ۱۷با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و دستورالعمل‌های مربوطه به موزه کتابخانه اختصاصی مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران واقع در میدان شهید باهنر (نیاوران) مراجعه کنند و این مجموعه تا ساعت ۱۹ فعال است.
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار