gardeshban.ir

بعد از بحران کرونا و با وجود دستورالعملهایی مبنی بر لزوم بازپرداخت هزینه‌های رزرو هتل و هواپیما، با گذشت ۵ ماه هنوز مردم پول کنسلی برخی از پروازهای خارجی را دریافت نکردند؛ در این رابطه با صاحب یکی از استارت‌آپهای فروش بلیط گفت‌‌وگو کردیم.
کد خبر: ۲۸۰۸۰
تاریخ انتشار : جمعه ۰۶ تير ۱۳۹۹-1399 April 06
گردشبان (gardeshban.ir) :
 بعد از شیوع ویروس کرونا در کشور برخی مشاغل بیش از سایرین آسیب دیدند اما این آسیب‌ها تنها ناشی از شرایط بحرانی که کشور در آن قرار گرفت نبود و گاهی تصمیمات غلط مسئولان هم به این بحران‌ها دامن زد. شاید بتوان گفت فعالیت‌های مرتبط با حوزه گردشگری و صنایع وابسته به آن بیش از سایر مشاغل در این راه آسیب دیدند.

وقتی اعلام شد که به‌دلیل شیوع گسترده ویروس کرونا لازم است مسافرت‌ها کنسل شود، فکری به حال شیوه‌های اجرای این کنسلی‌ها نشد! از یک طرف معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی و گردشگری اعلام کرد که کشور در شرایط فورس ماژور قرار دارد و لازم است قوانین متناسب با این شرایط رعایت شود و از طرف دیگر پذیرش این شرایط برای هتل‌داران و ایرلاین‌ها چندان مورد پذیرش قرار نگرفت.

بعد از این کشمکش‌ها سرانجام قرار بر این شد که ایرلاین‌ها و هتل‌داران پول رزرو‌ها را به مردم بازگردانند، اما مردم در این میان بیشتر شرکت‌های واسطه را می‌شناختند و پول خود را از آنها مطالبه می‌کردند، شرکت‌های واسط هم از عدم پرداخت پول توسط هتل‌داران و ایرلاین‌ها گلایه داشتند، حال سرانجام این کشمکش‌ها را از "علی کشفی" صاحب یکی از استارت‌آپ‌های فروش بلیط جویا شدیم که در ادامه می‌خوانید:

گردشگری | توریسم , 

ایرلاین‌های داخلی و خارجی پولی بابت کنسلی به شرکت‌های واسط پرداخت نکردند!

تسنیم: با توجه به اینکه شرکت‌های مشابه شما به‌عنوان استارت‌آپهای واسط فروش بلیط در بحران کرونا دچار مشکلات زیادی شدند، آیا سرانجام موفق به بازپرداخت کنسلی‌ها شدید؟

هم ایرلاین‌های داخلی و هم ایرلاین‌های خارجی، پولی بابت کنسلی به شرکت‌های واسط پرداخت نکردند! این شرکت‌ها به‌جای پول به ما اعتبار فروش دادند؛ به ما اعتبار دادند تا بعد از فروش بلیط، حسابمان را با آنها تصفیه کنیم.

آنها بیان کردند که "ما توان پرداخت پول کنسلی به شما را نداریم"، و به همین دلیل ما هم توان پاسخگویی به مردم را نداشتیم؛ ایرلاین‌ها تنها به دادن اعتبار بسنده کردند و عملاً وقتی پروازها بسته بودند ما هم توان نقد کردن پولمان را نداشتیم و پول به سیستم ما برنمی‌گشت.

بعد از اینکه پروازهای داخلی به‌مرور بازگشایی شدند کم‌کم پولهای ما نقد شد و در حال حاضر دیگر بدهی چندانی به مشتریان نداریم، شاید بدهی ما در حال حاضر بین 500 میلیون تا یک میلیارد تومان باشد؛ در واقع می‌توان گفت از زمان اعلام شرایط فورس ماژور در کشور ایرلاین‌ها هیچ پولی به‌صورت نقد به ما بازنگرداندند و تنها به دادن اعتبار بسنده کردند، بدهی مردم بابت کنسلی بلیطها را هم ما از کارکرد خود به آنها بازگرداندیم.

تسنیم: الآن وضعیت بازپرداخت پول کنسلیها چه در ارتباط با پروازهای داخلی و چه در ارتباط با پروازهای خارجی به چه صورت است؟

همان‌طور که گفتم در پروازهای داخلی بین 500 میلیون تا یک میلیارد هزینه کنسلی باقی مانده و پرداخت نشده است که پروسه بازپرداخت آن به‌سرعت در حال انجام است چرا که با شروع تابستان میزان سفرها بیشتر شده است. فکر می‌کنم طی چند هفته آینده این بدهی به‌صورت کامل پرداخت شود. تمام‌ پروازهای داخلی (نه خارجی)، هتلهای داخلی و خارجی، بلیط اتوبوس و قطار که تا 25 فروردین‌ماه رزرو شده بودند مسترد کردیم، فقط بخشی از پروازهای خارجی ما باقی مانده است. دلیل عدم استرداد پول بلیط‌های پرواز خارجی هم عدم بازگشایی کشورها و برقراری این پروازهاست، مخصوصاً اینکه بیشتر پروازهای ما به کشور ترکیه برقرار می‌شود و مرز این کشور هنوز باز نشده است. هواپیمایی ترکیه هم در قوانین خود تغییراتی اعمال کرده‌اند و این ایرلاین‌ها هم بابت کنسلی‌ها به ما پولی پرداخت نکردند و مانند شرکت‌های ایرانی به دادن اعتبار بسنده کردند.

هواپیمایی ترکیه هم در قوانین خود تغییراتی اعمال کرده‌اند و این ایرلاین‌ها هم بابت کنسلی‌ها به ما پولی پرداخت نکردند
ما هم امیدواریم با بازگشایی پروازهای خارجی بتوانیم از درآمد خود هزینه کنسلی‌های پروازهای خارجی را پرداخت کنیم. اما ما همچنان از ایرلاین‌ها طلبکار هستیم و احتمالاً با بازگشایی پروازهای خارجی ما تا چند دوره نباید پولی به آنها پرداخت کنیم.

گردشگری | توریسم , 

مسئولان دستورالعمل صادر کردند، اما سازوکار اجرایی نه

تسنیم: با این مشکلات اعتراضات مردم را چگونه پاسخ می‌دادید؟

به هر حال مردم حق دارند و می‌توانند اعتراض کنند. این مشکلات وقتی به‌وجود آمد که رفتار مسئولان امر غیرمسئولانه بود و تنها اعلام کردند که سفرها کنسل شود و پول مردم باید به آنها پرداخت شود، اما به‌هیچ‌وجه برای این دستورالعمل‌هایی که صادر کردند سازوکاری ارائه ندادند، پس وقتی این دستورالعمل‌ها برای ایرلاین‌ها و متصدیان دیگر ضمانت اجرایی نداشته باشد برای اجرای آن هم همکاری لازم را نخواهند داشت چرا که سازوکار بازپرداخت را تعیین نکردند.

واقعاً بازپرداخت بدهی مردم کار آسانی نبود چرا که در ابتدای بحران اصلاً پولی برای بازپرداخت نبود و بعد از آن هم که قرار شد ایرلاین‌ها اقدام به بازپرداخت پولها کنند اعلام کردند که تنها به ما اعتبار می‌دهند و بعداً از فروش کم می‌کنند، عملاً پولی در این میان به ما پرداخت نشد.

تسنیم: پس در واقع پولی به شما پرداخت نشد؛ حمایت‌های دیگری که قرار بود شامل حال استارت‌آپ‌ها و فعالان حوزه گردشگری بشود چطور؟ آیا این حمایت‌ها شامل حال شما هم شد؟

ما هم در مورد حمایت‌ها حرفهای زیادی شنیدیم اما چیزی از آن ندیدیم. ما از یک طرف به‌عنوان استارت‌آپ دانش‌بنیان شناخته می‌شویم و با معاونت علمی ریاست جمهوری ارتباط داریم و از یک طرف دیگر به‌عنوان فعال حوزه گردشگری شناخته می‌شویم.

یک‌سری تسهیلات در معاونت علمی وجود دارد و پیشنهاداتی هم به ما ارائه شد اما آنها هم مشروط است، به‌عنوان مثال باید برای دریافت نوعی از تسهیلات سندی ارائه شود که بتوان 80 درصد آن را وام گرفت که متأسفانه ما این امکان را نداشتیم. گونه‌های مختلفی از تسهیلات را ارائه می‌دادند که ما امکان استفاده از هیچ‌کدام را نداشتیم.

دولت می‌توانست ورود جدی‌تری برای کمک به استارت‌آپها داشته باشد

تسنیم: جدای از بحث ارائه تسهیلات که دریافتش هم برای استارت‌آپها کمی سخت است، آیا امکان حمایتی دیگری از جانب نهادهای دولتی وجود داشت؟

دولت جدای از تسهیلات، می‌توانست ورود جدی‌تر و کاراتری در حوزه بیمه و مالیات داشته باشد؛ برای مهلت دادن به شرکت‌ها در این حوزه هم صحبتهایی شد اما تصمیمات اتخاذشده کارایی لازم را نداشت. چند ماه بیمه و مالیات را برای ما معوق کردند اما وقتی وارد تابستان شدیم تمام این معوقات را از ما دریافت کردند. تنها کاری که دولت در این زمینه برای ما انجام داد تقسیط این بدهی‌ها بود. هیچ درخواست مالی از طرف دولت از بین نرفت فقط تا پایان ماه شهریور ماه تقسیط شد.

البته من در جریان هستم که برخی از همکاران ما توانستند از این تسهیلات استفاده کنند چون شرایطش را داشتند و ما نداشتیم.

تسنیم: با وجود مشکلاتی که وجود داشت چگونه توانستید به فعالیت خود ادامه بدهید و آیا در این مدت تعدیل نیرو هم داشته‌اید یا خیر؟

نمی‌توان گفت که از شرایط بحران دور شده‌ایم و در این مدت تنها توانسته‌ایم به 25 درصد فروش سابقمان دست پیدا کنیم. بخش زیادی از این فروش هم صرف بازپرداخت کنسلی‌های دوران کرونا می‌شود. امیدوارم به فصل تابستان که این مشکلات رفع بشود.

ما خوشبختانه با وجود تمام مشکلاتی که وجود داشت تعدیل نیرو نداشتیم و تنها چند نفر از نیروهایمان به‌دلیل شرایطی که پیش آمده بود و ما هم درگیر آن بودیم از ما جدا شدند ولی ما تعدیل نیرو نداشتیم. از 150 نیروی فعالمان تنها 10 نفر همکاری خود را با ما خاتمه دادند. در ایام بحران، به همکاران اعلام کردیم که با توجه به شرایط پی‌آمده امکان فعالیت به‌صورت تمام‌وقت وجود ندارد و همین فعالیت نیمه‌وقت بود که باعث شد این چند نفر با ما قطع همکاری کنند. اما حالا شرایط را به قبل بازگرداندیم.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار