gardeshban.ir

گزارش/
صنعت گردشگری دارای ظرافت و پیچیدگی‌های خاص خود است، به‌گونه‌ای که ساختار این صنعت در هنگام بروز هرگونه بحران نظیر بحران‌های طبیعی، بهداشتی، سیاسی و حتی اقتصادی بسیار حساس، شکننده و آسیب‌پذیر است.
کد خبر: ۲۸۰۹۳
تاریخ انتشار : جمعه ۰۶ تير ۱۳۹۹-1399 April 06
گردشبان (gardeshban.ir) :

با توجه به بروز بحران بیماری کرونا در جهان و رکود کامل فعالیت‌های مربوط به صنعت گردشگری به‌ویژه در ایران، این صنعت نیاز به یک شوک اساسی برای ادامه حیات خود دارد. از این رو فعالان در حوزه دفاتر خدمات مسافرتی به‌عنوان مولدان و تولیدکنندگان سفر و  کارکنان واحدهای اقامتی و سایر تأسیسات گردشگری به‌عنوان عرضه‌کنندگان خدمات سفر، ضمن برنامه‌ریزی و ایجاد خلاقیت در حرفه خود نیاز به حمایت و پشتیبانی بخش دولتی و نهادهای عمومی دارند تا مجدد بر روی ریل توسعه قرار گرفته و به حرکت درآیند.

بی‌شک در سالی که سال جهش تولید نام‌گذاری شده، حمایت از عرضه‌کنندگان و تولیدکنندگان  مقوله سفر که در حال حاضر به‌واسطه شیوع بیماری کرونا با مشکلات فراوانی دست‌وپنجه نرم می‌کنند امری ضروری و اجتناب‌ناپذیر است. لذا در این وهله به راهکارهایی که می‌تواند در مواقع بحرانی ثمربخش و حتی پیشگیرانه و عمل‌گرایانه بوده  و از تبعات زیان‌بار بحران‌ها جلوگیری نموده یا می‌تواند مرهمی بر زخم ناشی از این بحران‌ها باشد می‌پردازیم.

لازم به ذکر است هرگونه حمایت از فعالان صنعت گردشگری اعم از ارائه تسهیلات و یا سایر حمایت‌ها باید به حفظ نیروی  متخصص کار در این تأسیسات بینجامد.

برخی راه‌کارهای پیشنهادی در راستای عبور از بحران‌هایی نظیر بیماری کرونا عبارت‌اند از:

-لزوم تشکیل دبیرخانه دائمی مدیریت بحران گردشگری در استان‌ها

- تهیه طرح مطالعاتی شناسایی انواع بحران‌ها در گردشگری و تدوین استراتژی خاص برای عبور از هر بحران

- استخراج و اطلاع‌رسانی تحقیقات سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) در زمینه راه‌کارهای بین‌المللی در خصوص رونق مجدد سفر و راهکارهای کنترل بیماری کرونا در هنگام سفر

- استفاده از ظرفیت‌های علمی دانشگاه‌ها در راستای سوق دادن نگارش مقالات و پایان‌نامه‌های دانشگاهی در راستای آسیب‌شناسی بحران‌های گردشگری و یافتن راهبردها و ارائه راهکارهای پیشگیری و یا ارائه سیاست‌های راهبردی

- جلب همکاری رسانه‌ها همچون صداوسیما و اختصاص بخش‌های گفتگوی ویژه خبری در شبکه‌های صداوسیما با موضوع بحران‌های گردشگری به‌عنوان یک دغدغه ملی و آگاه‌سازی عموم مردم و فعالان گردشگری در این زمینه و همچنین تهیه و تدوین گزارش‌های مستند خبری و تصویری به‌منظور آگاهی هرچه بیشتر مسئولینی که به‌صورت غیرمستقیم (همچون بانک‌ها) با بحران‌های صنعت گردشگری مربوط هستند

- تعیین و تقسیم‌بندی وظایف و نوع حمایت‌های (مالی، معنوی و اجرایی) دستگاه‌ها و نهادهای ذی‌ربط در مواقع بحران گردشگری به‌عنوان یک وظیفه ملی

- لزوم تصویب ضوابط و دستورالعمل اجرایی توسط نهادی همچون: شورای عالی میراث‌فرهنگی و گردشگری ویژه دستگاه‌ها، نهادها، شرکت‌ها، صنایع بزرگ و کوچک، مراکز فرهنگی و درمانی برای اجرای طرح سفرهای اجباری ویژه کارکنان خود از یک سو به‌منظور بازپروری و ارتقا، سلامت روحی و جسمی کارکنان و خانواده‌های آن‌ها و از سوی دیگر انعقاد قرارداد اجرای این سفرها  با دفاتر خدمات مسافرتی در راستای حمایت از فعالیت مجدد این دفاتر

- لزوم تخصیص تسهیلات بلاعوض از محل کمک‌های فنی و اعتباری از طریق سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان‌ها در قالب انعقاد تفاهم‌نامه طرح‌های اقتصادی، فرهنگی و گردشگری ویژه مراکز گردشگری که نیاز فوری به تزریق  نقدینگی دارند

- تخصیص یارانه نقدی از طرف دولت ویژه آن دسته از تأسیسات گردشگری که به‌عنوان واحدهای کم‌درآمد و آسیب‌پذیر محسوب می‌شوند

- پرداخت تسهیلات کم‌بهره از سوی بانک‌ها ویژه متقاضیان تأسیسات گردشگری از منابع استانی با تنفس یک تا دو ساله

- تخصیص تسهیلات ویژه  بانکی به‌منظور راه‌اندازی استارت‌آپ‌های گردشگری با موضوع ارائه طرح‌هایی برای برون‌رفت از بحران‌های ناشی از بیماری کرونا

- تسهیل در فرآیند پیچیده بانک‌ها به‌منظور پرداخت وام به‌صورت وام بدون ضامن با ارائه سفته و مواردی از این دست به‌منظور کاهش زمان پرداخت وام

- تدوین دستورالعمل یکسان‌سازی، ساز و کار پرداخت تسهیلات بانکی ویژه تأسیسات گردشگری و حذف برخوردهای سلیقه‌ای

- تخصیص اعتبارات استانی و ملی به‌منظور برگزاری هفته‌های فرهنگی با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در راستای بازاریابی گردشگری به‌ویژه در مناطق روستایی

 - لزوم تعیین ردیف بودجه در حوزه مدیریت بحران استانداری‌ها با ردیف اختصاصی ویژه بحران‌های گردشگری

- تخصیص ارز دولتی (4200 تومانی) به‌منظور واردات تجهیزات هتلداری مورد نیاز که در کشور تولید نمی‌شود نظیر: عایق‌های انرژی و تأسیسات انرژی هوشمند به‌منظور کاهش هزینه‌ها و جلوگیری از اتلاف منابع و انرژی و همچنین ارائه تخفیفات گمرکی ویژه این محصولات

 -لزوم تشکیل صندوق سرمایه توسط جوامع و انجمن‌های گردشگری و انتفاع و بهره‌مندی برای واحدهای عضو صندوق در مواقع اضطراری

- لزوم ارائه معافیت‌های مالیاتی و حق بیمه کارفرمایان تأسیسات گردشگری حداقل به مدت یک سال

- برپایی جشنواره‌ها  و کارناوال‌های گردشگری در استان‌ها با موضوع فرهنگ‌سازی اجرای دستورالعمل‌های بهداشتی در هنگام سفر

 - تولید محتوایی مجازی (انیمیشن، کلیپ، تور مجازی، واقعیت افزوده) به‌منظور ترغیب و تشویق مردم به سفر آگاهانه در ایام پساکرونا و کاهش آثار روانی این بیماری منحوس در جامعه

- لزوم برنامه‌ریزی مدیران و کارکنان کلیه تأسیسات گردشگری و صنایع وابسته به‌منظور حرکت به سمت استفاده از فناوری الکترونیک و فضای کسب‌وکار در فضای مجازی

- لزوم انعقاد تفاهم‌نامه توسط انجمن‌های دفاتر خدمات مسافرتی استان‌های هم‌جوار با یکدیگر برای رونق گردشگری داخلی به‌عنوان جایگزین تورهای ورودی در مواقع بحران

- تعریف کریدور گردشگری هوشمند درون استانی با محوریت گردشگری سلامت و بوم‌گردی

- تهیه بسته‌های سفر با خلاقیت و نوآوری توسط دفاتر خدمات مسافرتی به‌منظور رونق دوباره سفرها همراه با دستورالعمل‌های سلامت

امید می‌رود تا در عصر انفجار فناوری ارتباطات بتوان با تکیه بر خرد جمعی از این بحران عالم‌گیر به‌سلامتی عبور نموده و  رونق دوباره این صنعت را در کشور عزیزمان ایران  به نظاره بنشینیم.


پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار