gardeshban.ir

روستایی به نام گره بان در استان کرمانشاه وجود دارد که در شهرستان هرسین قرار گرفته و به دلیل معماری روسی که بناهای آن دارد سبب شده تا در بین گردشگران بسیار جذاب و نامدار باشد.
کد خبر: ۲۸۱۰۳
تاریخ انتشار : شنبه ۰۷ تير ۱۳۹۹-1399 April 07
گردشبان (gardeshban.ir) :
این روستا جزئی از آثار باستانی و جاذبه های گردشگری استان کرمانشاه محسوب می شود و محل دفن بسیاری از بزرگان اهل حق بوده است.

این روستا به عنوان یکی از عمده ترین مراکز فرآوری گلاب و عرقیجات مشهور است و محصولات آن در سراسر کشور و حتی خارج کشور نظیر فرانسه نیز توزیع می شود. 

اهالی این روستا در زمینه‌های سازندگی کار  می‌کنند که از جمله شغل‌های آنان می‌توان به کشت و کشاورزی، باغ و باغداری، دام و دامداری، پرورش و تولید نهال، گل و گلاب محمدی و گیاهان دارویی اشاره کرد. در ادامه این مطلب همراه باشید تا بیشتر با روستای گره بان در کرمانشاه آشنا شوید.

روستای جذاب گره بان با معماری روسی در کرمانشاه+تصاویر

استان کرمانشاه را می توان به عنوان بهشت گردشگری ایران نام برد چرا که این استان نه تنهای در زمینه آثار تاریخی بلکه دارای طبیعت و چشم اندازه های بسیار ویژه و جذابی می باشد. 

کرمانشاه به دلیل آثار هنری و تاریخی که دارای می باشد و یکی از قطب های گردشگری کشور به شمار می رود و هنگامی که واژه ها پاسخگوی اینهمه شگفتی های گردشگری این استان نباشند، تنها راه رزرو هتل و بستن چمدان است تا پا در این شهر شگفت انگیز بگذاریم جایی که تاریخ ایران نه تنها در عصر معاصر، که از ابتدای تمدن آریایی و شکوه تاریخ ساسانیان را در آن به عینه می توان دید که همانا دیدن این آثار جز افتخار و غرور را القا نمی کنند و هر بیننده ای را به تحسین وادار می کند.

ما هم این بار به سمت روستایی که شاید کمتر نام آن به گوشتان خورده باشیم رفته ایم به نام روستای گره بان در کرمانشاه که به دلیل معماری روسی که دارا هست بسیار روستایی جذاب و نامدار است. روستای گره بان در کرمانشاه مکانی بسیار مقدس برای اهل تصوف است و دلیل آن وجود مکانی به عنوان "اجاق حضرت آقا بخش” و اجاق دیگر بزرگان این فرقه از جمله اولیا و نزدیکان این فرقه می باشد. در این منطقه هر روز به غیر از جمعه ها به صورت نذری از مهمانان پذیرایی می شود.

روستای جذاب گره بان با معماری روسی در کرمانشاه+تصاویر

مختصری از تاریخ روستای گره بان در کرمانشاه

اگر بخواهیم مختصری از تاریخ روستای گره بان در کرمانشاه را بگوییم مطابق با آنچه که باستان شناسان گفته اند آثاری از سکونت در این روستا پیش از تاریخ مشاهده شده که نشان دهنده ی مناطقی پربار و دارای اهمیت بالایی در خاورمیانه و قاره آسیا می باشد. 

از قدیمی ترین نشان های حضور انسان در این روستا به دوره های پارینه سنگی نیز می رسیم که با پیدا شدن چند تبر سنگی در منطقه هرسین کنونی اثبات شده است که قدمتشان حداقل دویست هزار سال تخمین زده می شود، این نشان می دهد که قدمت این روستا بسیار بالا است. 

جالب است بدانید که استان کرمانشاه در زمان ساسانیان به عنوان پایتخت ییلاقی مورد استفاده بوده و پس از ظهور اسلام و ورود اعراب به ایران و از قرن یازده به بعد فرقه اهل حق بوجود آمده است و طایفه ای که در گره بان زندگی می کنند ملقب به آتش بیگی یا مشعشعی ها هستند که یکی از طوایف این فرقه بوده و با استفاده از امکانات و کمک های پیروان خود نسبت به ساختن این مکان و حفظ و نگهداری و توسعه آن اقدام نموده اند.

روستای جذاب گره بان با معماری روسی در کرمانشاه+تصاویر

شرایط اقامت در روستای گره بان کرمانشاه

برای اقامت در این کرمانشاه اگر تمایل نداشتید که در هتل های این شهر بمانید می توانید شب را در کنار اهالی مهمان نواز روستا گره بان در کرمانشاه بمانید. اما توجه داشته باشید که هتل هایی که در شهر وجود دارد نظیر پارسیان و هتل لاله بیستون جز بهترین ها در این استان به شمار می روند. در فصل هایی که این روستا شرایط پذیرایی از مسافران زیادی را دارد بازارچه هایی از غذا و محصولات محلی هم در این روستا وجود دارد که به صورت نذری بین گردشگران توزیع می شود، همه این شرایط بسته به میزان حضور گردشگران به شیوه های مختلفی اعمال می گردد.

روستای جذاب گره بان با معماری روسی در کرمانشاه+تصاویر

عرقیجات در روستای گره بان در کرمانشاه

روستای گره بان دارای شهرت جهانی از لحاظ تولید عرقیجات می باشد. با توجه به این که معیشت مردم این روستا از روش های گوناگونی نظیر کشاورزی، دامداری و فرآوری محصولات صنعتی نیز می گذرد. 

همت بلندی در انجام فعالیت های تولیدی به صورت با کیفیت دارند که مبین آن برندهای عرقیات گیاهی با نام همین روستاست که شهرت جهانی دارند و گلاب گل محمدی و عرق نعنای این منطقه به سراسر کشورهای جهان صادر می گردد. با توجه به خاک حاصلخیری که در این منطقه وجود دارد فرصت فوق العاده ای برای اهالی این روستا به وجود می آورد که باعث می شود دست هیچ گردشگری برای خرید سوغاتی های با کیفیت و استفاده از غذاهای محلی بینظیر این منطقه خالی نماند و طعم اصالت و کیفیت به عنوان خاطره ای فراموش نشدنی در اذهان گردشگران این منطقه باقی بماند.

روستای جذاب گره بان با معماری روسی در کرمانشاه+تصاویر

رعایت نظم در روستای گره بان

یکی از مهمترین مواردی که در روستای گره بان رعایت می شود نظم و معماری بی نظیر آن است. این روستا باغچه ها و آب نماهای بسیار جذابی دارد و برای رسیدن به بنای اصلی باید از بلوار بزرگی که بسیار زیبا با گلکاری های هنرمندانه تزیین شده و پهنا و ابهت آن هرچقدر به عمارت اصلی که مقبره نزدیک می شوید بیشتر خودنمایی می کنند، که گویی فرش رنگارنگی تا سر قله کوه پهن شده است. 

زمانی که در این روستا در حال گشت و گذار هستید ابتدا در دامنه کوه یک مسیر توسط نگهبانی بسته شده است که اسلوب خاصی در آن رعایت شده که برای ورود به حریم عمارت اصلی مد نظر قرار گرفته است و دلیل این کار آنست که این عمارت در روزهای جمعه و حتی برخی از ماه های سال از دسترس گردشگران خارج می شود و دلیل آن را رسیدگی به امور داخلی و انجام امور خاص و برداشت محصولات روستا و انجام مراسمات مذهبی خاص اهالی این روستا بیان می کنند. این امر دلیلی است که گردشگران می بایست قبل از حرکت به سوی این روستا و بازدید از آن نسبت به پذیرش آن اطلاع حاصل نمایند.

روستای جذاب گره بان با معماری روسی در کرمانشاه+تصاویر

مسیرهای ارتباطی به روستای گره بان در کرمانشاه

اگر خواستید به سمت این روستا بروید راه های مختلفی نظیر هواپیما، اتوبوس و خودروی شخصی وجود دارد که هر کدام را مایل بودید می توانید استفاده کنید. یکی از به صرفه ترین راه ها اتوبوس است که با این وسیله تنها به کرمانشاه می توانید برسید و از کرمانشاه تا روستای گره بان باید با تاکسی بروید، اما خوب هزینه ی بالایی را هم باید پرداخت کنید.

بسته به اینکه چقدر هوشمندانه سفر کنید و زمانبندی درستی برای سفر به این مکان داشته باشید، اگر با خودروی شخصی سفر کنید می توانید هزینه کمتری را برای این سفر صرف نمایید ولی در مجموع هزینه رفت و آمد به این روستا و بهمراه دو روز اقامت در آن با احتساب امکاناتی که اهالی این روستا در اختیارتان می گذارد می توان مبلغی حدود هر نفر ۲۵۰ تا ۴۰۰ هزار تومان را برآورد کرد.


مسیر دسترسی به روستای گره بان در کرمانشاه

به منظور دسترسی به روستای گره بان در کرمانشاه می بایست ابتدا خودتان را به سمت استان کرمانشاه برسانید و سپس به با تاکسی ها و ماشین های شخصی که در این منطقه وجود دارد خودتان را به سمت روستای گره بان در کرمانشاه برسانید. برای رسیدن به این روستا ابتدا باید میدان شهدا و بعد از بلوار شهید کشوری بروید و پس از عبور از شهرک صنعتی فرامان که در چند کیلومتری بعد از دوراهی شهرک بیستون در سمت راست هرسین است بروید. از این به بعد می بایست از محلی هایی که در این منطقه هستند مسیر دقیق را بپرسید تا بتوانید خودتان را به موقعیت مربوط برسانید.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار