gardeshban.ir

تابستان در راه است و درست یا غلط، بسیاری از اماکن گردشگری در حال بازگشایی بعد از حدود ۵ ماه تعطیلی کامل هستند. البته این تنها استخرها نیستند که عطش تفریح و آب تنی در آن ها در حال بیدار شدن است.
کد خبر: ۲۸۱۱۱
تاریخ انتشار : شنبه ۰۷ تير ۱۳۹۹-1399 April 07
گردشبان (gardeshban.ir) :
استخر ها، سواحل، دریاچه ها و آب گیرهای طبیعی پرطرفدار در هر شهر و کشوری دوباره اجازه بازگشایی پیدا کرده اند. اما سوال اصلی در زمانی که هنوز کرونا حکم رانی می کند این است که آیا کرونا از طریق تفریحات آبی منتقل می شود یا خیر؟ انتقال کرونا از طریق تفریحات آبی یکی از مهم ترین دغدغه ها تفریحی امروز به شمار می رود و امروز قصد داریم تا به این مورد بپردازیم که چگونه هنگام شنا از ابتلا به کوید ۱۹ در امان بمانیم.


تا آن جایی که دانشمندان و محققین حوزه پاندمی ها در مراکز کنترل و جلوگیری از بیماری ها  اطلاع دارند این گونه جدید از ویروس کرونا از طریق استخر، سوناها و یا زمین های بازی-آبی منتقل نمی شود. اما نمی توان به این حد از اطلاعات و استنادات دل خوش کرد و مطمئن بود که در بسترهایی مانند استخر و اماکن تفریحی آبی هیچ خطر ابتلایی در کمین ما نیست! به یاد داشته باشید که موارد ابتلا و نوع عملکرد این ویروس همچنان در دست بررسی است و ندانسته های ما در مورد کوید ۱۹ بسیار کم تر از دانسته های مان در زمینه این بیماری است. با این همه کارکردهای بهداشتی وجود دارد که می تواند ما را از ابتلا به این بیماری در زمان شنا و استفاده از فضای استخر محفوظ نگه دارد.

میزان کشندگی مواد ضد عفونی کننده در استخر

به طور معمول، ویروس ها نباید در آب استخر که پر از مواد ضد عفونی کننده شیمیایی هستند دام بیاورند. رابرت گِلَتر، یکی از پزشکان پاندمی شناس در مورد موقعیت زمان حاضر و مقابله ما با ویروس کرونا می گوید؛ «تا به امروز هیچ مشاهده ای در رابطه با این که ویروس های هم خانواده قبلی کرونا مانند سارس و کوید ۲ می تواند از طریق انسان ها در استخر، سوناهای بخار و سونا خشک به یکدیگر منتقل شود وجود ندارد.» 

با توجه به نام علمی این بیماری (کوید ۱۹)، استفاده از میزان استنداردی از کلر و برُم در آب استخر، دیگر امانی به هیچ ویروسی برای زنده ماندن نمی دهد. البته اگر این میزان از این دو ماه شیمیایی به طور دقیق در آب استخر ریخته شود می تواند از انتقال کرونا از طریق تفریحات آبی به افراد جلوگیری کند و کسانی که برای تفریح به فضاهایی همچون استخر و پارک های آبی می روند خیال شان از هر بابتی راحت باشد. اما با تداوم پاندمی موجود، اهمیت مراقبت و رعایت نکات بهداشتی دوچندان می شود. و این درجه اهمیت در جایی مانند استخر نیز به مراتب بیش تر هم خواهد شد.

تکلیف سواحل و دریاچه ها چه می شود؟

به نظر می رسد کوید ۱۹ در این اماکن طبیعی آبی هم نتواند خطر ساز باشد. یکی از عمده دلایلی که می توان برای این ادعا آورد این است که کم تر موجود زنده ای را، به ویژه انواع ویروس و باکتری، می توان پیدا کرد که در آب های شوری مانند اقیانوس و دریا و دریاچه بتوانند دوام بیاورند. 

کاترین بومگارتن (Katherine Baumgarten) مدیر انجمن کنترل عفونت و بیماری های واگیر در این رابطه می گویئد؛ «در زمان استفاده از آب دریاچه و اقیانوس تنها کافی است که از میزان نمک لازم موجود در آب مطلع شویم. اگر میزان نمک بالا باشد، خطری شما را تهدید نمی کند و ویروس نمی تواند در آن دوامی داشته باشد.» یکی از خطراتی که ممکن است انتقال کرونا از طریق تفریحات آبی، به ویژه دریا و دریاچه را بالا ببرد، ترکیب شدن آب های آلوده و فاضلاب ها با آب دریا و استخر و دریاچه است. 

دکتر گِلَتر در این رابطه می گوید که اگر آلودگی از آب های آلوده به آب های استخر و دریا راه پیدا کند، به طور قطع، انتقال کرونا غیر قابل کنترل خواهد شد. محققین حوزه پاندمی پیشنهاد می دهند که کوید ۱۹ از طریق آلودگی های انسانی منتقل نمی شود. حتی میزانی از این ویروس در آب های آلوده پیدا شده است که باز هم دلیل محکمی برای انتقال آن از طریق آب را معرفی نمی کند. از طرف دیگر، این حق هر کسی است که نخواهد، به هر دلیل بهداشتی، در آب های آلوده شنا کند.

بزرگ ترین نگرانی در مورد ابتلا به کوید ۱۹ در زمان شنا، درست زمانی است که شما با جمعیتی دیگر در جایی مانند استخر، ساحل و دریاچه برای تفریح جمع می شوید. البته این نگرانی مرتبط به آبی که همگی در آن شنا می کنید نیست بلکه خطر ابتلا زمانی بالا می رود که در فضای اطراف آب، خودآگاه و یا ناخودآگاه، شما در تماس با دیگران هستید. 

خراج از آب در ساحل دریا و یا دریاچه، اسب سواری در ساحل، نشستن بر روی سندلی های تعبیه شده اطراف استخر و زمانی که افراد در کنار هم در چنین فضاهایی جمعیتی را می سازند. بیش ترین نگرانی زمانی است که در چنین اماکن تفریحی، کسی شروع به سرفه کردن می کند و یا زمانی که شما در حال گفتگو با آشنا و دوستی هستید و از سلامت کامل او خبر ندارید. همان طور که بارها گفته شده است، ویروس کرونا از طریق ذرات بسیار ریز عطسه و سرفه منتقل می شود و این خطر زمانی که در جایی شلوغ قرار دارید بیش تر می شود.

خطر واقعی کوید 19 در زمان شنا کجاست؟

گرچه کوید ۱۹ از انسان به انسان منتقل می شود، در این میان هنوز یک موقعیت برای مبتلا شدن به این ویروس با لمس سطوح آلوده داریم. در فضاهایی که برای شنا انتخاب می کنیم، ممکن است نه خود آب مورد انتقال کرونا از طریق تفریحات آبی باشد بلکه اتاق های تعویض لباس، کمدهای لباسی که به طور مشترک در سانس های مختلف مورد استفاده قرار می گیرند باعث انتقال شود. در ساحل دریا و دریاچه هم به همین شکل تخت های شنا و تخته های شنایی که به طور مشترک کرایه می شوند باعث انتقال شوند.

اشتراک وسایل شنا در ساحل و استخر

وسایل شنا خود را در ساحل و استخر حتی با دوستان تان به اشتراک نگذارید. قایق ها، توپ های بازی ساحلی، غذاهای آماده بعد از هر بار استفاده باید ضد عفونی شوند. بسیاری از محققین این حوزه تاکید می کنند که از به اشتراک گذاشتن میان وعده ها و نوشیدنی ها در ساحل و استخر خودداری کنید. حتی استفاده از گوش گیرها و بینی گیرها به صور مشترک می تواند دردسر ساز باشد و شما را مبتلا کند.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار