gardeshban.ir

به مناسبت هفته حج/
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت تاکید کرد: در چنین وضعی انجام فریضه حج با حضور جمعی که سلامتی زائر آسیب نبیند و امکان رعایت شرایط حج‌گزاری را بر اساس پروتکل‌های هر دو کشور ممکن کند، از تعطیلی آن بهتر بود.
کد خبر: ۲۸۱۲۰
تاریخ انتشار : شنبه ۰۷ تير ۱۳۹۹-1399 April 07
گردشبان (gardeshban.ir) :
حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعبدالفتاح نواب، نماینده ولی‌فقیه در امور حج و زیارت با انتشار پیامی هفته حج را قرارگاهی برای هماهنگی و آمادگی بیشتر زائران و بهره‌مندی همگان از عطر این فریضه الهی دانست و گفت هفته حج امسال درحالی انجام می‌شود که جهان از ویروس منحوس کرونا به تنگ آمده و فعالیت‌های مختلف جامعه را نیمه‌تعطیل کرده است.

در متن پیام نماینده ولی فقیه در امور حج به مناسبت آغاز هفته حج آمده است:

باسم رب البیت الحرام   

وَ أَذِّنْ‌ فِی‌ النَّاسِ‌ بِالْحَجِّ یَأْتُوکَ رِجالًا وَ عَلی‌ کُلِّ ضامِرٍ یَأْتِینَ مِنْ کُلِّ فَجٍّ عَمِیقٍ* الحج: ۲۷

در میان مردم به حج فراخوان تا پیاده و سواره بر شتران لاغر از راه‌های دور به سوی تو آیند در ماه‌های حج نسیم رحمانی دعوت الهی توسط خلیلش حضرت ابراهیم علیه السلام به مشام عارفان بالله می‌رسد و بندگان مخلص خداوند سرگشته حضور در این میهمانی شبانه‌روز در تلاش هستند.

دعوت خداوند از مردم است تا در خانه‌ای که برای آنان و رشد معنویشان ایجاد شده حضور یابند.

إِنَّ أَوَّلَ بَیْتٍ وُضِعَ لِلنَّاسِ لَلَّذِی بِبَکَّةَ مُبَارَکًا وَهُدًی لِلْعَالَمِینَ‌* آل عمران: ۹۶

نخستین خانه‌ای که برای مردم [و نیایش خداوند] قرار داده شد، همان است که در سرزمین مکه است، که پربرکت و مایه هدایت جهانیان است.

امام راحل عظیم الشأن قدس سره می‌فرماید:

بیت‌اللَّه الحرام اوّل بیتی است که برای ناس بنا شده. بیت همگانی است. هیچ شخصیتی و هیچ رژیمی و هیچ طایفه‌ای حق تقدّم در آن را ندارد. اهل بادیه و صحرانشینان و خانه به‌دوشان با عاکفان کعبه و شهرنشینان و دولتمردان، در آن یکسانند. این بیت معظم برای ناس بنا شده و برای قیام ناس و نهضت همگانی و برای منافع مردمی. و چه نفعی بالاتر و والاتر از آن که دست جباران جهان و ستمگران عالم از سلطه بر کشورهای مظلوم کوتاه شود و مخازن عظیم کشورها برای مردم خودِ آن کشورها باشد! بیتی که برای قیام تأسیس شده است، آن هم قیام ناس و للناس، پس باید برای همین مقصد بزرگ در آن اجتماع کرد و منافع ناس را در همین مواقف شریف تأمین کرد رمی شیاطین بزرگ و کوچک را در همین مواقف انجام داد. (از پیام امام خمینی قدس سره به مناسبت عید سعید قربان، ۷/ ۶/ ۱۳۶۳ هـ. ش)

این خانه برای هدفی والا که همانا اوج معرفت، بندگی و دلدادگی عباد با معبود خویش و توجه به جایگاه و ارتباط با سایر حاجیان است بنا شده است.

مقام معظم رهبری مد ظله پیرامون این فریضه الهی می‌فرمایند:

فریضه‌ حج، آنگاه که با معرفت و هوشیارانه به جای آورده شود، به مسلمان حج‌گزار و به امت بزرگ اسلامی فیض می بخشد، حاجی را به صفا و پاکی و معنویت سوق می‌دهد، و امت را به اِتّحاد و عِزّت و اِقتدار نزدیک می‌کند. گام اول برای حاجیان، خودسازی است. اِحرام و طواف و نماز، مَشْعَر و عرفات و مِنی، قربانی و رَمْی و حَلْقْ، همه و همه، مظاهر خشوع و فروتنی انسان در برابر خداوند و جایگاه ذکر و تَضَرُّع و تقُّرب به او است. این مناسک پرمعنی را نباید از سر غفلت گذرانید. مسافر دیار حج، در همه ی این مراسم باید خود را در محضر حق متعال بداند، خود را در انبوه متراکم جمع، با محبوب تنها ببیند، با او راز و نیاز کند، از او بخواهد و به او دل ببندد، شیطان و هوی را از دل خویش براند، و زنگار حِرص و حَسَد و جُبْنُ و شهوت را از خویش بِزُداید. خدا را بر هدایت و نعمتش سپاس گوید، دل را بر مجاهدت در راه خدا، رام کند، مهربانی به مؤمنان و بیزاری از معاندان و حق ستیزان را در دل بپروراند، عزم خویش را بر اِصلاح خود و اِصلاح دنیای پیرامون خود استوار سازد، و با خدای خود بر آبادی دنیا و آخرت، پیمان بندد.

حج درعین حال، یک حرکت دستجمعی است. دعوت الهی به حج برای آن است که مؤمنان خود را در کنار یکدیگر ببینند و نُمادی از وحدت پیکره ی مسلمین را به چشم خود بنگرند. حج برای تقرب دستجمعی به خدا و بَرائت دستجمعی از شیاطین اِنْس و جِن است. تمرین اتحاد و پیوستگیِ امت اسلامی است. و امت اسلامی هرگز مانند امروز به این برادری بایکدیگر و برائت عَلَنی از مُشْرِکین و مستکبرین، نیاز نداشته است.  (پیام ۲۹ دیماه ۱۳۸۳)

هفته حج که قرارگاهی برای هماهنگی و آمادگی بیشتر زائران و بهرمندی همگان از عطر این فریضه الهی است امسال در حالی انجام می‌شود که جهان از ویروس منحوس کرونا به تنگ آمده و فعالیت‌های مختلف جامعه را نیمه تعطیل کرده است و بر انجام این فریضه نیز اثر گذاشته است به گونه‌ای که برخی از کشورهای بزرگ و با فاصله زیاد با سرزمین وحی از حضور در موسم و برگزاری حج ۱۴۴۱ انصراف دادند.

بدیهی است در چنین وضعی انجام این فریضه با حضور جمعی که سلامتی زائر آسیب نبیند و امکان رعایت شرائط حج گزاری را بر اساس پروتکل های هر دو کشور ممکن کند، از تعطیلی آن بهتر بود.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار