gardeshban.ir

در میان مشهورترین مکان‌های تاریخی در بارسلونا باید به کارهای معمار نابغه سبک مدرن، آنتونی گائودی اشاره کرد؛ کسی که نه تنها این شهر بلکه کشور اسپانیا را با سبک منحصر به فردش به نام خود ثبت کرده است.
کد خبر: ۲۸۱۶۵
تاریخ انتشار : يکشنبه ۰۸ تير ۱۳۹۹-1399 April 08
گردشبان (gardeshban.ir) :
 یکی از شناخته شده‌ترین کارهای او ساختمان کازا باتیو (کاسا باتیو) است که در میان آثار گائودی از سال ۲۰۰۵ توسط مرکز میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. اگر تعطیلات خود را در بارسلونا می‌گذرانید بازدید از این ساختمان رنگارنگ یکی از کارهای ضروری است که باید انجام بدهید. در ادامه نگاهی به این خانه خارق العاده که تبدیل به معیاری برای سبک نوگرایی در بارسلونا و سراسر دنیا شده است، می‌اندازیم.


تاریخچه کازا باتیو

ساختمان کازا باتیو در سال ۱۸۷۵ ساخته شده است اما اصلاً شبیه ساختمانی که امروز می‌شناسیم، نبود. در سال ۱۹۰۳ این ساختمان توسط یک تاجر ثروتمند بارسلونایی به نام «جوزپه باتیو اول کازانوا» خریداری شد. مالک جدید در ابتدا قصد داشت تا ساختمان را خراب کند و از زمین آن برای ساختن یک خانه جدید برای همسر و پنج فرزندش استفاده کند. در پایان تصمیم گرفت به جای تخریب، ساختمان را بازسازی کند و بخش اصلی ساختمان را برای خود و خانواده‌اش نگه دارد و بقیه ساختمان را به چند آپارتمان کوچک برای اجاره دادن تبدیل کند.

او برای بازسازی تصمیم گرفت آنتونی گائودی را استخدام کند؛ البته این انتخاب به هیچ ‌وجه تصادفی نبود. گائودی در آن زمان به خاطر مسئول بودن چند پروژه در بارسلون شناخته شده بود؛ پروژه‌هایی مانند ساگرادا فامیلیا، کاسا فیگرس و پارک گوئل! به این ترتیب گائودی کار خودش را در سال ۱۹۰۴ شروع و در سال ۱۹۰۶ به پایان رساند.

ساختمان کازا باتیو؛ نبوغ معماری در بارسلونا/عکس

نمای بیرونی کازا باتیو

گائودی کار خودش را روی نمای خارجی، طبقه اصلی، حیاط و تراس متمرکز کرد او همچنین طبقه پنجم را به ساختمان اضافه کرد تا فضای رخت‌شویی و انبار را ایجاد کند. همه ما می‌دانیم که برای تأثیر گذاشتن اولیه هرگز شانس دومی پیدا نمی‌کنیم. با دانستن این موضوع می‌توان گفت ساختمان کازا باتیو یک موفقیت کامل بوده است. نمای بیرونی ساختمان تأثیر اولیه‌ای خیلی خوبی روی بیننده می‌گذارد و بقیه ساختمان نیز شما را ناامید نمی‌کند.

نمای بیرونی ساختمان با سبک فانتزی خود نشان دهنده تخیل معمار است. این نما ترکیبی از سنگ و شیشه‌های رنگی همراه با خطوط موج‌داری است که عظمت طبیعت را متبادر می‌سازد. در نمای خارجی پنجره‌های بزرگی وجود دارند که طبقه دوم را روشن کرده و به سرعت توجه شما را به خود جلب می‌کند. پشت این پنجره‌ها بخش اصلی ساختمان قرار دارد که زمانی محل زندگی خانواده‌ی باتیو بود. یکی از دیگر ویژگی‌های نمای بیرونی ساختمان وجود شیشه‌های تزئینی و سرامیک‌های روشن رنگی است که با توجه به نوع تابش نور، ظاهر متفاوتی را ایجاد می‌کند.

ساختمان کازا باتیو؛ نبوغ معماری در بارسلونا/عکس

نباید بالکن‌های این بنا را فراموش کنیم. بالکن‌ها بخش بزرگی از شخصیت منحصر به فرد و اصیل این ساختمان هستند که از چدن و عاج رنگ‌شده ساخته شده‌اند. نمای خارجی ساختمان ۹ بالکن دارد. علاوه بر این ۴ بالکن کوچک نیز وجود دارد که در کنار پنجره‌های اصلی ساختمان به خوبی جفت شده‌اند.

ساختمان کازا باتیو؛ نبوغ معماری در بارسلونا/عکس

قسمت بالایی نمای خارجی ساختمان به شکل یک حیوان بزرگ ساخته شده از سرامیک و شیشه‌های قرمز، آبی و سبز است. بعضی می‌گویند که این حیوان یک اژدها است. در قسمت بالایی سمت چپ نمای بیرونی، برجی است که در بالای ساختمان قرار دارد و بنا را به عنوان یک مجموعه کامل شکل می‌دهد. ظاهر برج شبیه یک پیازچه سیر است و در بالای آن یک صلیب قرار دارد.

نمای داخلی کازا باتیو

برای ورود به نمای داخلی ساختمان، گائودی سه راه ورودی قرار داده است. یکی برای دسترسی به آپارتمان‌های اجاره‌ای، یکی برای فروشگاه و دیگری برای ورود به زیرزمین. ورودی اصلی به دو راهرو منتهی می‌شود که یکی برای دسترسی به آپارتمان‌های اجاره‌ای و دیگری برای دسترسی به محل زندگی باتیو است. برای دسترسی به تمام طبقات یک راه‌پله‌ی بلوطی باشکوه وجود دارد که نقش‌هایی از ستون فقرات حیوانات ماقبل تاریخی روی آن حک شده است. شاید ادامه طرح همان اژدهایی باشد که روی تراس و نمای بیرونی ساختمان وجود دارد.

در طبقه اول پشت پنجره‌های بزرگ نمای بیرونی، محل زندگی اصلی خانواده باتیو قرار دارد که روبه‌روی پاساژ «دِگارسیا» است. همچنین باید توجه شما را به سقف برآمده که به شکل یک حلزون بزرگ است و یک فضای دریایی را ایجاد می‌کند، جلب کنیم. لوستر بزرگی که وجود دارد نشان‌دهنده خورشید است. در قسمت مرکزی ساختمان حیاطی وجود دارد که به آن «حیاط نور» می‌گویند و به عنوان منبعی برای نور و تهویه هوا کاربرد دارد. با ۴ متر عرض و ۲۶ متر ارتفاع این فضا پوشیده از کاشی‌های سرامیکی سفید و آبی است که باعث می‌شود حس کنید در یک غار زیر آبی هستید.

سقف کازا باتیو

برای دسترسی به سقف باید از پله‌های مارپیچ استفاده کنید. در اتاق زیر شیروانی، گائودی اتاق خدمات شامل رخت‌شویی و محل خشک کردن لباس‌ها را قرار داده است. سقف هم خودش یک اثر هنری دیگر است، مخصوصاً به خاطر وجود ۲۷ دودکش به ارتفاع ۱۰ متر که به شکل قارچ ساخته شده‌اند.

شومینه که به‌ وسیله‌ی شیشه و سرامیک تزئین و حفاظت می‌شود، با رنگ آبی نقاشی شده تا نمایانگر ابر و باران باشد و باعث شود دوباره به زمینه‌ی آبی طراحی بازگردیم. جزئیات معماری و هنری زیادی در این خانه وجود دارند که باید کشف شوند از جمله مبلمان آن، که امیدواریم اگر به بازدید خانه آمدید از دیدن آنها لذت ببرید. این ساختمان که حالا تبدیل به موزه شده از سال ۱۹۹۳ پذیرای بازدیدکنندگان است.

اطلاعات مهم

موزه در تمام طول سال از ساعت ۹ تا ۲۱ و برای بازدید عموم از ساعت ۹ الی ۲۰ باز است.
ورودیه این بنا 23.5 یورو است که برای کودکان زیر 6 سال، همراه نابینایان و راهنماهای تور رایگان خواهد بود.
به شدت توصیه می‌شود که بلیط‌های خود را به صورت آنلاین خریداری کنید تا از گیر افتادن در صف‌های طولانی رهایی یابید.
چطور به کازا باتیو برویم
ساختمان کازا باتیو را می‌توانید در خیابان ۴۳ پاساژ دِگارسیا، یکی از خیابان‌های مهم در مرکز بارسلونا پیدا کنید. ۴ روش برای رسیدن به این ساختمان وجود دارد:

با اتوبوس از خطوط ۱۰H، ۱۵V، ۷، ۲۲ و ۲۴ همراه با اتوبوس‌های توریستی یا اتوبوس‌های شهری حرکت خود را آغاز و در ایستگاه ۳A توقف کنید.
با مترو در ایستگاه پاساژ دِگارسیا از خطوط ۲L، ۳L و ۴L
با قطار از ایستگاه پاساژ دِگارسیا
با پای پیاده به پاساژ دِگارسیا، خیابان ۴۳ پلاک ۰۸۰۰۷
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار