gardeshban.ir

روستای نوبندیان چابهار ، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان دشتیاری در استان سیستان و بلوچستان ایران است.
کد خبر: ۲۸۱۶۷
تاریخ انتشار : يکشنبه ۰۸ تير ۱۳۹۹-1399 April 08
گردشبان (gardeshban.ir) :
این روستا در دهستان نگور قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۵۷۴ نفر (۹۰خانوار) بوده‌است. نوبندیان یکی از روستاهایی است که از حیث جمعیت شناور ورودی در سطح بخش و شهرستان است زیرا در اطراف این روستا ٧ روستای دیگر با فاصله‌های نزدیک و با جمعیتی حدود ۵ هزارنفر وجود دارد.



سفر به بلوچستان و چابهار و روستاهای اطراف آن مانند روستای نوبندیان که یکی از پررونق‌ترین بازارهای این منطقه در آن قرار دارد، یکی از به یادماندنی و متفاوت‎ترین سفرهایی است که می‌توانید تجربه کنید.

روستای نوبندیان چابهار، با موقعیت اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و جغرافیایی خاص خود،منطقه دشتیاری در ۵۵ کلیومتری نرسیده به شهر ساحلی چابهار در مسیراصلی چابهار-ایرانشهر قرار دارد،یکی از مهمترین (با اهمیت ترین)روستاهای منطقه دشتیاری به شمار می رود.

روستای «نوبندیان» از جمله واقع شدن در کیلومتر ۵٠ جاده ترانزیتی «راسک به چابهار» و همچنین قرار گرفتن در ورودی مرز بین المللی «ریمدان» دارای اهمیتی خاص است.

در این روستا با توجه به موقعیت خاص آن به عنوان باراندازی پویا و فعال بالغ بر ١۵٠٠ کسبه فعال ثابت و سیار در صنف‌های مختلف فعایت می‌کنند.باتوجه به اقلیم گرم ‌و ‌مرطوب منطقه، بهتر است در فصل پاییز یا زمستان به این منطقه سفر کنید. در فصل بهار و ایام نوروز این منطقه، بیشترین حجم گردشگر خود را در طول سال دارد. بنابراین اگر ترجیح می‌دهید در زمان خلوت‌تری از منطقه بازدید کنید، فصول پاییز و زمستان مناسب‌تر است.

مردمان روستای نوبندیان مانند تمامی روستاییان دیگر مشغول کشاورزی و دامداری هستند که متاسفانه چند سالی به دلیل خشکسالی خشک و ترک شده اند.

تنوع گیاهان، بدیهی‌ترین چیزی است که در برخورد اول به چشم می‌آید.مردم این منطقه همگی بلوچ هستند وتمامی سنت های بلوچی از جمله آداب و رسوم،پوشش ظاهری را حفظ کرده اند.

پوشش مردان و زنان این منطقه نیز پوشش سنتی مردم بلوچ است. پوشش مردان بلوچ، یک پیراهن بلند و شلوار گشاد، اغلب به رنگ سفید است. هرچند لباس‌های قهوه‌ای و خاکستری هم وجود دارد.پوشش زنان بلوچ نیز پیراهن بلندی است که با شلوار و شال حریر پوشیده می‌شود.سوزن دوزی هم از جمله هنر های دستی زنان بلوچ است که نمونه های آن را می توانید در لباس‌های زنانه مشاهده کنید. علاوه بر سوزن‌دوزی، از دیگر صنایع‌دستی مردم این منطقه می‌توان به آیینه‌دوزی، کریچی‎بافی، حصیربافی و… اشاره کرد.



به دلیل نزدیکی با مرز پاکستان،معماری شهری این منطقه بی شباهت با پاکستان نیست.همینجور روابط بین اهالی این منطقه با پاکستان خوب است. . در حقیقت بلوچ‌های ایران یکی از بزرگ‌ترین مصرف‌کننده‌های محصولات پاکستانی هستند، از لباس و پارچه گرفته تا ادویه و خوراکی‌های دیگر.بازار خرید وفروش(یا بازار بازرگانی) نوبندیان از اهمیت فوق العاده ای برای مردم منطقه دشتیاری برخوردار است. 

به جرأت می توان گفت بازار نوبندیان (علیرغم بی توجهی های مسئولین و وجود کمبودهای زیاد) اکثر نیازهای مردم منطقه را تأمین می کند. در این بازار مثل سایر بازارها اجناس داخلی و خارجی(که بیشتر از کشور پاکستان است) مشاهده می شود. اکثرا بومی روستا نیستند و از روستاهای اطراف نوبندیان برای کسب درآمد به این بازار می‌آیند. در این بازار می‌توانید ادویه‌های مخصوص و معروفی را که بلوچ‌ها در غذاهایشان استفاده می‌کنند و عودهای خوشبویی را که «سوچکی» نام دارد، پیدا کنید.

روستای نوبندیان یک مسجد جامع قدیم و یک مسجد جامع جدید دارد که در حال ساخت است. در مسجد جامع جدید، کلاس‌های حوزه علمیه برای اهل تسنن نیز برگزار می‌شود و طلبه‌های زیادی برای یادگیری علوم دینی به این روستا می‌آیند.تنها مرکز فرهنگی روستا ،کتابخانه ای است که در تابستان سال ۱۳۹۷ تشکیل شده است که در آن کلاس‌های آموزشی برای بچه‌ها برگزار می‌شود. کتاب‌های این کتابخانه، اکثرا از شهرهای دیگر اهدا شده است.


مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار