gardeshban.ir

«بخشی از موزه هنرهای زیبا در کاخ سعدآباد برای نمایش آثار و هدایای ریاست جمهوری آقای روحانی در نظر گرفته شده و قرار است تا زمانِ مشخص شدن فضایی دایمی برای نمایش این آثار، هدایای ریاست جمهوری دو دوره یازدهم و دوازدهم در این فضا به نمایش درآید.»
کد خبر: ۲۸۲۰۸
تاریخ انتشار : دوشنبه ۰۹ تير ۱۳۹۹-1399 April 09
گردشبان (gardeshban.ir) :

محمدحسن طالبیان - معاون میراث‌فرهنگی وزارتخانه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی - دوشنبه ۱۸ تیر - از موافقت رییس جمهور برای تحویل هدایای نفیس و ارزشمندِ داده شده به رئیس جمهوری در دوره‌های مختلف، به این وزارتخانه خبر داد و اعلام کرد که قرار است که این اشیا و هدایا به محض تحویل در سامانه جام موزه‌های کشور ثبت شود و پس از برنامه‌ریزی‌های لازم و طراحی فضای نمایشی، به‌زودی برای عموم مردم به نمایش گذاشته شود.

اکنون محمدرضا کارگر - مدیر اداره کل موزه‌ها و اموال منقول فرهنگی و تاریخی - در گفت‌وگو با ایسنا، می‌گوید: در حال حاضر مکانی موقت در نظر گرفته شده و قرار است هدایای ریاست جمهوری نخست در قالب نمایشگاه در طبقه سوم موزه هنرهای زیبا به نمایش درآیند، تا با مشخص شدن مکانی برای نمایش دائمی آثار، آن‌ها به موزه‌ای مشخص منتقل شوند.

او با اشاره به این‌که هنوز مکان دائمی نمایش آثارِ ریاست جمهوری، مشخص نیست و در حال بررسی چند نقطه هستیم، ادامه می‌دهد: تلاش می‌کنیم تا نمایشگاه آثارِ ریاست جمهوری را تا شهریور ماه تکمیل و افتتاح کنیم.

رییس جمهور می‌تواند هدایای خود را به موزه ندهد

براساس مصوبه دولت تا دوران ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد، باید همه‌ی اسناد، دست‌نوشته‌ها و آثار اهدایی به روسای جمهوری در اختیار کتابخانه و سازمان اسناد ملی کشور قرار می‌گرفت و به این ترتیب روسای جمهور نمی‌توانستند با پایان دوره‌ی خود، آثار اهدا شده را همراه خود از ببرند، اما با پایان دوره‌ی ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد، وی نخست آثار اهدا شده به خود را از ریاست جمهوری خارج کرد و چند روز بعد خبر رسید که او بخشی از آثار اهدایی خود را به مرقد امام خمینی (ره) منتقل کرده است.

اکنون که وزیر میراث فرهنگی از رییس دولت دوازدهم درخواستِ تحویل گرفتنِ هدایای او را کرده، کارگر می‌گوید:  از دوره‌ی احمدی‌نژاد این قانون با تغییراتی مواجه شده است.

وی توضیح می‌دهد: این قانون تا دوره‌ی ریاست جمهوری خاتمی و هاشمی استفاده شد، اما در دوره احمدی‌نژاد، این قانون مصوبات دیگری را نیز همراه خود داشت که مصوبه‌ی اول را باطل می‌کردد. بر اساس تبصره‌های بعدی، قانون تحویلِ همه اسناد و دست‌نوشته‌ها به کتابخانه ملی، شامل حال رییس جمهور نمی‌شود و او در صورت تمایل می‌تواند هدایای خود را به یک موزه یا کتابخانه ملی تحویل دهد.

به گفته‌ی او؛ با این وجود این قانون برای وزرا و دیگر شخصیت‌هایی که هدایای را دریافت می‌کردند، همچنان صادق است.

موزه یادمان ریاست جمهوری در «موزه هنرهای زیبا» ایجاد می‌شود

کیا پارسا - مدیر مجموعه فرهنگی _تاریخی سعدآباد - نیز در گفت‌وگو با ایسنا می‌گوید: بر اساس برنامه ریزی انجام شده، ‌ هدایای ریاست‌جمهوری دوره‌های پیشین و هدایای دوره آقای روحانی، در طبقه سوم موزه هنرهای زیبا برای بازدید عموم قرار می‌گیرد.

او با اشاره به مذاکره وزیر میراث فرهنگی با رییس جمهور برای انتقال هدایا و آثار نفیس و ماندگار ریاست جمهوری به وزارتخانه، بیان کرد: برای نخستین بار بیش از ۳ هزار هدیه متعلق به دوره‌های مختلف ریاست جمهوری، به وزارتخانه میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی انتقال پیدا کرده که قرار است در طبقه سوم موزه هنرهای زیبا به بازدید عموم گذاشته شود.

به گفته‌ی وی، با توجه به این‌که درِ زعفرانیه مسیر عبور سفرای مختلف و میهمانان خارجی و همچنین در دسترس عموم است، برنامه‌ریزی شده تا این بخش از موزه هنرهای زیبا، به صورت نمایشگاه ادواری، هدایای ریاست جمهوری را نمایش دهد.

او با تاکید بر این‌که فضای تعیبه شده فقط مخصوص به هدایای ریاست جمهوری دوره آقای روحانی نیست و هدایای ادوار مختلف ریاست جمهوری را شامل می شود، ادامه می‌دهد: از سوی دیگر برای نخستین بار این اموال به صورت ثبت شده تحویل امنای اموال وزارتخانه میراث فرهنگی داده و اموال متعلق به میراث فرهنگی کشور خواهد شد.

وی با اشاره به این‌که موزه هنرهای زیبا با همان ظرفیتِ نمایش آثار در حال فعالیت خواهد بود، می‌افزاید: بر اساس دستور رییس جمهور، موزه یادمان ریاست جمهوری برای بازدیدِ مردم راه‌اندازی و افتتاح می‌شود.

پارسا با بیان این‌که در این فضای موزه‌ای هدایای دوره ریاست جمهوری مقام معظم رهبری،  سید محمد خاتمی و حسن روحانی در حال انتقال به وزارتخانه است، گفت: با توجه به این‌که اموال دوره مرحوم سید علی‌اکبر هاشمی رفسنجانی هم در تهران و هم در رفسنجان است، در حال مذاکره هستیم تا با تحویلِ آن‌ها به وزارتخانه، بزودی موزه هدایای ریاست جمهوری را در سعدآباد راه‌اندازی کنیم.

وی با اشاره به این‌که بخشی از اموال دوره ریاست جمهوری مقام معظم رهبری در موزه آستان قدس رضوی است و بخش قابل توجهی از آن‌ها در ساختمان ۲۴۰ سعدآباد ( کاخ شهناز) قرار دارد، اضافه می‌کند: این آثار و هدایا به دلیل کمبود مکان متاسفانه هنوز به نمایش عموم درنیامده است و امیدواریم در مراحل بعدی همه‌ی هدایای ریاست جمهوری ادوار مختلف برای عموم به نمایش در آید.

او همچنین درباره‌ی هدایای دوره ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد نیز اظهار می‌کند: وی بخشی از هدایای ریاست جمهوری دوره خود را تحویل متولیان حرم امام خمینی(ره) داده‌ است که در صورت راه‌اندازی موزه یادمان ریاست جمهوری، تلاش می‌کنیم با رایزنی‌های بعدی، این هدایا را نیز تحویل بگیریم.

پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار