gardeshban.ir

تعدادی از باستان‌شناسانی که در شمال غربی چین مشغول کاوش بودند به اکتشاف بسیار مهمی مرتبط با خاستگاه «جاده ابریشم»‌ دست پیدا کردند.
کد خبر: ۲۸۲۱۶
تاریخ انتشار : دوشنبه ۰۹ تير ۱۳۹۹-1399 April 09
گردشبان (gardeshban.ir) :
باستان‌شناسان به بقایای سکونت‌گاه متعلق به عصر برنز دست‌ یافته‌اند که در مسیر مشهورترین جاده تجاری جهان باستان قرار دارد.

این اکتشاف مهم در «دره ایلی»‌ واقع در ناحیه «سین‌کیانگ» صورت گرفته است. باستان‌شناسان موسسه «آثار فرهنگی و باستان‌شناسی سین کیانگ‌» بقایای این سکونت‌گاه را کشف کرده‌اند.

در این دره حدود ۳۰ مقبره متعلق به دودمان «هان» (۲۰۶ پیش از میلاد تا ۲۲۰ میلادی) وجود دارد. گمان می‌رود این مقبره‌ها به چادرنشینانی که زمانی در این منطقه زندگی می کردند تعلق داشته باشد.

کارشناسان حین کاوش در محل مقبره‌ها به طور اتفاقی،‌ زمانی که متوجه متفاوت بودن ‌زمین اطراف یکی از مقبره‌ها شدند،‌ به این اکشتاف دست ‌یافتند.

به این ترتیب کاوش در بخش‌های زیرین مقبره‌ها ادامه پیدا کرد و در عمق حدود ۴۸.۷۷ سانتی‌متری این مقبره‌ها بقایای دو ساختمان بزرگ (۱۸۵.۸۱ متر مربعی) در کنار بقایای سه ساختمان کوچکتر (۴۶.۴۵ متر مربعی) کشف شد.

گفته می‌شود قدمت این مکان ۵۰۰ مترمربعی به عصر برنز (۳۰۰۰ تا ۱۲۰۰ پیش از میلاد) بازمی‌گردد.

در جریان این کاوش، باستان‌شناسان همچنین تکه‌هایی از کوزه‌های سرامیکی و حجم زیادی از استخوان حیواناتی همچون، گاو، گوسفند، اسب و بز را از زیر خاک بیرون کشیدند.

اکتشافی مهم در «جاده ابریشم»

شواهدی از استفاده از آتش در این مکان و استفاده از ذغال به عنوان سوخت توسط ساکنان نیز به‌ دست آمده است.

با توجه به این موارد و گسترده بودن ابعاد ویرانه‌ها می‌توان نتیجه گرفت، ساکنان این منطقه در آن زمان بسیار پیشرفته بوده‌اند.

براساس اسناد تاریخی، این سکونت‌گاه در منطقه‌ای واقع بوده که بعدها به «جاده ابریشم» تبدیل شده است. «جاده ابریشم» مسیر ارتباطی بود که از چین، هند و ایران می‌گذشت و به مدیترانه منتهی می‌شد.

انشنت اوریجینز نوشت، نام این جاده از پرسودترین کالای این مسیر یعنی همان ابریشمی که در چین تولید می‌شد نام‌گذاری شده است.
 


پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار