gardeshban.ir

رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی/
رفیعی می گوید: با گذشت ۵ ماه از لغو سفرها پس از شیوع کرونا، هنوز بخشی از بدهی شرکت های هواپیمایی به مردم و آژانس های مسافرتی برگردانده نشده.
کد خبر: ۲۸۲۳۹
تاریخ انتشار : سه‌شنبه ۱۰ تير ۱۳۹۹-1399 April 10
گردشبان (gardeshban.ir) :
حرمت الله رفیعی حدود دو ماه پیش با اعتراض به برخورد شرکت های هواپیمایی خارجی و داخلی و خودداری از پرداخت بدهی سفرهای لغو شده پس از شیوع ویروس کرونا، بسته شدن مرزها و اعمال محدودیت در سفرها، اعلام کرد: ایرلاین ها حدود ۴۰۰ میلیارد تومان به مردم و آژانس های مسافرتی بدهی دارند. این اظهارات با واکنش تند سازمان هواپیمایی مواجه شد؛ رضا جعفرزاده ـ سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری ـ رقم ۴۰۰ میلیارد تومان را غیرمستند دانست و آن حرف ها را رد کرد و گفت: تاکنون بیش از هشت‌هزار میلیارد ریال توسط شرکت‌های هواپیمایی داخلی و خارجی بدون کسر هزینه لغو سفر به مسافران بازگردانده‌ شده است.

مقصود اسعدی سامانی ـ دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی ـ نیز همان موقع در واکنشی به اظهارات رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی گفت که بیش از ۹۵ درصد بهای بلیت هواپیما که مردم در ایام شیوع ویروس کرونا مسترد کرده‌اند به آن‌ها بازگردانده شده است. از میان ۱۷ ایرلاین داخلی تاکنون ۱۵ شرکت هواپیمایی بهای بلیت پروازهایی را که مردم در ایام شیوع ویروس کرونا مسترد کرده‌اند یا کنسل شده است بازگردانده‌اند و هیچ بدهی‌ای به مردم ندارند. شرکت هواپیمایی ایران ایر هم بابت مسترد شدن این بلیت‌ها حدود ۱۷۰ میلیارد تومان به مردم بازگردانده است. تنها بخشی از پروازهای خارجی باقی مانده که هم‌اکنون در حال اقدام برای برگرداندن پول مشتریان هستند. نباید با طرح اظهارات غیرکارشناسی بیش از آن چیزی که تا امروز شیوع ویروس کرونا به همه ایرانی‌های دنیا آسیب زده، ضربه وارد کنیم.

اما رفیعی به ایسنا می گوید: پس از آن مصاحبه، برخی از ایرلاین‌های داخلی و خارجی از بیم این که قوه قضاییه وارد موضوع شود، بخشی از بدهی‌شان را تسویه کردند و میزان این بدهی اکنون به ۶۰ میلیارد تومان رسیده است. بیشتر بدهی ایرلاین‌های داخلی پرداخت شده و شرکت های هواپیمایی خارجی هم حدود سه چهارم بدهی هایی که به دنبال لغو سفرها با شیوع ویروس کرونا داشتند را پرداخته اند.

رییس هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران، از تشکیل هفتمین جلسه شورای صیانت، هماهنگی و پیشگیری از آسیب های دفاتر خدمات مسافرتی در روز سه شنبه (۱۰ تیرماه) به منظور پیگیری بدهی باقی مانده شرکت‌های هواپیمایی خبر می دهد و می افزاید: این شورا حدود شش ماه است که در این انجمن تشکیل شده و نمایندگان قوه قضاییه، سازمان تعزیرات حکومتی، سازمان حمایت از مصرف کننده، واجا و ناجا، وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و سازمان هواپیمایی در آن حضور دارند و قرار است به شکایت آژانس ها از ایرلاین هایی که بعد از گذشت ۵ ماه از لغو سفرها، هنوز بدهی های خود را تسویه نکرده اند، پرداخته شود.

رفیعی درباره بدهی هتل ها نیز گفت: هتل های داخلی تقریبا بدهی ندارند و شکایتی مطرح نیست. بیشترین بدهی ها مربوط به هتل های خارج از کشور است که مردم پس از شیوع ویروس کرونا و بسته شدن مرزها، نتوانستند سفر بروند و از خدماتی که خریده بودند استفاده کنند. هرچند که معتقدم پول مردم دست هتل های خارجی نیست و در حساب کارگزاران و به عبارتی واسطه های خرید است که پاسخگوی مردم و آژانس ها هم نیستند و باید به این موضوع رسیدگی شود.

پس از تایید رسمی شیوع ویروس کرونا در ایران، سازمان هواپیمایی کشوری و وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در بخشنامه هایی مجزا از شرکت های هواپیمایی، هتل ها، آژانس های مسافرتی و هوایی و سایر تاسیسات گردشگری درخواست کردند وجوه سفرهای لغو شده را بدون کسر جریمه، برگردانند، دستوری که اجرای آن با چالش زیادی مواجه شد.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار