گردشبان (gardeshban.ir) :
پروژه اتوبوس گردشگری سالها است که از میز این دولت به دولت بعدی میرود و هنوز راهاندازی نشده؛ طرحی که قرار بود به گردشگری دریایی و تفریحی مازندران جهش و شتاب ببخشد. در حال حاضر گردشگری دریایی مازندران با امکانات سنتی و اولیه در ساحل با فروش بلال و بستنی یا چای و قلیان روزگار سپری میکند و مرحله آخر این گردشگری سوارشدن بر قایقهای دو نفره و یا چندنفره کوچک است.
تاسیسات گردشگری مستقر در نوار ساحلی مازندران یا به صورت غیرمجاز بنا شده اند و یا از آن فقط برای پذیرایی و غذا و یا اقامت استفاده می شود و هنوز تعریف جامع و بستهای هدفمند برای گردشگری دریایی در این بخش تعریف نشده است.
با آنکه ۱۶۵ نقطه ساحلی مازندران برای ایجاد اسکله تفریحی شناسایی شده و برخی از مناطق مجوز دریافت کردند اما همچنان کشتی تفریحی و اتوبوس دریایی مازندران در هالهای از ابهام قرار دارد. سالها پیش قرار بود یک فروند کشتی کروز با ۱۴۰ سوئیت به عنوان اتوبوس دریایی خریداری و در آبهای مازندران فعال شود و اکنون نه از کشتی خبری است و نه از کروز.
سیفاله فرزانه، مدیرکل میراث فرهنگی مازندران درباره راهاندازی اتوبوس دریایی در دریای خزر با بیان اینکه باید تجهیزات مورد نیاز برای راهاندازی اتوبوس دریایی در دریای خزر را تامین کنیم، اظهار کرد: این تجهیزات باید از طریق واردات تأمین شود و هم اکنون با تحریم مواجه هستیم.
وی با عنوان اینکه چهار سرمایهگذار برای راهاندازی اتوبوسهای دریایی در استان شناسایی شده است، یادآور شد: دو سرمایهگذار نیاز به تسهیلات داشتند اما برای واردات تجهیزات ساخت اتوبوس و شناور دریایی باید موانع برطرف شود زیرا نیازمند تجهیزات خاصی هستیم.
وی از شناسایی ۱۶۵ نقطه برای ایجاد اسکله دریایی در استان خبر داد و گفت: در ۱۴۳ نقطه مجوز بدون نام از سوی سازمان بنادر و دریانوردی صادر شده است.
فرزانه یادآور شد: برای ایجاد هر اسکله دریایی سه میلیارد تومان اعتبار و هزینه نیاز است که هر اسکله برای ۲۰ نفر شغل ایجاد میکند.
مدیرکل میراث فرهنگی مازندران با تاکید براینکه باید اشتغال پاک را در حوزه سواحل ایجاد کنیم، تصریح کرد: گردشگری با محوریت حفظ محیط زیست باید توسعه یابد.
اکنون گردشگری دریایی مازندران به امکانات اولیه و قایقهای سنتی و پارویی متکی است و راهاندازی اسکلههای دریایی شاید طلسم ایجاد اتوبوس دریایی را در استان بشکند.
احمد حسینزادگان، استاندار مازندران با بیان اینکه اسکله دریایی و تفریحی طلسم رونق گردشگری دریایی را خواهد شکست، اظهار کرد: با صدور موافقت اصولی اجرا اسکلههای تفریحی مذکور در استان و ارائه تسهیلات کمبهره لازم به این منظور از سوی سازمان بنادر و دریا نوردی کشور، موافقت شد.
وی عنوان کرد: صدور مجوز برای سرمایهگذار بدون مراجعه برای اخذ استعلامات لازم به دستگاههای مسئول در زمان طولانی، با مراجعه به اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان و سازمان بنادر و دریانوردی کشور از جمله مزایای این طرح است.
استاندار با اشاره به اینکه اداره کل مهندسی سواحل و بنادر و دبیرخانه صدور مجوز سازههای دریایی سازمان بنادر و دریانوردی کشور؛ موافقت اصولی ۴۳ اسکله از ۱۳۴ اسکله شناسایی شده در نقاط مختلف ساحلی استان را صادر کرد، گفت: موافقت اصولی مابقی این اسکلهها نیز پس از طی مراحل صادر میشود و این مهم؛ گامی بزرگ در راستای عملیاتی شدن اسکلههای گردشگری - تفریحی و تحول در اقتصاد و گردشگری دریایی است.
حسینزادگان با بیان اینکه سرمایهگذاران مشتاق برای انجام سرمایهگذاری در این طرح آمادهاند و هزینه مشاوره برای سرمایهگذاری به دلیل انتخاب یک مشاور برای همه طرحها صفر شده است، اظهار کرد: با آغاز عملیات اجرایی این طرحها و شروع فعالیت اسکلهها، شاهد جهشی بزرگ برای شکوفایی گردشگری دریایی خواهیم بود.
درحالی مناطق شمالی از داشتن کشتی تفریحی و گردشگری برای رونق سفرهای دریایی محروم هستند که سالانه ۸۰ درصد مسافران استانهای شمالی و مازندران برای دیدن دریا و جاذبههایش به استان سفر میکنند.
مهر نوشت، تجربه برخی از کشورها نظیر روسیه و به راه انداختن اتوبوس دریایی و درآمدزایی هنگفت از این بخش میتواند الگو مناسبی برای متولیان حوزه گردشگری در استان مازندران باشد و با اختصاص یک فروند کشتی در حاشیه خزر، به آرزوی دیرینه اهالی این دیار جامه عمل پوشیده خواهد شد.