gardeshban.ir

موزه یکی از جاذبه های گردشگری پرطرفدار در جهان است از این رو یکی از منحصر به فرد ترین موزه ها را در این گزارش به شما معرفی می کنیم.
کد خبر: ۲۸۳۲۱
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۲ تير ۱۳۹۹-1399 April 12
گردشبان (gardeshban.ir) :
 تاریخ ایران و جهان روایتگر شکل گرفتن شغل‌های متعدد و از میان رفتن برخی از آن‌هاست. این شغل‌ها آنچنان با گذشته بشر گره خورده‌ است که حتی اگر کارآیی آنها کم‌رنگ شود، نام و یادشان هرگز از دفتر خاطرات ما پاک نخواهد شد.

عصارخانه‌ها(آسیاب مخصوص) و افراد فعال در این مکان‌ها امروز کارآیی چندانی ندارند، اما در گذشته در زمینه به دست آوردن عصاره دانه‌های گیاهان روغنی فعال بودند.

امروز فقط چند عصارخانه در سطح کشورمان باقی مانده‌اند. یکی از این عصارخانه‌ها که در شهر اصفهان واقع شده است با نام عصارخانه شاهی شناخته می‌شود. این عصارخانه که به دستورشاه عباس اول در سال ۱۰۲۱ هجری قمری و همزمان با احداث بازار بزرگ قیصریه و مدرسه ملا عبدالله (یکی از مدارس طلبه‌نشین) ساخته شد، هم‌اکنون با مساحتی بالغ بر ۳۸۰ متر مربع به عنوان کوچکترین موزه ایران شناخته می‌شود البته مساحت آن در گذشته بالغ بر ۱۸۰۰ متر مربع بوده است، اما در طول تاریخ بخش‌هایی از آن از بین رفته‌ است.

این عصارخانه در سال ۲۰۱۷، به عنوان برترین موزه کوچک کشور، نشان جهانی ایکوم (کمیته ملی موزه‌های ایران) را دریافت کرد.

عصارخانه شاهی از سال ۱۳۹۲، به عنوان اولین و تنها پایگاه تخصصی مطالعات فرهنگ عامه در کشور فعال است. این عصارخانه در تاریخ ۲۵ تیر ۱۳۵۴ ثبت ملی شد.

کوچکترین موزه در کدام استان است؟/ گشت و گذار در عصارخانه قدیمی+تصاویر

کوچکترین موزه در کدام استان است؟/ گشت و گذار در عصارخانه قدیمی+تصاویر

کوچکترین موزه در کدام استان است؟/ گشت و گذار در عصارخانه قدیمی+تصاویر
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار