gardeshban.ir

یک راهنمای گردشگری با انتقاد از روند غیراصولی برگزاری تورهای آشناسازی در سراسر کشور گفت: باید تورهای آشنایی فعالان گردشگری با جاذبه های کشور دارای استاندارد و ضابطه شوند.
کد خبر: ۲۸۳۹۶
تاریخ انتشار : شنبه ۱۴ تير ۱۳۹۹-1399 April 14
گردشبان (gardeshban.ir) :
میثم امامی از راهنمایان گردشگری است ودر تورهای آشناسازی که مدتی است دفتر تبلیغات و بازاریابی در کشور راه انداخته شرکت کرده او در نقدی به نحوه اجرای این تورها گفت: باید تورهای آشناسازی فعالان گردشگری با ظرفیت‌های استان‌های مختلف، استانداردسازی شوند. چون اکنون معلوم نیست چه استانداردی برای جذب ثبت نام کنندگان رعایت می‌شود. چه از لحاظ ظرفیت، کیفیت انتخاب افراد و یا دسته بندی آنها. به عنوان مثال می‌توان در این استانداردسازی مشخص کرد که چه تعداد عکاس و یا تورلیدر برای استانی مثل قزوین و یا ایلام می‌خواهیم که در این برنامه حضور داشته باشند و به چه دلیل. می‌خواهیم چند مسئول اقامتی در یک استان دیگر را با واحدهای اقامتی استان هدف‌مان آشنا کنیم و ….

وی افزود: اگر در دنیا معرفی جاذبه‌ها در فم تریپ ها مدنظر بود اکنون هدف دیگری هم دارند که آن هم معرفی زیرساختهای گردشگری است. پس مخاطب فم تریپ تنها کسی نیست که صفحه مجازی پر محتوایی داشته باشد. می‌توان از کارشناسان هم دعوت کرد و یا کسانی که در حوزه تورهای ورودی به صورت حرفه ای کار می‌کنند. ما مشکلی با معرفی نداریم اما آیا به این فکر شده که وقتی جایی معرفی می‌شود به حلقه‌های دیگر تأمین نیز توجه کنیم ما نباید فقط در تورهای آشناسازی مقصد را ببینیم. بلکه باید زنجیره‌های دیگر تأمین نیز مورد توجه قرار گیرند.

امامی با تاکید بر اینکه جای خالی آموزش در فم تریپ ها خالی است گفت: آیا به این موضوع توجه کرده‌ایم که رستورانی خدمات خوبی می‌دهد یا نه؟ چرا به موضوع آموزش در فم‌تورها هیچ توجهی نشده است؟ در دنیا همزمان روی آموزش عوامل تأمین هزینه می‌کنند چه خوب است که در فمتورها به برخی از افراد دیگر از جمله راننده‌ها یا هتلداران و … هم توجه شود. می‌توان به عنوان مثال از راننده‌ها خواست که در فمتورها شرکت داشته باشند و یا اینکه درباره مشکلات آن استان از دید راننده‌ها پرداخته شود و یا حتی مسئول حمل و نقل آن استان چند نفر از بهترین راننده‌هایش را معرفی کند.

وی افزود: گاهی شرکت کنندگان در فم‌تورها را به یک جاذبه گردشگری مانند چشمه کوهرنگ می‌بریم افراد هم از زیبایی آن می‌نویسند اما آیا می‌گوئیم که وسیله‌ای برای رسیدن به آنجا و یا سرویس بهداشتی نیست. یا اینکه هر گردشگری نمی‌تواند با ماشین خودش تا آنجا برود؟

وی درباره اینکه برخی بر این نظر هستند که تورها باید تلفیقی از فعالان گردشگری باشد و برخی دیگر بر این باورند که باید هر بار یک گروه را با جاذبه‌ها آشنا کرد گفت: اگر افراد با تعداد زیاد یکباره به سفر بروند مشکلات آن استان و یا زیرساختها بهتر مشخص می‌شود. مثلاً متوجه می‌شویم که آیا رستوران می‌تواند برای این تعداد زیاد غذا آماده کند و به بهترین شکل خدمات بدهد یا نه. از طرفی افراد مختلف می‌توانند نظرات یکدیگر را درباره یک مقصد یا یک خدمت همپوشانی و یا کامل کنند. مطمئناً نگاه یک خبرنگار با نگاه یک راهنما یا عکاس متفاوت است.

این راهنمای گردشگری گفت: اگر برگزاری این برنامه‌ها یک اساسنامه داشته باشد به راحتی می‌توان مشخص کرد که چه هدفی را دنبال می‌کنیم و یا متوجه می‌شویم که جایی مانند اصفهان دیگر نیاز به معرفی ندارد و حالا باید زیرساختهای آن مورد بررسی قرار گیرد. اما ایلام هنوز باید معرفی شود. باید بدانیم نتیجه این سفرها چه عایدی برای آن استان خواهد داشت تنها یک هزینه برای برگزاری یک برنامه نباشد. اما متأسفانه آن چیزی که الان می‌بینیم این است که هدف اصلی یعنی همان استان در اجرای این برنامه‌ها مورد توجه نیست.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار