gardeshban.ir

آکیاکا (Akyaka)، بهترین شهر ناشناخته‌ی ترکیه/«آکیاکا» شهرستانی ساحلی و کوچک واقع در موگلا در جنوب غربی ترکیه، در انتهای خلیج گوکووا و ابتدای جلگه‌ی سرسبز گوکووا قرار دارد.
کد خبر: ۲۸۴۱۹
تاریخ انتشار : يکشنبه ۱۵ تير ۱۳۹۹-1399 April 15
گردشبان (gardeshban.ir) :
وقتی از موگلا به ساکار سفر می‌کنید، شاهد مناظر بسیار زیبایی از خلیج تا جزیره‌ی «کاس» خواهید بود. این منطقه با داشتن کوه‌های پوشیده شده از کاج که از لب ساحل آبی خلیج سر برآوردند، واقعاً زیبا است. «آکیاکا» گاهی اوقات با «گوکووا» که در کنار آن قرار دارد اشتباه گرفته می‌شود.

آکیاکا؛شهر ساحلی و ناشناخته ترکیه/تصاویر

ایدیمای (Idyma) باستانی

به دلیل ارتفاعش از دریا، قدمت این منطقه به قرن چهارم پیش از میلاد مسیح می‌رسد و شهر «ایدیما» که یک شهر «کاریا» یی است در آن واقع شده. 

هنوز در جاده‌ی «گوکووا» به «آکیاکا» باقی‌مانده‌های این شهربه علاوه‌ی قبرهایی سنگی در کنار جاده دیده می‌شود. بقایای «آکروپولیس» در آن‌سوی گوکووا و در کوزلوکویو قرار دارد. 

546 سال قبل از میلاد، ارتش پارس تحت فرمان «هارپاگ» این ناحیه را تصرف کرد ولی سنت و مذهب «کاریایی» تغییری نکرد. 

بین سال‌های 405 و 484 قبل از میلاد، اتحادیه‌ی دلوس اداره‌ی شهر را به‌دست گرفت و در سال 452 و 453 قبل از میلاد، نام «ایدیما» در لیست باج و خراج که اولین سند نوشته شده‌ی شهر است، آورده شد. 

به نظر می‌آید که «اسکندر مقدونی» در سال 330 میلادی در مسیر خود به خاور دور از این ناحیه گذشته است. از 167 سال قبل از میلاد تا حداقل دو قرن بعد از میلاد، «ایدیما»(موبولا) قسمتی از «رودس» بود. 

بازمانده‌ی یک قلعه‌ی امپراتری روم شرقی در شیب «ساکار» وجود دارد و یک تونل زیرزمینی تا کرانه‌ی رود «آزماکدِره» یا «کادین آزماک» کشیده شده که احتمالاً در گذشته‌های دور «ایدیموس» نامیده می‌شده است.

آکیاکا؛شهر ساحلی و ناشناخته ترکیه/تصاویر


چه باید کرد و چه باید دید؟

«آزماک» نام کوتاه شده‌ی رودی کوتاه ولی پرعمق است که در «آکیاکا» به دریا ریخته و در بهار از شرق به غرب تقریباً تا سه کیلومتر عریض می‌شود. 

عمق آن به کشتی‌ها اجازه می‌دهد که مسافت زیادی را در آن حرکت کنند. با قایق سواری این امکان برای شما فراهم می‌شود که به غنی بودن آب آن از انواع گیاهانی مثل آب تره و کرفس آبی پی ببرید. این گیاهان منبع تغذیه‌ای برای ماهی‌ها و لاکپشت‌های کوچک هستند. آب رود بسیار سرد و به دلیل هم‌سطح بودن با دریای آنطرف جلگه، کمی شور نیز هست.

با قایق در طول رود سفر کنید – یا می‌توانید قایق خودتان را اجاره کرده و یا قایقی را با 5 گردشگر محلی دیگر شریک شوید. بچه‌ها از این سفر کوچک که در آن کف رود پر عمق و ماهی‌هایش را می‌بینند، بسیار لذت خواهند برد. در روزهای گرم، داخل آب سرد و با طراوت آن شیرجه بزنید و اجازه دهید که جریان آب شما را به آب‌های شور خلیج برساند.

در سال‌های اخیر، موج‌سواری، هم در بین گردشگران ترک و هم خارجی بسیار محبوب شده است. عصرهنگام، وقتی باد در انتهای خلیج شروع به وزیدن می‌کند، این منطقه با تعداد زیادی موج‌سوار و کایت‌های رنگارنگشان پر می‌شود.

پاراگلایدر در صخره‌های اطراف هم به اندازه‌ی قایق‌سواری طرفدار دارد. روزانه قایق‌های زیادی به جزیره‌ی «کلئوپاترا»، جایی که «کلئوپاترا» و «مارک آنتونی» زندگی می‌کردند رفت و آمد می‌کنند – گفته شده که شن این جزیره از مصر به اینجا آورده شده است.

آکیاکا؛شهر ساحلی و ناشناخته ترکیه/تصاویر

چه چیزهایی خریداری کنیم؟

از بازارهای محلی می‌توانید صنایع دستی از قبیل انواع پارچه‌های رومیزی و روکش کوسن خریداری کنید. لباس‌های محلی به وفور یافت می‌شود و شما می‌توانید شلوار راحت مخصوص بانوان روستا و شال تهیه کنید. همین‌طور می‌توانید خوراکی‌های تازه از زمین‌های کشاورزی، هندوانه، سبزیجات، میوه، پنیر، روغن زیتون و همینطور عسل از کندوهای موجود در جنگل کاج خریداری نمایید. گردو و انواع دیگر دانه‌های خوراکی نیز قابل خریداری هستند و قیمت تمام آن‌ها بسیار مناسب است.

خرید کردن از بازار محلی این فرصت را به شما می‌دهد تا با نان‌های تازه‌ی محلی و کیک‌های قنادی بالای تپه آشنا شوید! یک مغازه‌ی عالی جواهرات در خیابان اصلی هست و تنها یک مغازه‌ی قالی و گلیم وجود دارد. و البته امکان خریداری لوازم ساحل برای شما و خانواده‌تان در کنار دریا نیز وجود دارد!

آکیاکا؛شهر ساحلی و ناشناخته ترکیه/تصاویر

چه غذاهایی صرف کنیم؟

در کنار رودخانه‌ی آزماک (کلمه‌ی آزماک در زبان ترکی به معنی خروشان است که به جریان تند آب این رود اشاره دارد)، رستوران‌هایی وجود دارد که ماهی سرو می‌کنند و شما می‌توانید درآنجا ماهی تازه میل نموده و از تماشای پرواز اردک‌ها و غازها لذت ببرید.

در روزهای چهارشنبه و شنبه، بازارهای محلی‌ای در «آکیاکا» و نزدیکی «گوکووا» برپا شده و در آن‌ها محصولات محلی مستقیماً از تولید به مصرف ارائه می‌شوند. در این بازارها غرفه‌هایی هستند که بورک خانگی خوشمزه (نان پر شده با پنیر و اسفناج)، «گوزلم» روستایی که نوعی پنکیک لذیذ است، و همینطور چای تازه و «آیران» که دوغ محلی است فروخته می‌شوند. در حومه‌ی شهر یک مزرعه‌ی زیتون وجود دارد که در آن می‌توانید ازصرف صبحانه به سبک ترکی درکنار رودخانه لذت برده و ازمغازه‌هایی که کِرِم و انواع محصولات درست شده از روغن زیتون را ارائه می‌دهند، دیدن کنید.

آکیاکا؛شهر ساحلی و ناشناخته ترکیه/تصاویر
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار