gardeshban.ir

همه ما از مشکلاتی که سبک زندگی شهری برای سلامت روح و جسم پایتخت‌نشین‌ها و ساکنان شهرهای پرجمعیت ایجاد می‌کند خبر داریم. از آلودگی هوا و آلودگی‌های صوتی و بصری گرفته تا بیماری‌هایی که در اثر همین فشارها برای ما ایجاد می‌شوند.
کد خبر: ۲۸۴۵۴
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۶ تير ۱۳۹۹-1399 April 16
گردشبان (gardeshban.ir) :
حالا اگر روزهای کاری شلوغ و وظایفی که نسبت به خانواده، محل کار و خودمان داریم را هم اضافه کنیم می‌بینیم که چقدر به آسایش برگشتن به طبیعت و به زبان خودمانی‌تر، زدن به دل جاده و تازه کردن نفس نیاز داریم. دلمان می‌خواهد از تعطیلی آخر هفته یا تعطیلی یک روزه وسط هفته استفاده کنیم و حالمان را با هورمون‌های شادی آفرین بهتر کنیم. 

پس با این شرایط و محدودیت‌ها چه چیزی بهتر از سفرهای کوتاه یک‌روزه با حفظ پروتکل های سفرهای یک روزه در شرایط کرونا، برای گشت و گذار در حوالی شهری که در آن زندگی کنیم. در این مطلب تعدادی از مقاصد نزدیک به تهران که مناسب سفر یک‌روزه هستند را مرور می‌کنیم.

مسافت کمتر از یک ساعت

۱. آدمک‌های سنگی روستای وردیج و واریش

7 مقصد زیبا برای سفر یکروزه در اطراف تهران+تصاویر

اگر از کسی نشنیده باشید و برای اولین بار این مطلب را می‌خوانید، شاید باور نکنید که در فاصله کوتاهی از مرکز شهر دو روستای بکر و زیبایی وجود دارند که در پیچ جاده‌ای که دو روستا را به هم وصل می‌کند، آدمک‌های سنگی به شما خوش‌‌آمد می‌گویند. این آدمک‌های سنگی شباهت زیادی به جمجه  انسان دارند. 

سنگ‌تراشه‌های طبیعی وردیج بر اثر پدیده هوازدگی به شکل حفره‌هایی درآمده‌اند که ترکیب آن‌ها در کنار یکدیگر این فرم‌های جالب را شکل داده است. در گویش ساکنین منطقه به این فرم‌ها «آدمک جیان» گفته می‌شود. این حفره‌ها در سال‌های اخیر مورد استفاده سنگنوردها هم قرار گرفته است.

برای رسیدن به این جاده کوهستانی باید از غرب تهران به سمت شمال وردآورد حرکت کنید تا از قسمت شمالی شهرک دانشگاه شریف پس از طی 10 کیلومتر به روستای وردیج برسید. از میدان آزادی تهران تا روستای وردیج حدود ۴۰ دقیقه راه است. این روستا یکی از مسیرهای صعود کوهنوردان به قله‌های پهنه حصار، لیزان و لیچه محسوب می‌شود. 

روستای وردیج بزرگ‌ترین روستای حریم شمال غرب تهران نیز به شمار می‌رود. اما روستای واریش به لحاظ موقعیتی كمی از وردیج بالاتر و سرسبزتر است. سنگ تراشه‌ها در قسمت غربی جاده در حد فاصل این دو روستا قرار گرفته‌اند. در روستای وردیج رودخانه‌ای جریان دارد که با نیزارهایی بلند و به هم فشرده احاطه شده است. وجود آبشاری زیبا، باغ‌های سیب، گیلاس، هلو، گلابی، گردو و انگور، جذابیت وردیج و واریش را بیشتر می‌کنند. بهار و تابستان بهترین فصل‌ برای بازدید از این دو روستا است.


۲. پارک‌های جنگلی 15 گانه

7 مقصد زیبا برای سفر یکروزه در اطراف تهران+تصاویر

در داخل و اطراف شهر تهران 15 پارک جنگلی وجود دارد که هر کدام از نظر جغرافیایی در جهت‌های مختلف تهران قرار دارند، بنابراین ساکن هر کجای شهر باشید به راحتی می‌توانید خودتان را به یکی از پارک‌های جنگلی بزرگ برسانید و روز خودتان را در کنار طبیعت سپری کنید. پارک‌هایی که نام می‌بریم هر کدام پوشش‌ گیاهی و جانوری مختلفی دارند و بعضی از آن‌ها برای بازی و استراحت امکاناتی در اختیار شما قرار می‌دهند.

پارک جنگلی چیتگر، پارک جنگلی شیان، پارک جنگلی سرخه حصار، پارک جنگلی لویزان، پارک جنگلی خرگوش‌دره، پارک جنگلی توسکا، پارک جنگلی غزال (تلو)، پارک جنگلی سوهانک، پارک جنگلی طالقانی، پارک جنگلی وردآورد، پارک جنگلی خُجیر، پارک جنگلی پردیسان، پارک جنگلی لتمال و پارک جنگلی افرا نام پارک‌های طبیعی و بزرگ در نزدیک‌ترین فاصله با تهران هستند. تقریبا از میدان آزادی تا هر کدام از این پارک‌ها کمتر از یک ساعت فاصله است.

مسافت بیشتر از یک ساعت

۳. جنگل لفور

7 مقصد زیبا برای سفر یکروزه در اطراف تهران+تصاویر

لفور از ییلاق‌های اطراف تهران و از دهستان‌های سرسبز شمالی کشور است که در شهرستان سوادکوه در استان مازندران قرار دارد. از میدان آزادی تهران تا جنگل لفور حدود ۳ ساعت راه است. اگر از سفرهای جاده‌ای خسته شده‌اید و قصد جنگل‌پیمایی و طبیعت‌گردی در منطقه‌ای بکر را دارید، جنگل لفور بهترین انتخاب است. 

پیاده‌روی در میان درختان راش و ازگیل و انجیلی، نفس کشیدن در هوای پاک جنگل و تماشای آبشار های پلکانی احساس یگانگی با طبیعت را در وجود شما زنده خواهد کرد. اگر از جاده فیروزکوه سفر کنید پس از گذر از شهرهای پل سفید، زیرآب و شیرگاه در مسیر جاده سد البرز  قرار می‌گیرید و از آن‌جا می‌توانید قدم‌هایتان را به طبیعت بسپارید.


۴. ییلاق فیلبند

7 مقصد زیبا برای سفر یکروزه در اطراف تهران+تصاویر

فیلبند یکی از زیباترین روستاهای مناطق جنوبی بابل و آمل در استان مازندارن است. این منطقه اغلب در حجم بزرگی از ابر فرو رفته و چشم‌اندازی دیدنی برای هر مسافر و طبیعت‌گردی به تصویر می‌کشد. آب و هوای روستای فیبلند بسیار متغیر است و در یک روز می‌شود هم شاهد باران و برف بود و هم تابش داغ خورشید را حس کرد. 

فیلبند به دلیل ارتفاع زیادی که از سطح دریا دارد به بام شرقی مازندران معروف است. برای رسیدن به این روستا باید مسیر 25 کیلومتری بین آمل و هراز را در پیش بگیرید و از روستای سنگچال بگذرید تا به ارتفاعات خیره‌کننده فیلبند برسید. از میدان آزادی تا ییلاق فیلبند حدود ۳ ساعت و نیم راه است. بهترین زمان برای لذت بردن از هوای این ییلاق اواخر اردیبهشت تا اوایل مهر ماه است اما زیبایی‌های این منطقه در فصل‌های سرد هم جذابیت‌های زیادی برای اهالی طبیعت‌گردی دارد.

 

۵. روستای آهار

7 مقصد زیبا برای سفر یکروزه در اطراف تهران+تصاویر

فصل بهار با شکوفه‌های زیبایش، تابستان با آب و هوای مطبوع ییلاقی و پاییز رنگارنگ هر یک جلوه‌ای زیبا به روستای آهار می‌دهند. این روستا و طبیعت سرسبز آن یکی از بهترین مقاصد طبیعت‌گردی در دهستان رودبار قصران در منطقه شیمران تهران است. از میدان آزادی تا روستای آهار حدود یک ساعت و نیم راه است. 

این روستا در محل تلاقی دو تنگه‌ای قرار دارد که یکی به سمت شمال غرب به ده‌تنگه و گردنه زرگاه و دیگری به سمت جنوب غرب منتهی می‌شود؛ به منطقه و مزارع و آبشار شکرآب و قله توچال و مرز شهرستانک. 

روستای آهار از روستاهای آباد منطقه است و به علت داشتن باغ‌های وسیع، بیشتر ساکنان این روستا به باغداری مشغول هستند. اگر اهل پیاده‌روی باشید، پیاده روی در مسیر کوچه‌باغ‌ها و در مسیر دشت و گوش دادن به صدای جریان آب بهتیرن کار است. کافی است کوله‌پشتی، کفش مناسب پیاده‌روی و لباس سبک مناسب فصل خود را بردارید و راهی شوید.

 

۶. روستای ناتر

7 مقصد زیبا برای سفر یکروزه در اطراف تهران+تصاویر

روستای ناتر در میان رشته‌کوه‌های البرز قرار گرفته و به حدی زیبا و بکر است که به آن لقب بهشت پنهان یا گنج پنهان کوهستان را داده‌اند. از میدان آزادی تهران تا روستای ناتر حدود ۲ ساعت و نیم راه است. این روستا از کلان‌روستاهای چالوس در منطقه مرزن‌آباد است و به دلیل داشتن یونجه‌زارها، علف‌زارها، جالیزها و درختانی مثل گردو، سیب، فندق، بید، صنوبر و تبریزی از مناطق پر جاذبه گردشگری به حساب می‌‌آید. 

روستای ناتر به اندازه‌ای غنی است که جزء 33 روستای بافت با ارزش کل کشور محسوب می‌شود. رویش گیاهان دارویی در این روستا در فصل بهار و تابستان گردشگران زیادی را به این منطقه می‌کشاند. قلقله چشمه و ککی چشمه و چشمه لنار به این روستا زندگی و صفای خاصی بخشیده‌اند. 

چشمه شفابخش داریو در منطقه کندیچال هم چشمه‌‌ای گازدار است که بیماری‌هایی همچون سنگ کلیه را بهبود می‌بخشد. با این تفاسیر این مجموعه طبیعی با خانه‌های روستایی و چشمه‌ها و کوه‌هایش یکی از بهترین مناطق برای عکاسی از طبیعت یا در کنار طبیعت است.


۷. دریاچه اُوان

7 مقصد زیبا برای سفر یکروزه در اطراف تهران+تصاویر

دریاچه زیبای اُوان در نیمه شمالی الموت در دامنه کوه خشچال و در میان چهار روستای اوان، وربن، زواردشت و زرآباد استان قزوین قرار دارد. از میدان آزادی تا دریاچه اوان حدود ۴ ساعت فاصله است. بخشی از آب این دریاچه از آب چشمه‌های زیرزمینی موجود در بستر دریاچه و بخش اندکی هم از بارندگی تامین می‌شود. 

غلیان دایمی آب دریاچه باعث صافی و زلالی آب شده است و عمق عمیق‌ترین قسمت آن در حدود 6 متر است. دریاچه اُوان در تابستان محل ماهیگیری، آب تنی، قایق‌سواری و حتی غواصی است و در پاییز میزبان پرندگان مهاجر مانند قو، قاز و مرغابی است. در فصل زمستان هم آب آن چنان یخ می‌بندد که می‌توانید روی آن اسکیت‌سواری کنید. در این دریاچه انواع ماهی‌های قزل‌آلای خال‌دار، کپور و اردک ماهی وجود دارد.

وجود گونه‌های درختی مانند بید، چنار، تبریزی، سیب، آلبالو، گیلاس، سنجد، فندق و گردو و گیاهان علفی مانند گون، کنگر، شیرین بیان دریاچه اوان را تبدیل به منطقه‌ای با ارزش کرده است و جالب است بدانید که پس از برافراشتن پرچم سازمان ملل و پرچم ایران در آن منطقه، آنجا رسما به‌عنوان قطب گردشگری جهان اعلام شده است.

کلام آخر

دریاچه‌ها، جنگل‌ها و روستاهای بسیاری در اطراف تهران قرار دارند که به ویژه در فصل بهار بسیار زیبا و دیدنی می‌شوند. اگر برای یک تعطیلات یک روزه به دنبال آن هستید که شلوغی شهر تهران را پشت سر گذاشته و به دل طبیعت بروید، این ۷ مقصد گردشگری می‌تواند برای شما پیشنهاد مناسبی باشد.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار