gardeshban.ir

وقتی یک قطار قرمز و کرمی رنگ از میان کوه‌های آلیشان در تایوان عبور می‌کند، گردشگران و روستاییان می‌ایستند و برای سرنشینان قطار دست تکان می‌دهند. این حس مانند یک ماجراجویی و بازگشتن به زمانی است که سفر با قطار بسیار جدید و هیجان‌انگیز بود.
کد خبر: ۲۸۴۵۷
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۶ تير ۱۳۹۹-1399 April 16
گردشبان (gardeshban.ir) :
این قطار از یکی از تورهای به سبک کروز که به‌ تازگی معرفی‌شده، بروی راه‌آهن جنگلی قدیمی آلیشان عازم می‌شود، یعنی شبکه‌ای به طول 71.4 کیلومتر ریل باریک که از مرکز دامنه کوه‌های آلیشان تایوان عبور کرده است. این راه‌آهن جنگلی که بیش از 100 سال پیش‌ساخته‌شده است، احتمالاً بهترین راه برای کشف آلیشان است، آلیشان مهم‌ترین دامنه کوه‌های تایوان می‌باشد. لای گو هو که یک عکاس هوایی است و در نزدیک راه‌آهن زندگی می‌کند، بیش از 3 سال از عمرش را به جمع‌آوری این عکس‌ها اختصاص داده است.

خط آهن جنگلی آلیشان‌که در سال 1912 توسط ژاپنی‌ها تکمیل شد، در گذشته به‌ منظور انتقال درخت‌های سرو آلیشان‌که امروزه در معرض خطر هستند، مورداستفاده قرار می‌گرفت. وقتی باربری متوقف شد، این قطار تنها مسافران را در دل کوه‌ها جابجا می‌کرده است.

امروزه این قطار همچنان یکی از تاریخی‌ترین و زیباترین ریل‌های کوهستانی در جهان است.

این ریل آهن که میان شهر شیایی در ارتفاع 30 متری و شهر چوشان در ارتفاع 2451 متری و به‌ عنوان مرتفع‌ترین ایستگاه راه‌آهن تایوان قرار دارد، مناظر طبیعی متنوعی را تقدیم مسافران می‌کند.

این ریل راه‌آهن، مرتفع‌ترین ریل باریک کوهستانی در آسیا است، حتی مرتفع‌تر از ریل راه‌آهن مشهور دارجیلینگ هیمالیا که از ارتفاع 100 متری به ارتفاع 2200 متری می‌رسد. جالب است بدانید که این راه‌آهن برای اولین بار توسط دولت ژاپن و به‌منظور انتقال درختان سرو تایوان ساخته شد.

نکته قابل‌توجه این است که بیشتر جنبه‌های شبکه ریلی آلیشان همچنان مانند 100 سال گذشته باقی‌مانده است. بندهای ریل همچنان از چوب سخت ساخته‌ شده و رانندگان در مکان‌های مشخص‌شده از قطار بیرون می‌آیند و به‌صورت دستی مسیر خود را تغییر می‌دهند.

لیاو یوان چیاو به‌عنوان کاپیتان قطار آلیشان می‌گوید: «این قطار برخلاف ماشین‌های مدرن اتوماتیک، خوی انسانی بیشتری دارد.»

لیاو به‌ عنوان یک فرد علاقه‌مند به‌قطار، 6 سال پیش کار خود را به‌عنوان یک سخنران دانشگاه رها نمود تا بتواند به‌عنوان یک دستیار در راه‌آهن جنگلی آلیشان مشغول بکار شود.

او می‌گوید: «من خطوط راه‌آهن را دوست دارم زیرا نسبت به یک قطار با موتور دیزلی صدای کمتری دارد، وقتی سرعت قطار عوض می‌شود، می‌توانید تغییرات را در صداها بشنوید. صدای قطار صدای زندگی است. خوشبختانه قطارهای برقی جایگزین راه‌آهن جنگلی آلیشان نشده‌اند، اینجا کاملاً بهشت من است.»

حفظ راه‌آهن جنگلی آلیشان

بهتر است بدانید ایستگاه شیزیلو یکی از قدیمی‌ترین ایستگاه‌ها است که در تور جدید کروز می‌توان از آن دیدار کرد. "تور کروز" یکی از چندین تلاش دولت برای احیای مجدد و حفظ راه‌آهن جنگلی آلیشان با مدیریت جدید دفتر میراث فرهنگی و راه‌آهن جنگلی آلیشان (AFRCH) و اداره جنگلبانی است. البته شهرت این راه‌آهن پس از ساخت اتوبان آلیشان در سال 1982 به اوج رسید.

 خدمات این راه‌آهن بارها توسط بلایای طبیعی و خارج شدن قطار از ریل متوقف‌شده است. پس‌ از این اتفاقات AFRICH برای نگهداری و بررسی، به مدت سه ماه راه‌آهن را بست و در ژانویه 2018 مجدداً آن را بازگشایی کرد. به گفته تانگ یو چیان، سخنگوی AFRCH: «راه آهن جنگلی آلیشان یک میراث فرهنگی است که نمی‌توان قیمتی روی آن گذاشت. بنابراین حفظ و نگهداری این راه‌آهن نه‌تنها به‌منظور اهداف گردشگری بلکه برای ترویج این فرهنگ است.»

این شرکت بجای پررنگ کردن جاذبه‌های آلیشان، بر روی تاریخ و فرهنگ راه‌آهن جنگلی آن تمرکز کرده است. مسافران وقت خود را در نقاط مختلف کوهستان می‌گذرانند، مانند بیمن چوبی و ایستگاه‌های جهوچی که مطابق طرح‌های اولیه خود مجدداً ساخته شدند.

کروز در روستای هینوکلی در نزدیکی ایستگاه بیمن پایان می‌پذیرد، این روستای تاریخی دارای 28 خانه چوبی به سبک ژاپنی است که نیم‌قرن پیش توسط افسران ژاپنی ساخته شد.


در تصویر بالا رئیس ایستگاه فنکیهو، وو هانان را می‌بینیم که در زمان‌های فراغت از کار اصلی خود که آموزش گردشگری در دانشگاه می‌باشد، ریاست این ایستگاه را بر عهده دارد.

سفر به آلیشان

راه‌آهن جنگلی آلیشان، یک ریل ادامه‌دار نیست، زیرا بخشی از آن‌که میان ایستگاه شیزیلو و آلیشان است، در اثر گردباد از بین رفت.مسافران می‌توانند از مسیر اصلی که از ایستگاه شیایی تا ایستگاه فنکیهو کشیده شده است استفاده کنند (2 ساعت و 20 دقیقه) و با استفاده از اتوبوس از ایستگاه فنکیهو به سمت ایستگاه آلیشان بروند.

تنها یک قطار در ساعت 9 صبح در روزهای چهارشنبه از ایستگاه چیایی حرکت می‌کند. دو قطار دیگر (در ساعات 8:30 و 9:30) در آخر هفته‌ها به این برنامه اضافه‌شده‌اند.

از ایستگاه آلیشان سه خط کوتاه‌تر نیز وجود دارد، خط شنمو، ژائوپینگ و پوشوآن‌ که مسافران را در ایستگاه‌های اصلی آلیشان به سمت جاذبه‌های گردشگری اطراف منطقه کوهستانی آلیشان جابجا می‌کنند.

گردشگران به خاطر داشته باشند که در هنگام بالا رفتن از تپه‌ها بهترین مناظر در سمت راست است و هنگام پایین آمدن آن مناظر در سمت چپ قرار می‌گیرند.

موارد فنی

جدا از تاریخچه این منطقه، یادگیری ویژگی‌های مسیر برای قدردانی مناسب از ویژگی منحصربه‌فرد راه‌آهن جنگلی آلیشان، خالی از لطف نیست.

مثلاً این راه‌آهن دارای یک خط حلقوی، طرح مسیر مارپیچ، خطوط S مانند و چرخش 180 درجه‌ای خطوط و همچنین مسیر Z مانند است، تجربه تمامی این حالات در یک سیستم ریل قطاری تقریباً نادر است. وقتی مسیر باریک‌تر می‌شود، قطار می‌بایست برای فرود و صعود در یک مسیر Z مانند به آهستگی عقب و جلو شود.

جاذبه‌های آلیشان

بازدید از جاذبه‌های اطراف آلیشان به‌سادگی 2-3 روز زمان می‌خواهد. خط چوشان یک مسیر بسیار مشهور است. می‌توان هرروز صبح یک‌بار این مسیر را رفت‌ و برگشت و مسافران را به تماشای طلوع آفتاب و دریای ابرهای پر فراز چوشان دعوت نمود. منظره ژیاوایوان شآن‌که با 15 دقیقه پیاده‌روی از چوشان می‌توان به آنجا رسید نیز منظره بهتری را در برابر دید عموم قرار می‌دهد.

ایستگاه فنکیهو که درگذشته به خاطر موقعیت حیاتی خود، یک منطقه اصلی برای کارگران بوده، به خاطر غذاهای خیابانی 100 ساله خود و داشتن مسیر پیاده‌روی و بارگیری ماشین‌ها برای حمل بامبو درگذشته مشهور می‌باشد.

در ایستگاه شنمو نیز مسیرهای خیره‌کننده زیادی در جنگل‌های قدیمی وجود دارد. ایستگاه ژائوپینگ مسافران را به سمت دریاچه زیبای جیمی و هلی کوپتر ساکورا می‌کشاند. در فصل شکوفه‌های گیلاس که از ماه مارس تا می ادامه‌دارد، خط آهن جنگلی آلیشان هر هفته یک‌بار مسافران را به‌منظور تماشای چیدن محصولات جابجا می‌کند. پاییز نیز فصل بسیار خوبی برای بازدید از این منطقه است.

کجا باید اقامت کرد؟

خانه آلیشان 103 ساله که در ارتفاع 2200 متری از سطح دریا قرارگرفته است، لوکس‌ترین مکان این منطقه است. نوشته‌ای که بر روی در ورودی هر هتل قرار گرفته به شما می‌گوید که چه شخصیت‌های سیاسی مهمی در این هتل‌ها مستقرشده‌اند. قسمت مدرن خانه آلیشان در مجاورت عمارت اصلی قرار دارد.

قسمت قدیمی نیز دو برابر موزه فرهنگی آلیشان است. کسانی که بلیط دارند می‌توانند به‌وسیله یک راهنمای تور، اطراف اتاق‌های این هتل به سبک ژاپنی و سایر مکان‌های تاریخی در هتل را بازدید نمایند.

نکته: بسیاری از هتل‌ها در آلیشان از پارک دور هستند، الی‌شان یک دامنه کوهستانی بسیار گسترده است. بهتر است در هتلی که در داخل پارک است برای خود اتاق رزرو کنید.

کجا چای بنوشیم

کوه‌های آلیشان تولیدکننده بعضی از بهترین چای‌ها و دانه‌های قهوه در تایوان‌اند. تور کروز شامل یک بخش تست چای است که شما می‌توانید با تست چای، آن را مستقیماً از کشاورزان در آلیشا خریداری کنید. در غیر این صورت چایخانه‌های زیادی در ایستگاه فنکیهو قرار دارند. قهوه‌خانه دینگ-ژان در نزدیکی ایستگاه فنکیهو صبحانه‌هایی شامل لوبیا سرو می‌کنند که توسط صاحبان آن‌ها کاشت و برداشت می‌شود.

نحوه تهیه بلیط برای بازدید از راه‌آهن جنگلی آلیشان

بلیط را می‌توان از ایستگاه اصلی چیایی تهیه نمود. بلیط های خطوط اصلی را می‌توان تا 15 روز قبل از حرکت به‌صورت آنلاین یا در برخی از ایستگاه‌های خطوط راه‌آهن آلیشان یا تایوان تهیه نمود. کرایه‌ها طبق مقصد محاسبه می‌شوند. مثلاً سفر از شیایی به فنکیهو حدود 12 دلار قیمت دارد.

بلیط های خط شنمو و ژائوپینگ را می‌توانید در ایستگاه و در روز سفرتان تهیه نمایید. بلیط های خط چوشان را می‌بایست یک روز قبل از ساعت 1-4 بعدازظهر در ایستگاه چیایی تهیه نمود. بلیط های اتوبوس میان مسیرهای فنکیهو به آلیشان را نیز می‌توان در همین ایستگاه تهیه کرد.

آیا در نظر دارید که روزی به این منطقه سفر کرده و در مسیر این راه‌آهن کهنسال، نفسی تازه کنید؟

راه‌آهن کوهستانی 106 ساله در منطقه آلیشان تایوان/عکس

راه‌آهن کوهستانی 106 ساله در منطقه آلیشان تایوان/عکس

راه‌آهن کوهستانی 106 ساله در منطقه آلیشان تایوان/عکس

راه‌آهن کوهستانی 106 ساله در منطقه آلیشان تایوان/عکس

راه‌آهن کوهستانی 106 ساله در منطقه آلیشان تایوان/عکس

راه‌آهن کوهستانی 106 ساله در منطقه آلیشان تایوان/عکس

راه‌آهن کوهستانی 106 ساله در منطقه آلیشان تایوان/عکس
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
ويديو
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار