gardeshban.ir

اگر شما نیز از دوستداران طبیعت و علاقه‌مند به گشت‌وگذار در طبیعت هستید، منطقه بهشت چک یکی از دیدنی‌ترین و زیباترین نقاط در اروپا است. در این سفر به شهر ییچین (Jičín) و منطقه صخره‌ای پراخو (Prachov Rocks) در بهشت چک (Cesky Raj) می‌رویم و با جاذبه‌های این مناطق آشنا می‌شویم.
کد خبر: ۲۸۴۹۴
تاریخ انتشار : سه‌شنبه ۱۷ تير ۱۳۹۹-1399 April 17
گردشبان (gardeshban.ir) :
چسکی رای یا بهشت چک یکی از محبوب‌ترین جاهای دیدنی جمهوری چک است که هر ساله گردشگران زیادی را به این منطقه می‌کشاند. این منطقه بی‌نظیر از قدیمی‌ترین مناطق حفاظت شده در جمهوری چک به وسعت ۱۸۲ کیلومتر مربع در بخش غربی کشور چک، بوهیمیا است که در سال ۲۰۰۵ به‌عنوان منطقه ژئوپارک به ثبت یونسکو رسیده است.

منطقه حفاظت شده چسکی رای؛بهشت جمهوری چک/عکس

این منطقه از زمان قدیم بین نویسندگان، نقاشان، بازیگران و سینماگران شهرت خاصی داشته و به‌دلیل ساختار زیبا و منحصربه‌فرد خود الهام‌بخش آثار زیادی شده است. تعدادی از فیلم‌های معروف هالیوود مانند هل بوی (Hell Boy) و فیلم ترسناک ون هلسینگ (Van Helsing) در این منطقه فیلمبرداری شده است.

منطقه حفاظت شده چسکی رای؛بهشت جمهوری چک/عکس

صخره های چسکی رای در جمهوری چک

چگونه به چسکی رای برویم؟

برای بازدید از بهشت چک باید به یکی از شهرهای ییچین (Jičín)، نوا پاکا (Nová Paka)، سمیلی (Semily)، ترنو  (Turnov) و ژلزنی برد  (Železný Brod) سفر کنید و از طریق وسایل حمل و نقل عمومی مانند قطار و اتوبوس به این منطقه وارد شوید. از آنجایی که بهشت چک که در ۱۰۰ کیلومتری شمال شرقی شهر پراگ (پایتخت جمهوری چک) واقع شده است می‌توانید سفری یک روزه را به این منطقه را تجربه کنید. اگرچه به‌دلیل وسعت و جذابیت زیاد منطقه بهتر است، برای حداقل دو روز برنامه‌ریزی کنید.  بازدید از این منطقه که شامل کوه‌های صخره ای، جنگل، دریاچه است، برای دوستداران طبیعت می‌تواند خاطره‌ای دوست‌داشتنی به‌جای بگذارد.

جاهای دیدنی چسکی رای


زیباترین و منحصربه‌فردترین بخش بهشت چک، منطقه صخره ای پراخو است. بنابراین ما ابتدا به شهر ییچین (Jičín) سفر می‌کنیم و از آنجا به منطقه صخره‌ای پراخو می‌رویم. یادمان باشد که شهر ییچین خود از شهرهای دیدنی جمهوری چک است که پیش از سفر به بهشت چک بازدیدی از این شهر خواهیم داشت. شهر یچین در ۸۵ کیلومتری شمال شرقی پراگ واقع شده است. این شهر نزدیک‌ترین شهر به پراخوف راک است و به همین دلیل به دروازه بهشت چک معروف شده است. این شهر به این دلیل که محل زندگی شخصیت معروف کارتونی چک اسلواکی "رامچایس”(Rumcajs) است بین مردم چک محبوبیت زیادی دارد و به شهر افسانه‌ای معروف شده است و نمادهایی از این کارتون را در شهر می‌توانید ببینید.



صخره های چسکی رای در جمهوری چک

از دیدنی‌های این شهر میدان قدیمی شهر است که از قرن هفدهم میلادی به‌خوبی حفظ شده است. اطراف این میدان بزرگ مستطیلی شکل خیابان‌هایی با معماری گوتیک و بقایای استحکامات قدیمی با معماری باروک و رنسانس وجود دارد که جاذبه این میدان را دو چندان می‌کند. در اطراف این میدان بناهایی مانند دروازه والدیج (Valdická brána) و برج ساعت وجود دارد که شما می‌توانید به بالای این مکان‌ها بروید تا منظره بی‌نظیری از این میدان و شهر را داشته باشید. کلیسای سنت جاکوب با سبک معماری باروک از دیگر دیدنی‌های این شهر است که در این میدان واقع شده است. ساعات بازدید از این کلیسا در تابستان از ساعت ۸ صبح تا ۶ بعد از ظهر و زمستان از ساعت ۸ صبح تا ۵ بعد از ظهر است.

منطقه صخره‌ای پراخو که به شهر سنگی هم معروف است در ۵ کیلومتری غرب شهر ییچین واقع شده است و به‌دلیل ساختار ماسه سنگی ویژه خود به یکی از نمادهای بهشت چک معروف شده است و در واقع قلب این منطقه است. زمان شکل‌گیری این ساختارهای عجیب بیش از ۶۰ میلیون سال پیش (دوره مزوزوئیک) است و بر اثر فرسایش صخره‌ها به‌دلیل باد و باران به این شکل‌های منحصربه‌فرد درآمدند. بعضی از این ساختارها با توجه به‌شکل ظاهریشان اسم‌هایی گرفتند مانند برج یادگیری، فیل، عقاب ، راهب و غیره. سابقه توریستی این منطقه بسیار طولانی است و اولین توریست ثبت شده منطقه امپراطور روم فرانسیس اول (۱۸۳۵-۱۷۶۸) است.  

منطقه حفاظت شده چسکی رای؛بهشت جمهوری چک/عکس

صخره های چسکی رای در جمهوری چک

شما با اتوبوس در کمتر از ۳۰ دقیقه از شهر یچین به این منطقه می‌رسید. ورودی این زئوپارک برای بزرگسالان ۷۰ کرون چک معادل ۲.۶۰ یورو است. در این ژئوپارک مسیرهای مختلفی برای گشتن و کوهنوردی وجود دارد که درجه سختی متفاوتی دارند. این مسیرها با رنگ‌های مختلف مشخص شده‌اند و نام نقاط مختلف با کیلومتر باقی مانده در طول مسیر زده شده است که به‌راحتی به شما امکان می‌دهد برای پیاده‌روی و در صورت نداشتن نقشه بدون ترس از گم شدن برنامه‌ریزی کنید. هنگامی که شروع به پیاده رویی در این منطقه می‌کنید فضای پر ابهام و مناظری که نظیر آن را ندیده‌اید شما را مجذوب خود می‌کند. 

شما در بین کوه‌های صخره‌ای که ارتفاع بلندترین آن ۴۶۰ متر است پیاده‌روی می‌کنید و مسیر به‌صورت پلکانی طراحی شده که به‌راحتی بتوانید به بالای بعضی از این صخره‌ها بروید. برخی نقاط مسیر که بین دو صخره است ممکن است بسیار باریک شود تا جایی که فقط یک نفر قادر به رد شدن است. از آنجایی که هرکدام از مسیرهای مشخص شده، شما را به دیدن تعدادی از جاذبه‌ها می‌برد. پیشنهاد می‌شود تا جایی که می‌توانید مسیرهای مختلف را امتحان و از مناظر مختلف و باریک و پهن شدن مسیر لذت ببرید. لازم به ذکر است که بسیاری از خانواده‌ها همراه با کودکان خود به این منطقه سفر می‌کنند و این مکان برای مسافرت خانوادگی نیز توصیه می‌شود.

منطقه حفاظت شده چسکی رای؛بهشت جمهوری چک/عکس

رستوران در چسکی رای جمهوری چک

مکان‌ها بسیاری برای غذا خوردن و استراحت و اقامت شبانه در این منطقه پروخوف وجود دارد که بسته به مسیر پیاده رویی می‌توانید یکی از آن‌ها را انتخاب کنید.  نزدیک‌ترین مکان به شهر سنگی برای اقامت شبانه و غذا خوردن کلبه توریستی (Turistická chata Prachov) است که محیطی بسیار دوست داشتنی دارد. اگرچه اتاق‌های این کلبه کوچک و دستشویی و حمام مشترک است، ولی به‌دلیل اینکه در دل طبیعت ساخته شده محیط جذابی برای اقامت دارد. اگر قصد اقامت در این کلبه را دارید هنگامی که بلیط ورود به شهر سنگی را تهیه کردید، به مسئول فروش بگویید که شب را در این مکان اقامت دارید تا برای ورود روز بعد ملزم به پرداخت مجدد بلیط نباشید.

بهترین زمان سفر به چسکی رای اواخر بهار تا اواسط تابستان است. از آنجایی که سفر به این منطقه به مفهوم یکی پیاده روی طولانی مدت است، داشتن کفش راحت برای پیاده‌روی الزامی است. همچنین کرم ضدآفتاب و کلاه آفتابی برای جلوگیری از آفتاب سوختگی ضروری است. به یاد داشته باشید که در این دوره زمانی، روزها گرم و شب‌ها خنک است بنابراین، لباس گرم نازکی برای شب همراه خود داشته باشید.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار