gardeshban.ir

معاون گردشگری با تشریح رویکرد این معاونت درخصوص فعالیت در حوزه گردشگران خارجی، گفت: درحال حاضر مرزهای ایران به روی گردشگران بین‌المللی بسته است.
کد خبر: ۲۸۵۱۵
تاریخ انتشار : سه‌شنبه ۱۷ تير ۱۳۹۹-1399 April 17
گردشبان (gardeshban.ir) :
‌ ولی تیموری (معاون گردشگری وزارتخانه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی) با اشاره به شرایط موجود که به واسطه شیوع ویروس کرونا در سطح جهانی بوجود آمده است، گفت: می‌توان گفت ویروس کرونا همچنان در سطح جهانی وجود دارد و نیازمند انجام موارد بهداشتی و پروتکل‌هایی است که دائم به آن تاکید می‌شود.

او ادامه داد: درحال حاضر مرزهای ما به روی گردشگران بین‌المللی بسته است و چند ماه است که گردشگر به معنای تخصصی آن وارد کشور نمی‌شود. درواقع می‌توان گفت در بعد گردشگری بین‌المللی هنوز وارد نشدیم و مرزها برای ورود و خروج بسته است. درحال حاضر درصدد بررسی فرآیند پروتکل ورود گردشگران خارجی به کشور هستیم که جلسات آن با حضور معاونین دستگاه‌های مختلف ازجمله وزارت خارجه، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزارت راه و شهرسازی، سازمان توسعه تجارت ایران و وزارت اطلاعات برگزار می‌شود. نباید فراموش کرد که فقط بحث بازگشایی مرز مطرح نیست بلکه مسائل و موضوعات دیگری نیز باید مدنظر قرار گیرد مانند اینکه گردشگران با چه فرآیندی وارد کشور شوند یا آنکه اگر یک کشور با گردشگران ایرانی برخورد خاصی داشت ما چگونه با گردشگران آن کشور برخورد کنیم و مسائل سیاسی و بین‌المللی را مدنظر قرار دهیم تا شان گردشگر ایرانی حفظ شود و...

فرآیند آشناسازی و برگزاری فم تورها کار موردی و مقطعی نیست. تورهای آشناسازی در قالب تورهای کم تعداد و با نظارت دقیق برگزار می‌شوند و متوقف نخواهند شد. اکنون در شرایط کرونا با برگزاری این فم تورها علاوه بر اجرایی کردن هدف آشناسازی و معرفی، می‌توان ماموریت ویژه‌ای برای معرفی ایران به عنوان کشوری امن تعریف کرد و اعتمادسازی جهانی را محقق سازد. نباید برای آشناسازی و معرفی هیچ محدودیتی قائل شد.

تیموری خاطرنشان کرد: اقداماتی نظیر گرفتن تست PCR در فرودگاه‌ها، تب‌سنجی، دریافت گواهی سلامت، حمایت از گردشگرانی که در مقصد دچار بیماری کووید – ۱۹ می‌شوند، در نظر گرفتن محیط قرنطینه و... بخشی از اقدامات اشاره شده در پروتکل‌های اطلاع‌رسانی شده از کشورهای مختلف است. حتا باید هزینه‌ها و فرآیندی در نظر گرفته شود که اگر یک گردشگر سالم به ایران سفر کرد و در اینجا به کرونا مبتلا شد، در نظر گرفته شود. در کل مسائل متعددی در این خصوص مطرح است که تمام دستگاه‌های مرتبط باید دراین خصوص مشارکت داشته باشند. درحال حاضر نیز پیش‌نویس‌های اولیه این مهم آماده شده و طی چند جلسه آینده نهایی و در ستاد کرونا به تصویب نهایی خواهد رسید.

او درخصوص برگزار تورهای آشناسازی برای فعالان رسانه‌ای و گردشگری کشورهای خارجی که چندی پیش خبر آن اعلام شد نیز گفت:‌ فرآیند آشناسازی کار موردی و مقطعی نیست. ما می‌دانیم که در ابعاد اطلاع رسانی خارجی به این مهم نیاز داریم و ازجمله چالش‌های اساسی صنعت گردشگری ایران به حساب می‌آید چراکه تصویر غیرواقعی از ایران در اذهان جهانیان وجود دارد. از این رو باید از هر فرصتی برای معرفی ایران و واقعیت‌های موجود به گردشگران دنیا استفاده کنیم. اینکه بگوییم اکنون برای برگزاری تورهای آشناسازی تعطیل هستیم؟ پاسخ منفی است چراکه تورهای آشناسازی در قالب تورهای کم تعداد و با نظارت دقیق برگزار می‌شوند. اکنون در شرایط کرونا می‌توان با برگزاری این فم تورها علاوه بر اجرایی کردن هدف آشناسازی و معرفی، ماموریت ویژه‌ای برای معرفی ایران به عنوان کشوری امن تعریف و اعتمادسازی جهانی را محقق سازد. نباید برای آشناسازی و معرفی هیچ محدودیتی قائل شد.

معاون گردشگری در پاسخ به سوالی مبنی برآنکه در سال گذشته هزینه‌های هنگفتی صرف تبلیغات و برگزاری جلسات B۲B با فعالان گردشگری برخی از کشورهای بازار هدف ایران انجام شد، درحال حاضر و در شرایط شیوع ویروس کرونا آیا بازارهای هدف گردشگری ایران تغییر خواهد کرد، گفت:‌ سیاست‌های معاونت گردشگری فردمحور نیست و در ابتدای هر سال با مدیران بخش‌های مختلف نشست‌هایی برگزار و تصمیمات جمعی یک سال اخذ می‌شود. در این میان با توجه به شیوع ویروس کرونا شاهد تغییراتی در عرصه بازاریابی و تبلیغات گردشگری هستیم و در برنامه‌های گردشگری سال ۹۹ با رویکرد کرونا بسته شده است.

او تصریح کرد: نباید فراموش کرد که فاکتورهای سفر در دوران کرونا و پساکرونا با قبل از آن تفاوت دارد و سازمان جهانی گردشگری به این مهم تاکید دارد. شاهد تغییرات متعددی در حوزه سفر هستیم و قطعا در بازار هدف گردشگری ایران نیز تغییراتی ایجاد می‌شود. دائم کشورها را به لحاظ شیوع ویروس کرونا رصد می‌کنیم و بازارهای هدف به صورت مقطعی و بر این اساس در اولویت قرار می‌گیرند.

به گفته تیموری، باتوجه به رصد دائمی کشورها در شرایط کرونا قطعا بازه زمانی انتخاب بازارهای سفر کوتاه‌تر خواهد شد ضمن آنکه نظر سایر دستگاه‌ها نیز در این حوزه دخیل خواهد بود. درواقع درحال برای قرار گرفتن کشورها در لیست بازارهای هدف جدید باید تمام شاخص‌ها مجدد در نظر گرفته شود و ملاحظات مربوط به بیماری کرونا که می‌تواند مقطعی باشد، باید در نظر گرفته شود. پروتکلی که در نظر گرفته می‌شود می‌تواند این مسائل را حل کند.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار