gardeshban.ir

کرونا وضعیت بغرنجی را برای تاسیسات گردشگری کشور از جمله قزوین ایجاد کرده به گونه‌ای که برخی از این واحدها ناچار به تعطیلی شده و بعضی نیز اگرچه مقابل این ویروس منحوس هنوز سرخم نکرده‌اند اما حال و روز خوشی نداشته و زیان‌های هنگفتی را متحمل شده‌اند.
کد خبر: ۲۸۵۸۸
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۹ تير ۱۳۹۹-1399 April 19
گردشبان (gardeshban.ir) :
شیوع کرونا خسارات زیادی را به بخش های مختلف اقتصاد جهانی تحمیل کرد، اما بدون شک باید صنعت گردشگری را جزو فعالیت های اقتصادی که بیشترین آسیب را از این ویروس متحمل شده اند دانست و سایه کرونا بیش از همه فعالان این بخش را تحت تاثیر قرار داده است.

شورای جهانی سفر و گردشگری (WTTC) اعلام کرده بر اثر شیوع کرونا ۵۰ میلیون شغل در این حوزه در معرض نابودی هستند و تاثیرات این ویروس دست کم تا سال ۲۰۲۱ بر گردشگری جهان ادامه خواهد داشت.

گردشگری کشور از جمله قزوین نیز در ماه های گذشته تحت تاثیر کرونا قرار داشته است به ویژه آنکه شیوع این ویروس در ایام پایانی سال و تعطیلات نوروزی، روزهای پررونق گردشگری را نیز برای فعالان این حوزه از میان برد و تاسیسات گردشگری این استان مانند دیگر نقاط کشور خسارات قابل توجهی را با حضور این میهمان ناخوانده به خود دیدند که این آسیب و زیان در پی تداوم این ویروس و اوج گیری دوباره آن ادامه نیز پیدا کرده است.

در این بین، هتل ها و اماکن اقامتی از جمله مشاغلی بودند که بیشترین آسیب و خسارت را از ناحیه کرونا دیدند.

براساس آمارهای ارایه شده، استان قزوین دارای ۲۴۱ واحد تاسیسات گردشگری است که شامل ۱۰۳ مجتمع خدماتی و پذیرایی، ۸۷ واحد اقامتگاهی، ۴۸ دفتر مسافرتی و سه آموزشگاه است.

بنابر آخرین آمار  استان قزوین هم اکنون دارای ۳ هتل یک ستاره، ۶ هتل دوستاره،۳ هتل سه ستاره، ۲ هتل چهار و پنج ستاره، هفت هتل آپارتمان، هفت اقامتگاه بوم گردی و ۷۶ خانه مسافر است. 

ضریب اشغال صفر در بیشتر هتل های قزوین / وضعیت اورژانسی اماکن اقامتی با تداوم کرونا

رئیس جامعه حرفه‌ای هتل‌داران قزوین در همین خصوص به ایرنا گفت: شیوع کرونا خسارت های هنگفتی را به صنعت و تاسیسات گردشگری به ویژه هتل داران و مجموعه های اقامتی وارد کرده است.

هتل داران قزوینی با توجه به اینکه اسناد ملکی آنها اغلب در اختیار بانک ها قرار دارد، برای دریافت تسهیلات جبران خسارت کرونا با مشکل روبرو هستند

کریم نوروزی با بیان اینکه درآمد هتل داران محدود به ایام خاصی از سال به ویژه نوروز است و صاحبان اماکن اقامتی همه امیدشان برای کسب درآمد و جبران هزینه های انجام شده در یکسال به تعطیلات نوروزی است، گفت: تنها در ایام نوروز هتل ها و مجموعه های اقامتی قزوین نزدیک به پنج میلیارد تومان خسارت دیدند.

وی با اشاره به تعطیلی هتل ها و اماکن اقامتی قزوین از نهم اسفند ماه سال گذشته تا اوایل اردیبهشت ماه امسال در پی شیوع کرونا،افزود: پس از بازگشایی هتل ها با رعایت پروتکل های بهداشتی نیز اتفاق خاصی در زمینه درآمدزایی برای این مجموعه ها رقم نخورد چرا که به دلیل تداوم این بیماری همچنان شاهد کاهش بی سابقه حضور گردشگران و مسافران و همچنین برگزاری همایش ها و سفر میهمانان به قزوین بودیم.

نوروزی با بیان اینکه میانگین ضریب اشغال تخت در هتل های قزوین در روزهای پایانی اسفند و نیمه اول فروردین به ترتیب ۷۰ و ۱۰۰ بود،گفت: هتل داران به دلیل تعطیلی در این ایام در واقع بهترین روزهای کاری خود را از دست دادند و اکنون نیز که به نوعی فصل سفر است به خاطر ادامه بیماری و اوج گرفتن دوباره آن خبر خاصی وجود ندارد.

این فعال صنعت گردشگری در بخش هتل داری گفت: میزان تحقق اشتغال تخت در اماکن اقامتی استان پس از شیوع کرونا زیر ۱۰ درصد بوده است.

وی یا بیان اینکه هتل ها و مراکز اقامتی قزوین برای ۶۰۰ نفر اشتغالزایی داشتند،افزود: به دلیل کرونا و وضعیت بغرنجی که برای گردشگری ایجاد کرده است، دست کم با تعدیل نزدیک به نیمی از مشاغل این حوزه روبرو بوده ایم.

رئیس جامعه حرفه‌ای هتل‌داران قزوین با بیان اینکه تسهیلات در نظر گرفته شده برای کمک به جبران خسارت تاسیسات گردشگری آنچنان که باید به رفع مشکلات آنها کمک نمی کند،افزود: البته با شرایط موجود خیلی از هتل ها و مجموعه های اقامتی نیز قادر به دریافت وام مورد نظر نیستند چرا که اسناد ملکی آنها قبلا در نزد بانک ها بوده و اکنون توان تامین وثایقی که بانک از آنها مطالبه می کند را ندارند.

این مسوول گفت: وضعیت هتل داران در روزهای فعلی اورژانسی است و اگر تدبیری برای بهبود آنها اندیشده نشود شاهد نابودی و ورشکست شدن سرمایه گذاران این حوزه خواهیم بود.



کرونا و به تعطیلی کشاندن آژانس های مسافرتی قزوین/ تسهیلات جبران خسارت دفاتر گردشگری نیازمند بازنگری


خسارت کرونا به تاسیسات گردشگری قزوین به هتل ها و اماکن اقامتی خلاصه و محدود نمی شود، دفاتر و آژانس های خدمات مسافرتی نیز از این ویروس منحوس خسارات و زیان هنگفتی دیده اند.

نزدیک به ۹۰ درصد شاغلین در دفاتر خدمات مسافرتی استان قزوین به دلیل کرونا فعلا دست از کار کشیده و بیکار شده اند و این در حالی است که هنوز بخشی از مطالبات آژانس ها از هتل ها، ایرلاین ها و شرکت های ریلی نیز باقی مانده است

علی اصغر میرزا علی محمدی ها رئیس انجمن کارفرمایی دفاتر مسافرتی استان قزوین در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: اوایل سال اعلام کردیم که وضعیت آژانس های مسافرتی اورژانسی است و آنها به کما رفتند اما اکنون باید گفت وضعیت بدتر است و برخی از آژانس ها دچار مرگ شده و بعضی نیز با آن دست و پنجه نرم می کنند و رو به مرگ و نابودی هستند.

وی با اشاره به فعالیت ۴۸ دفتر خدمات مسافرتی در استان قزوین،گفت: تقریبا همه این دفاتر تعطیل شده اند و اگر هم دفتری باز است از روی بیکاری و یا برای انجام حساب های مالی و دریافت طلب ها و یا پرداخت بدهی های خود فعالیت می کند.

میرزا علی محمدی ها با بیان اینکه در صداوسیما و رسانه ها مدام اعلام می شود که سفر نکنید و در خانه بمانید،افزود: در چنین شرایطی لزومی به فعالیت تاسیسات گردشگری نیست و معدود افرادی نیز که برای ثبت نام در تورها و دریافت خدمات مسافرتی ثبت نام می کنند یا پشیمان می شوند و یا تا لحظه انجام سفر مردد هستند و اضطراب و استرس دارند.

وی با بیان اینکه از ابتدای شیوع کروتا تاکنون برآور می شود حدود ۱۱ تا ۱۲ میلیارد تومان خسارت به دفاتر خدمات مسافرتی استان قزوین تحمیل شده باشد،افزود: میزان اشتغال مستقیم این دفاتر نیز نزدیک به ۵۰۰ نفر بوده است که فعلا ۹۰ درصد آنها به دلیل شرایطی که کرونا رقم زده بیکار شده اند.

رئیس انجمن کارفرمایی دفاتر مسافرتی استان قزوین با بیان اینکه فروش تور در آژانس هایی که هنوز فعال هستند نیز تقریبا صفر است، گفت: ولادت با سعادت امام رضا (ع) یکی از آن مناسبت هایی بود که تقاضای سفر به اوج خود می رسید و معمولا چند روز قبل و بعد آن سر آژانس ها بسیار شلوغ می شد اما امسال به دلیل کرونا هیچ خبری از ازدحام و تقاضا برای ثبت نام تورهای مشهد وجود نداشت.

وی ادامه داد: افزایش هزینه ها و تورم و همچنین گرانی دلار نیز بدون شک علاوه بر کرونا تاثیر منفی و مخرب خود را در حوزه گردشگری و سفر و تورهای داخلی و خارجی خواهد گذاشت و پیش بینی می کنیم که در پساکرونا نیز شرایط بسیار سختی وجود داشته باشد.

میرزا علی محمدی ها با بیان اینکه به شکل میانگین در هر دفتر خدمات مسافرتی بین ۷ تا ۱۰ نفر مشغول به کار بودند،افزود: بیکاری فعالان این حوزه در حالی است که شاغلان این حوزه از نیروهای آموزش دیده و متخصص هستند و آژانس ها نمی توانند به راحتی آنها را از دست داده و نیرو جایگزین کنند. 

وی در خصوص مطالبات دفاتر خدمات مسافرتی از خطوط هوایی (ایرلاین ها) و شرکت های ریلی و هتل ها نیز گفت: متاسفانه هنوز بخشی از مطالبات آژانس های مسافرتی از این مجموعه باقی مانده و پرداخت نشده است و دفاتر مسافرتی از این بابت هنوز به مردم و مشتریان خود بدهکار هستند که این موضوع مسایل و مشکلات مالی و روانی ناشی از کرونا را برای همکاران ما دوچندان و مضاعف کرده است.

میرزا علی محمدی ها با بیان اینکه معمولا مردم یک بخش از پس انداز و یا پولی که به آن نیاز چندانی ندارند را به بودجه سفر خود اختصاص می دهند و به اصطلاح هزینه های مستحب و نه واجب خود را برای مسافرت کنار می گذارند،افزود: رویه کاری ما به این شکل است که دفاتر خدمات مسافرتی یک بخش از هزینه تور و یا همه هزینه های آن را که از مشتری دریافت می کنند به حساب هتل ها، ایرلاین ها و شرکت های ریلی واریز می کنند که با آنها قرارداد دارند.

وی ادامه داد: وقتی کرونا مسافرت ها را در آستانه نوروز تعطیل کرد، مسوولان در اظهار نظر غیرکارشناسی شده اعلام کردند که مردم به دفاتر خدمات مسافرتی مراجعه کرده و هزینه های خود را پس بگیرند در حالی که ما مبالغ دریافتی را به حساب هتل ها، ایرلاین ها و شرکت های ریلی واریز کرده بودیم و حتی برای تکمیل هزینه ها طبق قرارداد با این مراکز علاوه بر بیعانه مشتری، مبالغ بیشتری نیز به حساب این مجموعه ریخته بودیم و آنگاه در این وضعیت با سیل مشتریان که برای دریافت پول خود مراجعه می کردند و در این تنگنا و وضعیت تنها آژانس های مسافرتی را می شناختند، روبرو شدیم.

رئیس انجمن کارفرمایی دفاتر مسافرتی استان قزوین با بیان اینکه مسوولان و همچنین ایرلاین ها و شرکت های ریلی و مدیران جامعه هتل داران در ایام نوروز در رسانه ها از پرداخت مطالبات دفاتر خدمات مسافرتی سخن می گفتند در حالی که این موضوع واقعیت نداشت و حتی همین حالا نیز مبلغی از هتل داران و همچنین شرکت های ریلی طلب داریم که هنوز پرداخت نشده است.

میرزا علی محمدی ها در خصوص تسهیلات در نظر گرفته شده برای کمک به جبران خسارت کرونا نیز گفت: معتقدم کارشناسی مناسبی در خصوص ارایه تسهیلات صورت نگرفته به گونه ای که یک دفتر مسافرتی که باید حداقل ۴۰ متر فضا داشته باشد و از نیروهای تخصصی شامل مدیرعامل، کانتر تور داخلی و کانتر خارجی، اپراتور قطار، مدیر فنی و غیره برخوردار باشد با یک مغازه ساندویچ فروشی در این زمینه یکسان دیده شده است که معقول و منطقی نیست.

وی با بیان اینکه اگر کرونا همین امروز ریشه کن شود تاثیرات منفی و مخرب آن تا ۲ سال همراه فعالان گردشگری خواهد بود و با مشکلات اقتصادی موجود سفر برای اقشار مختلف از جمله کارگر و کارمند و حتی بسیاری از مشاغل اولویت آخر است،افزود: در شرایط شکننده امروز گردشگری و تاثیر عوامل و اتفاقات سیاسی و اجتماعی روی آن، ارایه تسهیلات ارزان قیمت به مردم برای انجام سفر می تواند یکی از راهکارهای احیای کسب و کارهای حوزه گردشگری باشد که دولت باید در این خصوص ورود پیدا کند.



تعدیل نیرو در نیمی از واحدهای خدماتی و پذیرایی بین راهی قزوین / کاهش ۶۰ تا ۸۰ درصدی مشتریان 

یکی دیگر از صنف های مرتبط با گردشگری که از حضور ویروس منحوس کرونا متضرر شده اند باید به واحدهای پذیرایی و خدماتی بین راهی اشاره کرد.

کرونا به واحدهای پذیرایی و مجتمع های خدماتی بین راهی قزوین ۸۵ میلیارد تومان خسارت وارد کرده و موجب تعطیلی بیش از ۲۰ درصد این واحدها شده است

مجید طاهرخانی رئیس انجمن واحدهای پذیرایی و سفره خانه های سنتی استان قزوین در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: از اوایل اسفند ماه تاثیر کرونا بر کسب و کارهای ما احساس شد و ششم اسفند نخستین واحد پذیرایی بین راهی در استان به طور داوطلبانه و خودجوش تعطیل شد و کمتر از بیست روز بعد یعنی در ۲۵ اسفند ماه نیز آخرین واحد تعطیل شد.

وی با اشاره به فعالیت ۱۱۵ واحد در قالب مجتمع های پذیرایی و خدماتی بین راهی در استان قزوین با اشتغال نزدیک به سه هزار و ۵۰۰ نفر،گفت: از سوی مراجع بالادستی به ما اعلام کردند که تنها قادر به عرضه غذا به شکل بیرون بر هستید و این مساله شاید برای واحدهای داخل شهر قابلیت اجرا داشت اما در خصوص واحدهای خارج از شهر و بیرون شهری قابلیت چندانی نداشت چرا که مردم در شهر می توانند از رستوان غذا گرفته و آنرا در سر کار و یا منزل میل کنند اما وقتی در حال سفر هستند و اگر قصد استفاده از خدمات واحدهای بین راهی را دارند اغلب می خواهند ساعتی توقف کرده و ضمن استراحت، صبحانه، ناهار و شام خود را در رستوران میل کنند.

رئیس انجمن واحدهای پذیرایی و سفره خانه های سنتی استان قزوین با بیان اینکه مشتریان این واحدها پس از کرونا بین ۶۰ تا ۸۰ درصد کاهش پیدا کرده است، گفت: متاسفانه با شروع پیک دوم کرونا و شکستن رکورد فوتی ها در کشور، طی ۲ روز گذشته واحدهای خدماتی و پذیرایی بین راهی با کاهش بی سابقه مشتری روبرو بوده اند به طور مثال واحدی که سال قبل در چنین روزهایی روزانه پنج میلیون تومان با نرخ های قبلی فروش داشت، در این روزها فروشش به زیر ۳۰۰ هزار تومان رسیده است. 

این مسوول صنفی خسارت کرونا به واحدهای بین راهی قزوین را حدود ۸۵ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: کاهش شدید درآمد واحدهای خدماتی و پذیرایی بین راهی در حالی است که رعایت پروتکل های بهداشتی هزینه این واحدها را افزایش داده به طوری که کوچک ترین واحد ما باید ماهانه برای مصرف روزی سه لیتر محلول ضدعفونی کننده و همچنین ماسک و دستکش برای پرسنل خود حداقل ۳ تا ۴میلیون تومان هزینه کند.

وی با بیان اینکه آینده روشنی را با شرایط فعلی برای خود متصور نیستیم،افزود: ۱۵ درصد واحدهای پذیرایی و خدماتی بین راهی استان معادل بیش از ۲۰ درصد واحدهای استان همچنان تعطیل هستند و نیمی از واحدهای ما نیز حداقل تا ۳۰ درصد نیروهای خود را ناچار تعدیل کرده اند و سایر واحدها نیز متاسفانه شرایط خوبی را سپری نمی کنند.

طاهرخانی با بیان اینکه کسب درآمد در حوزه تاسیسات گردشگری با نوسانات خاصی همراه است،افزود: واحدهای ما در فصل پاییز و زمستان معمولا مشتری چندانی ندارند و درآمد این ایام معمولا صرف هزینه های جاری می شود و امید ما به تعطیلات نوروزی و مسافرت های اواخر بهار و تابستان است که امسال به دلیل شیوع کرونا از آن محروم شده ایم.

وی مسایل و مشکلات اجتماعی و سیاسی را علاوه بر مسایل اقتصادی بر فعالیت تاسیسات گردشگری موثر دانست و گفت: گرانی بنزین، اغتشاشات، سقوط هواپیما و حتی حوادثی نظیر سیل و زلزله بر کسب و کار ما به طور مستقیم اثر دارد و امنیت شغلی سرمایه گذاران و فعالان گردشگری را تهدید می کند.

این مسوول صنفی گفت: در کنار مشکلات اقتصادی و گرانی مواد غذایی از جمله برنج و مرغ و گوشت که در فروش ما تاثیر گذار است، به دلیل حساسیتی که کرونا در جامعه ایجاد کرده حتی در دوران پساکرونا نیز خیلی از شهروندان در استفاده از خدمات واحدهای بین راهی دغدغه و ترس خواهند داشت بنابراین آثار منفی و مخرب این ویروس تا مدت ها بر دوش فعالان حوزه گردشگری وجود خواهد داشت.

طاهرخانی با بیان اینکه سرمایه گذاران حوزه گردشگری سرمایه های شخصی شان را به سرمایه ملی تبدیل کرده اند در حالی که اگر در حوزه واسطه گری و دلالی فعالیت داشتند درآمد بیشتری نصیب شان می شد،افزود: در حال حاضر نیازمند توجه ویژه، جدی و اورژانسی دولت به فعالان گردشگری و کسب و کارهای این حوزه هستیم.

وی اضافه کرد: ضرر و زیانی که واحدهای پذیرایی و خدماتی بین راهی از کرونا متحمل می شوند روز به روز بیشتر می شود و در پنین شرایطی باید این واحدها و دیگر تاسیسات گردشگری یک وضعیت اورژانسی دارند و دولت باید متناسب با این شرایط برای درمان و بهبود آنها چاره اندیشی کند. 



ثبت نام ۸۵ واحد گردشگری قزوین برای دریافت تسهیلات جبران خسارات کرونا

نادر محمدی، معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قزوین در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه دولت با وجود محدودیت های مالی برای کمک به جبران آسیب های وارد شده ناشی از ویروس کرونا تسهیلاتی را در اختیار واحدهای گردشگری قرار می دهد که اگرچه نمی تواند به طور کامل این خسارت ها را پوشش دهد اما می تواند راهگشا باشد و به تداوم فعالیت این واحدها کمک کند، اظهار داشت: از بین حدود ۲۴۰ واحد تاسیسات گردشگری موجود در استان تاکنون ۸۵ واحد برای دریافت تسهیلات کمک به جبران خسارات کرونا در سامانه مربوطه (کارا) ثبت نام کرده اند.

این مسوول گفت: تبعات کرونا بر گردشگری محدود به قزوین و ایران نیست بلکه کل دنیا را تحت تاثیر خود قرار داده و بر اقتصاد گردشگری در جهان سایه انداخته است.

وی با اشاره به کندی بانک ها در ارایه تسهیلات یاد شده به متقاضیان، افزود: روند پرداخت تسهیلات به واحدهای گردشگری باید با سرعت بیشتری دنبال شود چرا که این واحدها به دلیل شرایط موجود در تنگنای زیادی قرار دارند و مدیران بانکی باید برای حفظ و احیا و رونق صنعت گردشگری همراهی بیشتری با فعالان و سرمایه گذاران این بخش داشته باشند.

این مسوول در خصوص ارزیابی خسارات وارد شده به تاسیسات گردشگری استان قزوین ناشی از ویروس کرونا گفت: براساس بررسی ها و ارزیابی های انجام شده مجموع خسارات وارد شده به این تاسیسات طی سه ماهه اسفند، فروردین و اردیبهشت ۸۹ میلیارد و ۶۵۹ میلیون تومان بوده است.

محمدی با بیان اینکه بیشترین خسارت وارد شده کرونا در مدت یاد شده به تاسیسات گردشگری قزوین مربوط به مجتمع های پذیرایی شامل واحدهای خدماتی و پذیرایی بین راهی و سفره خانه های سنتی بوده است،گفت: میزان خسارت به این واحدها ۷۱ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان بوده است.

وی اظهار داشت: دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری قزوین نیز هشت میلیارد تومان و اماکن اقامتی شامل هتل ها، میهمان پذیرها و اقامتگاه های بوم گردی استان نیز در مدت یاد شده ۹ میلیارد و ۱۳۹ میلیون تومان خسارت دیده اند.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قزوین همچنین گفت: میزان خسارت وارد شده به راهنمایان گردشگری قزوین نیز در این مدت ۶۰۰ میلیون تومان بوده و موسسات آموزشی گردشگری استان نیز ۱۲۰ میلیون تومان زیان کردند.

وی در خصوص براورد نیروهای تعدیل شده تاسیسات گردشگری قزوین نیز اظهار داشت: براساس بررسی های به عمل آمده میزان تعدیل نیرو در دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری ۶۰ درصد، هتل ها و سایر اماکن اقامتی ۴۰ درصد و تاسیسات گردشگری نیز ۵۵ درصد بوده است.

این مسوول گفت: تعدیل نیرو در بخش راهنمایان گردشگری نیز ۹۰ درصد و در بخش موسسات آموزش گردشگری نیز ۵۵ درصد بوده است.

نتیجه:

با توجه به کاهش درآمدهای نفتی کشور و لزوم اتکا به سایر منابع درآمدی به نظر می رسد باید اصلاح قوانین در راستای حمایت هر چه بیشتر از سرمایه گذاران گردشگری و سرمایه گذاری در این بخش در دستور کار مجلس یازدهم قرار بگیرد.

همچنین ضروری است دولت تدابیر ویژه ای برای حمایت از فعالان گردشگری و کاهش اثرات کرونا بر آنها اتخاذ کند و مشوق های مالی و بخشودگی های مالیاتی و بیمه ای دراز مدت و همچنین ارایه تسهیلات ارزان قیمت به مردم در قالب وام سفر می تواند در این خصوص راهگشا بوده و صنعت گردشگری را در دوران پساکرونا احیا و تقویت کند.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار