gardeshban.ir

دنیایی که بشود دوباره در آن سفر کرد درحال پدیدار شدن است. یونان اعلام کرده که از 15 ژوئن میزبان گردشگران بین‌المللی خواهد بود. مکان‌های گردشگری لاس کابوس و کوئینتانا رو در مکزیک نیز به‌زودی بازگشایی خواهند شد، در همین حین سنت لوییسا اولین جزیره‌ای در حوزه کارائیب است که پذیرای گردشگران خواهد بود. ایسلند نیز پس از گرفتن آزمایش کرونا در فرودگاه و در صورت لزوم قرنطینه مسافران آن‌ها را به کشور خود راه خواهد داد.
کد خبر: ۲۸۶۳۳
تاریخ انتشار : جمعه ۲۰ تير ۱۳۹۹-1399 April 20
گردشبان (gardeshban.ir) :
باوجود شرایط کنونی عده‌ای دوست دارند درباره وضعیت سفر و موانعی که این بیماری تراشیده بیشتر بدانند، آیا استفاده از ماسک و بررسی دمای بدن یک حالت عادی شده؟ آیا باید 3 ساعت قبل از پروازهای بین‌المللی در فرودگاه حاضر بود؟ آیا باید هزینه دو هفته قرنطینه را نیز در هر سفر مدنظر قرار دهیم؟

باید بدانید که باوجود عدم داشتن مسافرت راحت و باخاطر جمع، اما این وضعیت برای بسیاری از مردم جهان یک مزیت محسوب می‌شود که تا قبل از این وجود نداشت. بسیاری از مواردی که درگذشته فقط برای افراد مرفه در سفر فراهم بود حالا می‌تواند در اختیار دیگران نیز قرار گیرد، مثلاً برخی از هتل‌ها گران‌ترین سوئیت‌های خود را مجهز به دوش و تلویزیون 32 اینچ کرده‌اند، هتل‌های 5ستاره‌ای که در زیرآب یا روی درخت ساخته‌شده‌اند و یا از زیر برف سردرآورده‌اند.

بااینکه سفر کردن تا حدی دشوار شده اما مزایایی نیز به دنبال داشته است. طی 50 سال گذشته بیشتر مردم فرصت سفر به‌کل دنیا را به دست آورده‌اند. بخصوص سفرهای هوایی این مسئله را آسان‌تر کرده‌اند. تقریباً 60 سال پس از اولین پرواز درسال 1914، خطوط هوایی به سمت جنوب غربی اقیانوس آرام تبدیل به اولین خط هوایی ارزان در جهان شدند که میان کالیفرنیای شمالی و جنوبی پرواز می‌کردند. امروزه بیش از 100 خطوط هوایی میان افریقا، آسیا، اروپا، استرالیا و امریکا مشغول بکارند.

باوجود شرایط کنونی که هرکسی فقط می‌تواند در پیرامون خانه خود حرکت کند، به اعتقاد برخی ویروس کرونا یک تعدیل‌کننده بزرگ تلقی می‌شود. اما عده‌ای معتقدند که این شیوع باعث بروز بیشتر نابرابری‌هایی شده که تا قبل این هم در امریکا و سایر کشورها وجود داشت.

افراد کم‌درآمد و سیاه‌پوست در امریکا بیش از همه تحت تأثیر این بیماری قرارگرفته‌اند. از اواسط ماه مارس بیش از 38 میلیون آمریکایی بیکار شده‌اند و بیش از 40% خانواده‌های کم‌درآمد حتی نان شب هم ندارند.

بیشترین قشر آسیب‌پذیر مانند سیاه‌پوستان، اهالی امریکای لاتین، بومیان آمریکایی، کارگران، مادران مجرد، مهاجران و معلولان ازنظر اقتصادی آسیب بیشتری دیده‌اند. در بسیاری از موارد بسیاری از این افراد در صورت حفظ شغلشان شانس بیشتری نیز برای مبتلا شدن به بیماری دارند، زیرا در شغل‌هایشان مسائل بهداشتی به‌درستی رعایت نمی‌شود.

در این میان شاید افراد پردرآمد نیز کار خود را ازدست‌داده باشند اما با داشتن پشتوانه مالی قطعاً وضعیتشان مشابه با افراد بیکار نیست. برای عده‌ای این تعطیلی‌ها باعث بروز مشکلاتی در پرداخت قبض‌ها و هزینه‌های زندگی شده است، عده‌ای هم به خاطر سفر نکردن در این تعطیلی‌ها تحت‌فشار هستند. بنابراین برای سفرهای پایان سال شروع به برنامه‌ریزی کرده‌اند. برای مثال یک آژانس خصوصی مسافرتی به آفریقا که هزینه سفر هر فرد توسط این آژانس 60 هزار دلار است، از ماه می شروع به رزرو بلیط های خودکرده است.

هتل‌های 5ستاره منزوی مانند آبرج ریسورت در لاس کابوس مکزیک، حالا نسبت به سال گذشته از محبوبیت بیشتری برخوردار شده است. هرکسی که هزینه پرداخت را داشته باشد می‌تواند با هواپیمای خصوصی به این شهر سفر کند.

خطر سفرک ردن با جت‌های چارتر پایان نمی‌پذیرد. افرادی که از کابین‌های درجه‌یک یا تجاری استفاده می‌کنند نسبت به کسانی که از کابین‌های اقتصادی استفاده می‌کنند راحتی بیشتری را تجربه خواهند کرد، زیرا در کابین‌های اقتصادی لزوم خالی نگه‌داشتن صندلی‌ها رعایت نمی‌شود.

ازنظر بریان کلی مؤسس یک وب‌سایت مشهور سفر، وجود این محدودیت‌ها و زدن ماسک و داشتن پرواز شخصی بدون وجود یک بغل‌دستی اصلاً مشکلی ندارد. هرچند حرف‌های کلی به‌عنوان کسی که درگذشته نکاتی را برای بهبود وضعیت سفرهای هوایی ذکر می‌کرد، حالا گفتن این حرف‌ها بازهم به‌منزله توانایی عده خاصی برای سفر کردن با شرایط ویژه است.

ازنظر دولتمردان ازسرگیری سفرها موجب به جریان افتادن گردش مالی در کشور می‌شود، اما می‌توان حین حفظ فاصله اجتماعی مجدداً مبحث سفر را راه‌اندازی کرد.

بااینکه مشخص نیست هزینه تست کرونا در فرودگاه ایسلند و احتمال قرنطینه شدن 14 روزه تاچه میزان برای مسافران آب خواهد خورد، اما هزینه تست این بیماری در کشور اتریش 250 دلار تعیین‌شده است. در کشورهای دیگری مانند نیوزیلند، استرالیا و بالتیک محدودیت‌هایی را برای ورود مسافران وضع کرده‌اند. در صورت آسان شدن این محدودیت‌ها، کسانی که دارای پاسپورت معتبر بوده بنا به نسبت شیوع بیماری در کشورشان می‌توانند سفر کنند که این مسئله خود باعث بروز تبعیض و برخورد عمدی می‌شود.

با بسته بودن مرزهایی که گویی به این زودی‌ها گشوده نخواهند شد، و باوجود محدودیت‌هایی که فقط باعث می‌شود عده خاصی بتواند  از یک سفر لوکس لذت ببرند، آینده سفر مبهم مانده است. بااینکه قیمت سفرهای فضایی فعلاً مقرون‌به‌صرفه است اما با بازگشت وضعیت جهان به حالت عادی قیمت پروازها نیز مجدداً صعودی خواهد شد و لذا همه از پس هزینه‌های سفر درنخواهند آمد. بسیاری از آمریکایی‌ها پس از پایان بیماری کرونا دیگر مانند گذشته نخواهند بود. مردم دیگر شغلی ندارند، پس‌اندازهای خود را خرج کرده‌اند و دیگر پولی برای هزینه کردن بابت سفر در اختیار ندارند.

درگذشته سفر به دور اروپا برای همه مقدور نبود، اما امروزه و با توجه به شرایط موجود همه دوست دارند که برای یکبارهم که شده این کار را انجام دهند. حالا سفر شکل کلی‌تری به خود گرفته، حال می‌خواهد گذراندن یک تعطیلات آخر هفته در کارائیب باشد یا رفتن به دیزنی لند، اما دیگر شرایط سفر مانند گذشته برای همه فراهم نیست.

دنیا بدون سفر بسیار غم‌انگیز به نظر می‌رسد، فکر کردن به اینکه تنها عده خاصی می‌توانند سفر کنند مسئله را غمناک‌تر می‌کند. دیگر نمی‌توان از مزیت دیدن انسان هی جدید و آشنا شدن بافرهنگ آن‌ها لذت برد. سفر یک تحصیل است و باعث می‌شود که با دنیا ارتباط بگیرید، مخصوصاً در دوره تاریک و پرتنش امروزی.

اگر در ماه‌های اخیر چیزهای زیادی آموخته‌اید، باید بدانید که می‌توانید باکارهای خلاقانه بازهم از زندگی لذت ببرید. با بازگشایی شدن مجدد دنیا، افرادی که در قدرت هستند نباید به بهای زنده نگه‌داشتن صنعت خود سفرهای در دسترس را فدای سفرهای انحصاری و لوکس کنند.

ترس ما از آینده سفر مسلماً بیشتر به خاطر از بین رفتن دموکراسی در این زمینه خواهد بود. حتی باوجود فاصله‌گذاری اجتماعی، می‌دانیم که این نوع سفر کردن و این شرایط شامل حال همه است نه‌فقط عده‌ای خاص.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار