gardeshban.ir

منطقه سی‌سخت در کهگیلویه و بویراحمد یکی از فوق‌العاده‌ترین جاذبه‌های طبیعی ایران است که طبیعت‌گردان آن را به‌خوبی می‌شناسند. در این منطقه چشمه‌ای فوق‌العاده زیبا وجود دارد که از آب کوه‌های اطراف تشکیل‌شده و نام آن چشمه میشی است.
کد خبر: ۲۸۶۴۹
تاریخ انتشار : جمعه ۲۰ تير ۱۳۹۹-1399 April 20
گردشبان (gardeshban.ir) :

استان کهگیلویه و بویراحمد، استان مرتفع و کوهستانی در جنوب کشور محسوب می‌شود. این استان با آب‌وهوای مختلف و اغلب کوهستانی زیباترین مناظر کوهستانی را در خود جای‌داده است. یکی از زیباترین جاذبه‌های دیدنی موجود در این استان چشمه میشی واقع در شهرستان دنا، شهر سی‌سخت است. چشمه میشی از معروف‌ترین جاذبه‌های طبیعی در شهر سی‌سخت است که در شمال شرقی این شهر و در فاصله ۴ تا ۵ کیلومتری از مرکز شهر قرار دارد. این چشمه که از رشته‌کوه‌های زاگرس سرچشمه می‌گیرید، یکی از چشمه‌های پر آب و بسیار خنک منطقه محسوب می‌شود. خوشبختانه این چشمه دائمی است و در تمام طول سال از آن آب می‌جوشد بنابراین یکی از منابع تأمین‌کنندهٔ آب شرب موردنیاز شهر سی‌سخت و مزارع کشاورزی منطقه محسوب می‌شود.

آب این چشمه از برف‌های موجود بر روی ارتفاعات دنا تأمین می‌شود؛ به‌عبارت‌دیگر آب خارج‌شده از چشمه میشی ناشی از ذوب شدن برف کوه دنا و حاصل عبور از دل کوه است تا به شکل کاملاً طبیعی تصفیه شود و از طریق چشمه میشی به بیرون انتقال پیدا کند. بنابراین آب این چشمه بسیار زلال و گوارا است، البته باید به سرد بودن آب چشمه نیز اشاره نمود، این آب به‌قدری سرد است که در نزدیکی‌های چشمه امکان واردکردن انگشت در آب وجود ندارد.

چشمه میشی در منطقه خاص و طبیعی سی‌سخت

چشمه میشی در ارتفاعات کوه قرارگرفته است. به همین دلیل آب جاری‌شده از آن به شکل یک جویبار پر آب از ارتفاعات کوه دنا به پایین سرازیر شده است، درنتیجه علاقه‌مندان برای دیدن این چشمه از نزدیک باید کمی کوهنوردی نمایند که وجود طبیعت زیبا در مسیر رسیدن به چشمه، لحظات خوشی را برای کوهنوردان فراهم می‌کند. دیدن چنین منظره‌ای برای هر گردشگر و طبیعت دوستی صحنه به یادمانی خواهد بود. آب‌وهوای کوهستانی منطقه و طبیعت بکر در اطراف آن باعث شده است که این منطقه‌ای خارق‌العاده سالانه پذیرای عده کثیری از گردشگران و کوهنوردان باشد.

این منطقه در زمستان پوشیده از برف است؛ بااین‌وجود طبیعت زیبای آن بسیاری از کوهنوردان حرفه‌ای را به این منطقه می‌کشاند. اما برای دیگر دوستان علاقه‌مند به طبیعت، پیشنهاد می‌کنیم که در فصل‌های گرم سال مخصوصاً اردیبهشت به این منطقه سفر کنند. خوشبختانه حجم بسیار بالای آب موجود و آب‌وهوای خنک کوهستانی باعث شده است این منطقه در ماه‌های گرم سال نیز دارای آب‌وهوای خنک و دل‌چسبی باشد. اگر شما علاقه‌مند به محیط کوهستانی هستید هرگز سفر به این منطقه را فراموش نخواهید کرد، بجاست این مژده را به علاقه‌مندان به صخره‌نوردی بدهیم که صخره‌های موجود در این منطقه که در زمستان‌ها پوشیده از برف است در تابستان‌ها موقعیت بسیار مناسبی را برای صخره‌نوردی ایجاد کرده‌اند.

چشمه همان چشمه‌ای است که کیخسرو به دستور اهورامزدا برای تعین جانشین خود باید در آن غسل می‌کرد

گویا چشمه میشی از قدمت تاریخی برخوردار است؛ زیرا می‌توان نام این چشمه را با عناوینی مانند، چشمه "بشو" در کتب تاریخی مشاهده نمود. البته نام این چشمه در داستان‌های کهن سلسله کیانیان نیز بیان‌شده است. بنا بر داستان‌های تاریخی یادشده این چشمه همان چشمه‌ای است که کیخسرو به دستور اهورامزدا برای تعین جانشین خود باید در آن غسل می‌کرد و به همین دلیل از آن دوران این چشمه به نام چشمه بشو شهرت یافت. از این مطالب ناگفته پیداست، چشمه میشی قدمت تاریخی دارد و در گذشته از جایگاه خاصی برخوردار بوده است.

سالانه هزاران گردشگر را برای تماشای آن به شهر سی‌سخت می‌کشاند

جالب است بدانید که امروزه بخش وسیعی از مزارع و باغ‌های شهر سی‌سخت توسط این چشمه آبیاری می‌شوند. البته برای رساندن این آب به مزارع، مسیری جوی مانند طراحی و ساخته شده است. گویا این مسیر توسط دو تن از کشاورزان، به نام‌های مشهدی حشمت‌الله صیادی و ملأ لهراسب یزدان پناه در مسیر آب چشمه میشی ساخته شده است تا آب چشمه را به مزارع کشاورزی برساند. جالب است بدانید نحوه ساخت این جوی به‌گونه‌ای است که سالانه هزاران گردشگر را برای تماشای آن به شهر سی‌سخت می‌کشاند. نکته این جوی وجود خطای دیدی است که هنگام عبور آب از جوی فکر می‌کنید آب به سمت بالا و خلاف آنچه که تاکنون دیده‌اید در جریان است، همین خطای دید باعث شده است این جوی جاری از آب چشمه میشی که با ابزار محدودی ساخته شده است به آبی که سربالایی می‌رود معروف شود و امروزه یکی از مناطق گردشگری مهم شهر سی‌سخت به شمار رود.

 شهر سی‌سخت یکی از زیباترین شهرهای کشور به شمار می‌رود که از جاذبه‌های گردشگری فراوانی برخوردار است؛ بنابراین با سفر به این منطقه علاوه بر تماشای زیبایی غیرقابل وصف چشمه میشی و منطقه کوهستانی در اطراف آن می‌توانید از اقامتگاه‌های بومی عشایر، غار ده شیخ، روستای جلاله، دریاچه‌ای خاص و دیدنی کوه گل و آبشارهای متعدد این منطقه دیدن نمایید. برای رفتن به چشمه میشی، باید مقصد سفر خود را شهر سی‌سخت در شهرستان دنا، انتخاب کنید. این چشمه تنها 5 کیلومتر از شهر سی‌سخت فاصله دارد و مسیر مشخص‌شده‌ای به سمت چشمه طراحی شده است که تا انتهای مسیر آسفالت است. خوشبختانه برای رفاه گردشگران امکانات رفاهی مانند کافه و رستوران وجود دارد؛ اما برای رسیدن به سرچشمه، باید از جاده خارج‌شده و یک مسیر شوسه را طی کنید. در بالادست این چشمه، آبگیرهای زیبا و دامنه‌های کوه پر از برف نیز وجود دارد که گردشگران بسیاری را برای دیدن به این منطقه جذب خود می‌کنند، این منطقه‌ای بسیار زیبا در این ارتفاعات با نام دریاچه کوه گل شهرت یافته است.


پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار